1. 4. 2023 20:30
V PONDĚLÍ V 10 HODIN ŽIVĚ: Lukáš Novotný (WOOD & Company)
Sankce Západu uvalené na Rusko kvůli jeho invazi na Ukrajinu sice nevedly k dramatickému ekonomickému propadu, jaký někteří předpovídali, ale i tak mají dalekosáhlé důsledky. Rusko je nyní zemí, na kterou je uvaleno největší množství sankcí na světě, a nedostatek zboží, omezený přístup ke službám a další restrikce mění každodenní život často překvapivými způsoby - od změněných receptů na sladkosti a pomalejšího internetu až po uzavřená krematoria či nižší počet autobusů, shrnuje zpravodajský server The Moscow Times.
Ředitel továrny na sladkosti ve městě Perm na Urale v říjnu řekl, že podnik - jeden z největších v oblasti - musel změnit recepty na některé ze svých produktů poté, co západní sankce zastavily dovoz klíčových ingrediencí.
"Existují přísady, které v Rusku jednoduše nemůžeme vypěstovat. Nerostou tu například kakaové boby," řekl Boris Švajcer v rozhovoru s místním médiem 59.ru. "Získat mnoho surovin začalo být problematické," dodal. Továrna se navíc musela poohlédnout po novém vybavení, když s ní přestali spolupracovat dodavatelé z Itálie, Německa a Británie.
Rychlost mobilního internetu LTE v Rusku klesla o průměrně 0,6 megabitu za vteřinu v porovnání se stejným obdobím předchozího roku. Vyplývá to z březnové studie, kterou vydala ruská analytická agentura Telecom Daily. Očekává se, že se problémy s rychlostí internetu ještě zhorší, protože po odchodu evropských telekomunikačních gigantů včetně firem Nokia a Ericsson bude těžší modernizovat ruské sítě.
Cenami ověnčené krematorium ve městě Voroněž na jihozápadě země muselo v prosinci zastavit provoz, když se rozbila jeho jediná kremační komora vyrobená v České republice. Není jasné, jestli bude možné krematorium opět otevřít, a to kvůli zákazu EU vyvážet do Ruska technologicky vyspělé zboží.
Ruští odborníci a zástupci podniku Tabo-CS, českého dodavatele kremačního zařízení, pracují na opravě kremační pece, ale nevědí, jak dlouho to potrvá, napsal voroněžský zpravodajský server De Facto. Podle něj je vybavení české společnosti používáno v desítkách dalších měst po celém Rusku včetně Petrohradu nebo Novosibirsku.
Místní dopravci v 84 ruských městech loni zrušili až 200 autobusových a trolejbusových linek, uvádí průzkum společnosti Simetra. Jedním z důvodů je sankcemi narušený dodavatelský řetězec, což má dopad na ruské výrobce vozidel.
Například ruská vagonka TVSZ (Tichvinskij vagonostroitelnyj zavod) v Leningradské oblasti musela během léta na dva měsíce zastavit výrobu, protože jí došla kuličková ložiska vyráběná v USA, která jsou pro výrobní proces nezbytná.
Už nejméně od roku 2013 plánují ruské úřady nahradit stávající systém průkazů totožnosti digitálními občanskými průkazy. Testovací zavedení nových plastových kartiček se mělo loni spustit v několika ruských oblastech. Ale západní sankce si vynutily odložení tohoto projektu na neurčito, mimo jiné proto, že Rusko nedokáže vyrobit dostatek čipů a plastu na nové dokumenty, napsal v červnu server Forbes Russia.
Počet volných prostor v ruských kancelářských budovách a nákupních centrech stále roste kvůli odchodu zahraničních firem. Podle údajů realitní poradenské společnosti NF Group, o kterých informoval ruský ekonomický deník Kommersant na začátku prosince, se odhaduje, že podíl volných ploch v nákupních centrech v Moskvě dosáhne ke konci roku 17 % (data budou známa se zpožděním) a podíl nepronajatých kancelářských ploch v hlavním městě bude činit 12 %.
Poté, co turecký národní dopravce Turkish Airlines zakázal ruským pilotům používat tréninková zařízení pro simulaci letu, mají piloti leteckých společností v Rusku méně možností pro výcvik. Zákaz byl zřejmě vydán kvůli obavám Turkish Airlines, že se stanou obětí sekundárních sankcí ze strany Agentury EU pro bezpečnost letectví.
Podle odborníků, které oslovil zpravodajský server The Insider, je rozhodnutí Turecka významné vzhledem k tomu, že ne všechny typy zařízení pro výcvik pomocí letové simulace jsou v Rusku nebo spřátelených státech snadno dostupné.