Ranní analytická poznámka (13. ledna): Dieselgate vol. 2

Nejzajímavější čtvrteční zpráva se týkala automobilového průmyslu. Italsko-americký koncern Fiat Chrysler totiž čelí obvinění americké Agentury pro životní prostředí (EPA). Důvodem je možné falšování emisních systémů u celkem 104 tisíc dieselových vozidel.
Jedná se o modely Jeep Grand Cherokee a RAM 1500 z let 2014-2016. Právě u nich měly být instalovaný softwary, které mohly umožnit zvýšení emise oxidu dusíku oproti úrovním během testování.
Samotný Fiat Chrysler nařčení odmítá. Akcie automobilky ovšem na burze v Miláně reagovaly prudkým propadem o 16 %.
Všem pravděpodobně vytanula na mysli vzpomínka na Volkswagen. Ten na nejrůznějších náhradách v návaznosti na své pochybení (podvod) vyplatil přes 22 miliard USD.
Intuitivní otázka zní: Mohou s podobným "flastrem" počítat i akcionáři společnosti Fiat Chrysler Automobiles (FCA)? Dosavadní informace hovoří pro zápornou odpověď. Proč?
- V případě Volkswagenu se prošetření týkalo 475 tisíc vozidel. Potenciální náhrada škody by se tentokrát měla pohybovat okolo 4,6 miliardy USD (počet vozů krát náklady na vůz).
- U Volkswagenu EPA uvedla s jednoznačností existenci podvodných zařízení. Nyní poukázala na možný problém s instalovaným systémem a teprve vyšetřuje, zda byl užit k podvodnému jednání.
- Fiat uvedl, že měl ve svých vozidlech instalovanou selektivní katalytickou redukci, která by měla zajistit redukci oxidu dusíku na vodu a dusík. Objem emisí tak měl být touto cestou korigován.
Na druhou stranu je potřeba zmínit, že tržní kapitalizace FCA je zlomkem kapitalizace Volkswagenu. V relativním měřítku by tak případná škoda okolo 5 miliard USD zhruba odpovídala kompenzaci ze strany německé automobilky (spíše by byla vyšší). Připomeňme, že akcie Volkswagenu od zveřejnění žaloby (září 2015) až na lokální dno v roce 2015 ztratily 40 % hodnoty.
Akcie FCA v Miláně ve čtvrtek ztratily zmíněných 16 %, na burze v New Yorku ale již "pouze" 10 % a v pátek ráno v Miláně přidávaly okolo 5 %.