Reuters: Čínský konkurent airbusů a boeingů nabírá další zpoždění

Vývoj čínského letounu C919 s jednou uličkou, který se má stát konkurentem letadel společností Airbus a Boeing, je pomalejší, než se čekalo. Letadlo má už nyní pět let zpoždění a zřejmě nezíská certifikaci ani v nejbližších letech, protože státní společnost Commercial Aircraft Corporation (COMAC) musí vyřešit řadu technických problémů, které omezily testovací lety. S odvoláním na informované zdroje to uvedla agentura Reuters.

Zpoždění u složitých programů tohoto druhu jsou poměrně běžná. Obzvláště pomalý pokrok však může být pro Čínu přítěží, protože Peking masivně investoval do svého úsilí narušit postavení Boeingu a Airbusu na trhu s letadly.

Zatím poslední problém podle zdrojů způsobily špatné matematické výpočty inženýrů COMAC zaslané výrobci motorů CFM International. To spolu s dalšími technickými a strukturálními závadami znamená, že do začátku prosince, po více než dva a půl roce testovacích letů, COMAC dokončil méně než pětinu z 4 200 hodin ve vzduchu. Ty potřebuje pro závěrečné schválení způsobilosti od čínského úřadu pro civilní letectví CAAC, dodaly zdroje.

COMAC vyvíjí letadlo od roku 2008 a málokdy informuje o svých cílech. V září představitel firmy Jang Jang čínským státním médiím řekl, že očekává certifikaci od čínských regulačních orgánů za dva až tři roky. Předchozí veřejně stanovený cíl však byl konec roku 2020 a dodávky v roce 2021. Některé zdroje obeznámené s programem si myslí, že vzhledem k současným problémům se nepodaří dokončit certifikaci ani v roce 2022.

Letadlo C919 by mělo konkurovat strojům Boeing 737 MAX a Airbus A320neo. Letoun se stal nedílnou součástí pekingské iniciativy "vyrobeno v Číně v roce 2025", jejímž cílem je dohnat sofistikované technologie a pomoci zemi stát se soběstačnou.

Podle některých analytiků nemusí ale pro Peking být zklamáním, pokud se jeho letadlu nepodaří okamžitě konkurovat na zahraničních trzích, protože může nařídit státním aerolinkám, aby letadla kupovala. Čínské státní letecké a leasingové společnosti také mají většinový podíl na dosavadních 815 předběžných objednávkách, o kterých COMAC tvrdí, že na nový letoun získal. Jediným zahraničním kupcem je zatím leasingová firma CEGAC vlastněná firmou General Electric.

"Skutečnou misí C919 je dobýt domácí trh, kterému dominují jeho dva zahraniční konkurenti," řekl hlavní analytik DCA China-Analyse Jean-François Dufour. "Za deset až 15 let se nová generace C919, nebo další modely vyvinuté firmou COMAC, mohou stát skutečnými konkurenty na globální scéně," dodal.

Zdroj:
ČTK
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Mohlo by vás zajímat
26. 2. 2021 12:21
Česko v roce 2030: Moderní trendy člověka ze služeb hned tak nevytlačí, věří ekonom David Marek
Česká ekonomika
Přestat sledovat
Česká republika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Přestat sledovat
25. 2. 2021 17:01
David Navrátil (Česká spořitelna): České zadlužení může být problém, výnosy dluhopisů ztrácejí v…
Česká ekonomika
Přestat sledovat
David Navrátil
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Akcie ČR
Přestat sledovat
Akciové tipy
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Large caps
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Small caps
Přestat sledovat
Střední a východní Evropa
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
25. 2. 2021 12:31
Dominik Stroukal: Kdo chce těžit z výhod bitcoinu, nesmí se bát propadů o desítky procent
Bitcoin
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Volatilita
Přestat sledovat