US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+0,77 %
NASDAQ+1,02 %
S&P 500+0,83 %
ČEZ-0,57 %
KB-0,86 %
Erste-1,10 %

Co musíte ráno vědět (5. června)

Jak se v pondělí obchodovalo na obou stranách Atlantiku, jakým tempem rostly v prvním čtvrtletí mzdy v Česku a jaká kolekce právě hýbe módním světem? To vše musíte ráno vědět.

Redakce IW
Redakce IW
5. 6. 2018 | 0:00
Musíte vědět

1. Americké akciové indexy na úvod týdne posílily, dařilo se technologickému odvětví

Americké akcie v pondělí zpevnily díky technologickému sektoru. Tahounem trhu byly společnosti Apple, která představila na vývojářské konferenci své novinky, a Microsoft, jenž oznámil akvizici firmy GitHub. Index Nasdaq Composite uzavřel na novém historickém maximu. Index Dow stoupl o 0,72 % na 24 813,69 bodu, širší S&P 500 se zvýšil o 0,45 % na 2 746,87 bodu a Nasdaq Composite vzrostl poprvé od 12. března na historický rekord, a to o 0,69 % na 7 606,46 bodu. Index volatility VIX klesl o 5,35 % na 12,74 bodu a výnos 10letých vládních dluhopisů USA stoupl o čtyři bazické body na 2,94 %. Nejsledovanější kryptoměny ztratily od dvou do čtyř procent.

13,4 milionu: Nejhrozivější číslo světa financí, varuje Rosenberg

13,4 milionu: Nejhrozivější číslo světa financí, varuje Rosenberg

2. Evropské burzy v úvodu týdne uzavřely v plusu, akcie Air France-KLM zdražily zhruba o 5,5 %

Evropské akciové trhy v pondělí zpevnily, když se investoři vraceli k páteční zprávě z amerického trhu práce a vyhodnocovali výsledek víkendových parlamentních voleb ve Slovinsku. Regionální index STOXX Europe 600 zpevnil o 0,31 % na 388,1 bodu, britský FTSE 100 vzrostl o 0,51 % na 7 741,29 bodu, francouzský CAC 40 získal 0,14 % na 5 472,91 bodu a německý DAX si připsal 0,37 % na 12 770,75 bodu. Pomyslným vítězem dne se staly francouzské aerolinky Air France-KLM, jejichž akcie vyletěly vzhůru zhruba o 5,5 % poté, co hotelová skupina AccorHotels v pondělí potvrdila, že má zájem o koupi části nebo celého podílu francouzské vlády v aerolinkách.

KONTEXT: Bod zlomu aneb Europe first, jinak skončí(me) jako potrava velkých dravců

KONTEXT: Bod zlomu aneb Europe first, jinak skončí(me) jako potrava velkých dravců

3. Pražská burza v pondělí mírně klesla, nedařilo se rakouským titulům

Pražská burza začala týden v červených číslech, index PX odepsal 0,1 % na 1 080 bodů. Dolů trh stáhly zejména akcie Erste Group Bank (-1,04 %) a VIG (-1,33 %), o více než procento naopak stouply cenné papíry ČEZ (+1,16 %). Objem obchodů byl s 426 miliony korun podprůměrný. Nejobchodovanější byly akcie Monety Money Bank (-0,71 %), z finančních titulů posílila jen Komerční banka (+0,16 %).

Investorský magazín: Úvod do sociálně odpovědného investování a lekce time managementu

Investorský magazín: Úvod do sociálně odpovědného investování a lekce time managementu

4. Očekávané události

Úterý bude dnem indexů nákupních manažerů. PMI za sektor služeb a kompozitní ukazatele budou nad ránem a dopoledne vycházet v Asii a v Evropě a odpoledne je na trh pošlou i Spojené státy. V Japonsku navíc vyjde zpráva o výdajích domácností, australská centrální banka bude rozhodovat o nastavení měnové politiky, ČR a eurozóna se pochlubí zprávou o maloobchodních tržbách a ČNB zveřejní informace o svých devizových rezervách. Odpoledne se v USA investoři vedle PMI zaměří ještě na statistiku otevřených pracovních pozic (JOLTS) a pravidelnou týdenní zprávu o vývoji zásob ropy na americkém území od institutu API. Do výsledkové sezóny na Wall Street přispěje společnost Ambrella. Očekávané události celého týdne včetně odhadů analytiků najdete v našem burzovním kalendáři.

Očekávané výsledky světových firem v týdnu od 4. června

Očekávané výsledky světových firem v týdnu od 4. června

Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.

5. Průměrná mzda v Česku v 1. čtvrtletí vzrostla na 30 265 Kč

Průměrná hrubá měsíční mzda v Česku letos v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 8,6 % na 30 265 korun. V pondělí to oznámil Český statistický úřad. Jednalo se o nejvýraznější růst mezd za posledních deset let. Po zahrnutí růstu spotřebitelských cen mzda reálně stoupla o 6,6 %, což je nejvíce od roku 2003. Stoupl i medián mezd, a to o 8,3 % na 25 674 korun.

6. Italská UniCredit se údajně zajímá o spojení s francouzskou Société Générale

Největší italská banka UniCredit se zajímá o spojení s francouzským konkurentem Société Générale. Informoval o tom na svých internetových stránkách list Financial Times s odvoláním na zdroje obeznámené se situací. Oba podniky mají aktivity rovněž v České republice.

7. Bayer ve čtvrtek dokončí převzetí Monsanta za 63 miliard dolarů

Německý chemický a farmaceutický koncern Bayer ve čtvrtek dokončí převzetí americké biotechnologické společnosti Monsanto za zhruba 63 miliard dolarů. Oznámila to v pondělí firma. Podle agentury DPA jde o největší zahraniční akvizici, jakou kdy některý z německých podniků uskutečnil.

8. Akcionáři O2 Czech Republic schválili výplatu dividendy 17 Kč na akcii

Valná hromada O2 Czech Republic v pondělí schválila výplatu akcionářům v celkové výši 21 Kč na akcii. Z toho 17 korun bude tvořit dividenda a zbytek výplata části emisního ážia. Stejnou částku na akcii O2 vyplatila akcionářům i loni.

9. Stavebnictví letos vzroste o 5,1 %, odhadují stavební firmy

České stavebnictví letos meziročně vzroste o 5,1 %, v příštím roce sektor posílí o 3,7 %. Vyplývá to z průzkumu analytické firmy CEEC Research, jehož výsledky v pondělí zveřejnila na Setkání lídrů českého stavebnictví. Tržby stavebních firem by letos měly vzrůst o 6,5 %. Firmy mají zakázky v průměru na devět měsíců dopředu.

10. Růst řecké ekonomiky začátkem roku zrychlil na 0,8 %

Hrubý domácí produkt Řecka se v letošním prvním čtvrtletí zvýšil o 0,8 %. Tempo růstu řecké ekonomiky tak výrazně zrychlilo z 0,2 % v závěru loňského roku, uvedl v pondělí řecký statistický úřad. Řecko zažívá hospodářský růst již pět čtvrtletí za sebou.

Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.

BONUS

Módní dům Balenciaga uvedl na trh další ze svých výstředností

Máte pocit, že móda už přinesla naprosto vše a nedokáže překvapit? Pak se podívejte na nejnovější výstřelek módního domu Balenciaga, který do své kolekce Podzim '18 zařadil košilové tričko. Ne, nejde o známé tričko s límečkem, ale něco mnohem doslovnějšího - košili našitou a nařasenou na přední straně trička. Jde o dokonalý dárek pro muže, který už má všechno, jen mu možná chybí trocha sebeúcty, napsal list The Guardian.

Toto košilové tričko španělské módní značky se prodává za 1 290 dolarů, což může vypadat jako hodně vysoká suma. Ale nezapomínejte, že vlastně dostanete dva oděvy v jednom - tričko a košili.

Ve firmě Balenciaga jsou mistry v přesvědčování zákazníků, aby byli ochotni se vzdát značné sumy peněz za to, že budou vypadat směšně. Od doby, co převzal kormidlo této španělské módní značky gruzínský návrhář Demna Gvasalia, zdá se, že se rozhodl nemilosrdně bombardovat svět módou navrženou s jediným cílem - aby upoutala pozornost a získala status "virálu" bleskově se šířícího internetem.

To se podařilo například v loňském roce taškou za 2 000 dolarů inspirovanou klasickou, objemnou modrou "igelitkou" společnosti IKEA. Firma na to pobaveně zareagovala zveřejněním návodu, jak rozeznat originál (tašku Frakta za 99 centů) od luxusní napodobeniny - pokud šustí, je to IKEA.

Další obdobnou položkou byly Balenciaga x Crocs, představené světu v loňském roce během Pařížského týdne módy. Přestože stály 850 dolarů a vypadaly, jako by je navrhoval předškolák, prodaly se "kroksy" na vysoké platformě od Balenciagy dříve, než byly oficiálně na prodej.

Navrhovat oděvy a doplňky, které jsou od počátku zamýšleny jen jako fraška, v sobě nese jediné nebezpečí - je velmi snadné je napodobit. A tak se i košilové tričko brzy dočkalo postů na internetu, kde si je uživatelé vyrábějí jednoduše s pomocí trička, košile a lepicí pásky. Někteří pak popouštějí uzdu fantazie a košili nahrazují například batohem.

Nahazování podobných propagačních vějiček evidentně pro Balenciagu funguje, jak má. Koncem května oznámil výkonný ředitel globální skupiny Kering, která sdružuje luxusní módní značky a patří do ní například Alexander McQueen, Saint Laurent nebo Gucci, že Balenciaga je její nejrychleji se rozvíjející značkou. Tento růst Kering připisuje její oblibě u takzvaných mileniálů, byť se dá předpokládat, že kupují méně výstřední kousky, než je košile našitá na tričko.

Musíte vědět
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

Tokenizované akcie: Robinhood otevírá revoluční cestu plnou příležitostí, není ale bez rizik

3. 7.-Pavel Kohár
Informační technologie