Jak z divoké slovní přestřelky udělat jednoduchou záležitost

Alespoň jednou se to stalo asi každému z nás. Z ničeho nic na vás váš kolega, zákazník či kamarád začne řvát, až se záplavou slov, která bez rozmyslu chrlí, málem udusí. Jak v situaci, kdy nemáte ani ponětí, co se děje, jednat?
1. Nenechte se vyprovokovat k protiútoku
V první řadě pamatujte na to, že musíte za každou cenu zůstat v klidu. Pokud se i vy uchýlíte k hrubému jednání, sprostým slovům a napadání svého protějšku, zcela se připravíte o šanci konflikt vyřešit. Lidská mysl pracuje instinktivně a ve chvíli, kdy člověk vycítí, že se ocitl v nebezpečí, se začne buď bránit, nebo jednoduše uteče. Nejlépe nicméně uděláte, pokud se své instinkty pokusíte potlačit a budete se snažit jednat racionálně. "Pohlížejte na tyto situace jako na výzvy, ne jako na krize," radí propagátor pozitivní psychologie Shawn Achor z Harvardovy univerzity.
2. Představte si, že jednáte s dítětem
Představte si, že stojíte uprostřed cukrárny a člověk, který na vás křičí, je dítě žadonící o balíček bonbónů, lízátko nebo zmrzlinu. Zapomeňte na to, že hysterický křik rychle utišíte slovy o tom, že je zbytečné se kvůli naprosté malichernosti rozčilovat. Zároveň ale v žádném případě neustupujte jen proto, abyste zbytečně nepřitahovali pozornost svého okolí.
3. Dostaňte situaci pod kontrolu
Využijte všech možností, které člověka stojícího proti vám zklidní. Požádejte ho například, aby mluvil trochu pomaleji, protože musíte o tom, co říká, přemýšlet. Důrazně se však vyvarujte toho, abyste začali výzvou "přestaň(te) na mě řvát". Zpomalení jazykového projevu se ve většině případů okamžitě promítne i do myšlenkových pochodů, takže existuje vysoká pravděpodobnost, že se od nesmyslného dohadování posunete k regulérnímu rozhovoru.
4. Buďte vlídní a pracujte s empatií
Zklidnění rozhovoru je skvělým začátkem, to nejtěžší ale teprve přichází. Musíte svůj protějšek přinutit, aby dříve myslel, než mluvil. Snažte se i přes své vnitřní znepokojení tvářit přátelsky. Začněte třeba tím, že se zeptáte, zda v dané situaci můžete vy sami něco udělat. Tím dáte mimo jiné najevo, že máte zájem problém řešit a jste otevřeni diskuzi a konstruktivní spolupráci.
5. Nedělejte předčasné závěry
I když se rozhovor někam posune, zůstaňte nohama na zemi a nezačněte jásat, že se vše vyřešilo a vy budete mít klid. Existuje totiž značné riziko, že se s vaším prvním návrhem přestane váš komunikační partner znovu ovládat a v kruhu se vrátíte na začátek. Buďte ve vypjaté diskuzi vždy tím, kdo se ptá, ne tím, kdo odpovídá. A pokud se k vašim uším donese odpověď, se kterou nesouhlasíte, dejte si pozor na způsob, jakým ji odmítnete.
6. Vyhněte se přehnané direktivnosti
V této chvíli se rozhovor pomalu dostává do fáze, kdy se i váš partner mění v naslouchající bytost, která se začíná uvědomovat, že se ještě před chvílí chovala přinejmenším nepatřičně. Na nic nečekejte a využijte toho. Návrhy však nikdy neformulujte v rozkazovacím způsobu, vždy používejte věty začínající spojeními "mohl bys(te), chtěl bych, rád bych". Psychologové doporučují, aby lidé stejným způsobem přistupovali i ke střetům v partnerském životě.
7. Netrvejte na posledním slově
Ulpívat na tom, abyste vždy měli poslední slovo, může během pár vteřin zničit vše, co jste dosud v rozhovoru vybudovali. Pokud je to jen trochu možné, spolkněte hořkou pilulku, zapomeňte na svoji hrdost a nechejte svůj protějšek, aby to byl on, kdo ze slovního ringu odejde jako vítěz. Pokud se i tak dostanete tam, kam potřebujete, můžete být spokojeni, aniž byste tečku za výměnou názorů udělali vy.
Zdroj: bakadesuyo.com
Aktuality
