Boom smartphonů končí, jejich ceny klesají

Prudká globální expanze chytrých telefonů končí, ceny jejich drahých verzí klesají a ze žhavé technologické novinky se stává běžná záležitost. Tento trend ohrožuje další růst zisků a tržeb předních výrobců smartphonů jako Apple a Samsung i firem jako Nokia a BlackBerry, které si od nových modelů chytrých telefonů slibují návrat na výsluní. Napsala to agentura Bloomberg.
Telefony nabité aplikacemi a uzpůsobené pro brouzdání po internetu zažily v posledních letech prudkou expanzi a jen loni se jich prodalo za zhruba 293 miliard dolarů. Používá je nyní více než miliarda lidí po celém světě a více než polovina uživatelů mobilních telefonů v USA a dalších vyspělých zemích.
Zákazníci na stále silně rostoucích trzích zemí jako Číny a Indie se už u smartphonů orientují na levnější modely a poptávka po prestižních špičkových přístrojích, jako je iPhone od Applu, tak oslabuje. Průměrná cena chytrého telefonu klesla od počátku loňského roku na 375 dolarů (zhruba 6 900 Kč) z tehdejších 450 dolarů, uvádí výzkumná firma IDC. To podkopává další růst Applu a Samsungu a těží z toho čínští výrobci jako Huawei nebo Lenovo, kteří se zaměřují na levnější přístroje.
"Dny ohromného růstu v horním segmentu trhu skončily," konstatoval analytik výzkumné firmy ABI Research Michael Morgan. "Na nadcházející boj jsou nejlépe připraveny čínské firmy, které vědí, jak přežít s minimálními maržemi," dodal.
Samsung minulý měsíc ztratil na své tržní hodnotě 25 miliard dolarů, protože analytici výrazně zhoršili odhady prodeje jeho nejdražšího smartphonu Galaxy S4. Apple v úterý oznámí čtvrtletní výsledky a předpokládá se, že jeho tržby se v meziročním srovnání kvůli slabému prodeji iPhonů téměř nezmění. Bude to zřejmě nejhorší výsledek firmy od poklesu tržeb ve druhém čtvrtletí roku 2003.
Problémy s odbytem svých špičkových smartphonů má i tchajwanská HTC. Cenu modelu Z10 od kanadské společnosti BlackBerry operátoři tento měsíc, půl roku od uvedení na trh, srazili z původních 200 na 50 dolarů.
Analytici srovnávají nynější trend s tím, co se dělo ke konci 90. let na trhu osobních počítačů. Miliony lidí, kteří chtěli jít poprvé na internet, dávaly před známými značkami přednost levným výrobcům. To srazilo do té doby vcelku stabilní ceny počítačů ze zhruba 1 900 dolarů v roce 1996 na asi 1 000 dolarů o šest let později.
Zdroj: ČTK