Čínské letadlo domácí výroby ARJ-21 dostalo licenci k létání

První čínské komerční letadlo ARJ-21 obdrželo od místního úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k létání. Uvedl to čínský list China Daily. Letoun měl podle původního plánu začít létat již v roce 2007, kvůli technickým nedostatkům však jeho nasazení nabralo zpoždění.
Výrobu letounu má na starosti čínská státní firma Commercial Aircraft Corporation of China Ltd. (Comcac). Firma formálně zahájila proces certifikace letové způsobilosti již v roce 2003, schválení však bylo opakovaně odkládáno kvůli chybám v elektroinstalaci letadla, počítačovém systému a problémům s křídly, včetně prasklin v křídlech během zátěžových testů, uvedla agentura Reuters.
List zároveň upozornil, že osvědčení o způsobilosti k létání ještě neznamená konec procesu vývoje letadla. Firma podle svých slov ještě pracuje na zlepšení designu, systémů a provozu. Bližší detaily však nezveřejnila.
Čínská vláda tlačí na vývoj vlastního komerčního letadla, které by mělo sloužit nejen pro potřeby rostoucího domácího trhu, kterému nyní dominují zahraniční hráči, ale i pro vývoz. ARJ-21 má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier. Čína však také vyvíjí větší stroj C-919, který by měl konkurovat letadlům Airbus a Boeing. Nicméně čínské aerolinky v minulosti neměly příliš velký zájem o nákup letadel vyrobených doma, a to i za předpokladu, že byla vyrobena v rámci společného podniku se zahraničním výrobcem.
Čína zahájila projekt 90místného letadla ARJ-21 v roce 2002, kdy růst příjmů domácností odstartoval masivní expanzi domácího leteckého průmyslu. Ta pokračuje až do současnosti. Vláda kvůli tomu vytvořila i státní firmu Comac, která dostala na starost vývoj a výrobu letadla v Šanghaji. Důležité letecké a další systémy mají firmě dodat zahraniční výrobci.
Zdroj: ČTK
Aktuality
