Takhle se odchází z práce!

Při ukončování pracovního poměru je základem upřímnost a při přebírání výpovědi zdvořilost. Teatrální citové výlevy a sliby pomsty nemají smysl. Poslední dojem, který v práci zanecháte, si budou lidé pamatovat.
Poslední den v práci je o emocích. Někdo se chce vypořádat s kolegy, někdo vtipkuje, někdo zmizí bez povšimnutí. Elegantní odchod může zlepšit reputaci zaměstnance a podpořit vztahy s lidmi. Nesprávný způsob odchodu může naopak nadělat mnoho škod. Ti, kdo volí druhou cestu (ať je "nesprávná" čímkoli), jsou následně často terčem pomluv nebo posměšků. Dobrý pocit z případné pomsty při odchodu z práce pak může trvat velice krátce, pokud se dotyčný musí vrátit na "místo činu", například když si něco důležitého zapomene.
Myslete na dobré reference
Mnoho lidí si při nevhodném způsobu opuštění zaměstnání neuvědomuje, že se bývalí šéfové a kolegové v budoucnu pravděpodobně stanou zdrojem referencí, případně nových zákazníků a klientů. Konzultantka Cheri Spets Farmer zmiňuje historku, kdy zaměstnanec vtrhl na pracovní poradu, praštil firemním telefonem a zakřičel: "Končím!" Jemu to možná udělalo dobře, ale jeho šéfovi to prakticky znemožnilo o tomto pracovníkovi uvádět dobré reference.
Když Liz Weeks ze společnosti Alexander Mann Solutions jednou propouštěla zaměstnance, vzal to dobře. Pak ale úmyslně poškodil myčku v kanceláři, vyměnil cukr za sůl a jménem Weeks objednal předplatné časopisu, o který jeho šéfová ve skutečnosti neměla zájem. "Toto chování ho stálo dobré reference," říká Weeks, která tehdy vedla oddělení HR.
"Odcházející zaměstnanci často jako kdyby nepočítali s tím, že jim bývalí zaměstnavatelé mohou pomoci s nalezením nového místa. Zprávy o nevhodném chování během ukončování pracovního poměru se šíří rychle," říká David Lewis, ředitel poradenské firmy působící v oblasti lidských zdrojů. Potenciální zaměstnavatelé často využívají sítě, jako je LinkedIn, a kontaktují bývalé kolegy a šéfy u svých kandidátů. "Když se dozví, že je to sice vhodný kandidát, ale že svůj odchod nezvládl, jeho přijetí si dvakrát rozmyslí," doplňuje Lewis.
I samotný bývalý šéf může být navíc jednou klientem nebo partnerem v podnikání. Zvládnutý "rozchod" je tedy základem pro jednodušší navázání kvalitních vztahů v budoucnu.
Jak se vyhnout všetečným dotazům kolegů?
Dalším problémem při opouštění zaměstnání mohou být dotazy kolegů, kteří chtějí znát důvod vašeho odchodu. Lewis radí sdělovat pouze obecné důvody, jako jsou například nová příležitost, jednodušší dojíždění nebo rodinné důvody, a vyhnout se stížnostem a řečem o problémech.
Chantay Bridges je realitní agentka z Los Angeles. Když chtěla kdysi ukončit práci ve veřejné sféře, kterou neměla ráda, řekla o tom pouze nadřízenému a několika důvěryhodným kolegům. V průběhu dvou týdnů předala šéfovi svou agendu a postupně vyklidila kancelář. Kolegům poslala e-mail o odchodu až poslední den, aby nevznikl prostor pro klepy.
Podle Patti Johnson, která působí v HR, je dobré být proaktivní. Pozvat některé dobré bývalé kolegy po čase na oběd nebo poděkovat bývalým nadřízeným za pomoc podle ní nemůže být na škodu.
Kritika nepomáhá
Jedním z úskalí může být výstupní pohovor, kdy se manažeři a nadřízení ptají odcházejícího zaměstnance na důvody odchodu. Někdy při tom využívají podrobné dotazníky. Je rozumné vyhnout se kritice a nedělat si z toho těžkou hlavu. Může se stát, že při opětovném přijímání, dnes stále běžnějším, si šéf zkontroluje výstupní dotazník.
I při osobním rozhovoru je dobré říkat spíše pozitiva než negativa. "Spíše než to, abychom šéfovi sdělovali, že je hrozný a že ho všichni nenávidí, je dobré říci, že byl oddaný práci, že kladl důraz na výsledky společnosti, a že kvůli tomu někdy byl příliš náročný na své podřízené. A uvést pár příkladů," říká konzultantka Wendy Bliss.
U některých zaměstnání, jako je například obchodní zástupce, se stává, že jsou zaměstnanci požádáni o dřívější odchod, než udává výpovědní lhůta. Může se stát, že si zaměstnanec musí sbalit věci prakticky okamžitě a při odchodu z kanceláře mu v "uličce hanby" (anglicky "perp walk") dělají doprovod pracovníci bezpečnostní služby. Jde například o případy, kdy zaměstnanec odchází ke konkurenci nebo kdy by jeho přítomnost mohla působit rušivě. Když už k tomu dojde, je dobré se usmívat, tvářit se vděčně za pomoc s odklizením věcí z pracovního stolu a nedávat najevo skutečné pocity. Weeks dodává, že v případě, že je podobný scénář v dohledné době pravděpodobný, je dobré se připravit (postupný úklid věcí v kanceláři, jejich přesun do jednoho šuplíku, který jde snáze vyklidit).
Zdroj: WSJ