O zájezdy je zájem, Egyptu se lidé ale vyhýbají

V letošní letní sezóně prodaly tuzemské cestovní kanceláře 800 tisíc zájezdů, o 5 % meziročně více. Jejich obrat meziročně vzrostl o 7 % díky vyšší průměrné ceně. Last minute zájezdů bylo letos v nabídce velmi málo a jejich ceny byly vyšší. Oznámila to v pondělí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
"Cestovní kanceláře vhodně odhadly poptávku a stanovily kapacity pro letošní sezónu. Tím se vyhnuly velkým slevám last minute, které vedou klienty k negativnímu vyčkávání nákupu zájezdu na poslední chvíli. Dokonce u některých pobytů se ceny s blížícím se termínem odjezdu zvyšovaly," uvedla tajemnice asociace Kateřina Petříčková.
Nabídka last minute zájezdů byla malá, 45 % dovolených totiž cestovní kanceláře prodaly "na první chvíli" na začátku roku. Podle asociace cestovní kanceláře v létě prodaly přibližně 800 tisíc pobytů za více než 9 miliard korun, tedy 40 % všech dovolených prodaných CK. Nejčastěji se Češi stejně jako loni dopravovali na dovolenou svým vozem, dále letecky a autobusem.
Nejpopulárnějšími letními destinacemi jsou tradičně Chorvatsko a Itálie, u kterých stoupl zájem o 3 %. Mezi levnějšími pobyty se do popředí podle asociace dostává Maďarsko. V leteckých zájezdech vedou Řecko, Egypt a Turecko, následované Španělskem, Bulharskem a Tuniskem.
Do Tuniska v létě vyjelo s CK o 13 % více českých turistů, stalo se totiž alternativou k Egyptu. Zájem o dovolenou u Rudého moře v srpnu klesl. "S ohledem na nárůst zájmu o Egypt v první polovině roku se celkový pokles pohybuje zatím okolo 5 %. Současné prodeje Egypta probíhají na pozdější zářijové a říjnové termíny, zájem ze strany českých turistů nadále trvá, ale v menším rozsahu," dodala Petříčková. Nárůsty o více než 15 % hlásí cestovní kanceláře u Řecka a Bulharska. Řecko se prodávalo lépe, přestože ceny zájezdů značně zdražily.
Česká klientela se při výběru dovolené řídí v posledních letech převážně cenou, nikoli výběrem destinace. Češi ale mají na dovolenou stále vyšší požadavky, uvedla asociace. Nejvíce jezdí na osmidenní pobytový zájezd. Přes internet si lidé koupili 52 % dovolených.
I zahraniční deníky si všimly toho, že řada turistů dává přednost destinacím ve Středomoří před zájezdy do Egypta. Například hoteliéři na Kanárských ostrovech díky tomu očekávají vysoce nadprůměrné zimní tržby, příjmy rostou i poskytovatelům služeb v cestovním ruchu ve Španělsku, Portugalsku nebo Itálii.
Zdroj: ČTK
Aktuality
