Elektromobilní válka: Tesla vs. BYD

Revoluci na poli elektromobility odstartovala americká Tesla. Dost pravděpodobně to ale nebude ona, kdo se zaslouží o její roztočení na plné obrátky.

Již v roce 2015 byl čínský trh s elektromobily větší než ten americký, o rok později se Čína na poli prodeje elektromobilů dostala i před Evropu. Loni se v zemi prodalo bezmála 1,2 milionu elektromobilů, což bylo více než 55 % celosvětových prodejů a třikrát více, než kolik aut na elektrický pohon se v říši středu prodalo o dva roky dříve.

Made in China 2025

Čína nikdy nebyla domovem automobilky, která by vážně konkurovala tradičním evropským, americkým či korejským a japonským výrobcům konvenčních aut. V případě elektromobilů tomu ovšem může být jinak. 

Technologický expert Jack Barkenbus z Vanderbilt University vysvětluje, že výroba aut na elektrický pohon je v mnoha ohledech jednodušší než výroba klasických vozů, což umazává konkurenční výhodu zavedených firem. "I proto se čínská vláda rozhodla zahrnout výrobu elektromobilů do programu Made in China 2025," říká Barkenbus. "Jednoduše v této oblasti cítí velkou příležitost."

Odhodlanost Číny ohledně elektromobility naznačuje i počet veřejných dobíjecích stanic. Těch je v zemi více než 460 tisíc, zatímco ve Spojených státech jen necelých 61 tisíc, tedy jen o něco více než v samotné Šanghaji nebo Pekingu.

Build Your Dreams

Výkladní skříní čínské elektromobility se stala společnost BYD, jejíž název je akronymem sloganu Build Your Dreams a která byla v Šen-čenu shodou okolností založena ve stejném roce jako americká Tesla. Původně si firma stanovila za cíl vývoz aut do Spojených států, jak se ale záhy ukázalo, toto rozhodnutí bylo uspěchané. Proto se nyní soustředí hlavně na domácí trh.

Firma zaměstnává na celém světě kolem 220 tisíc lidí, přičemž její hlavní továrna se nachází v areálu o rozloze 270 hektarů, který zahrnuje vedle výrobních hal a skladů také ubytovny pro zaměstnance, hotel nebo supermarket. BYD se navíc nezaměřuje jen na výrobu aut, takže areál je například obsluhován jednokolejnicovou dráhou BYD SkyRail.

Sama BYD uvádí, že nový elektromobil z její výrobní linky sjíždí každých 90 vteřin. V roce 2017 elektromobily BYD tvořily 15 % všech elektrických aut prodaných v Číně.

"Přístup BYD a Tesly je rozdílný. Tesla stále vyrábí hlavně luxusní auta, BYD se soustředí na to, aby její vozy byly dostupné masám. I to je důvod, proč na tyto podniky nelze nahlížet jako na přímé konkurenty. Určitý souboj ale samozřejmě sledujeme," upozorňuje Barkenbus.

Nejlevnější vůz od BYD lze v Číně pořídit zhruba za 450 tisíc korun, po odečtení státní dotace asi 160 tisíc korun však cena spadne pod 300 tisíc korun. Nejlevnější Tesla stojí bez dotací skoro dvakrát více než nejlevnější auto od BYD.

Gigafactory na čínský způsob

Největším nedostatkem čínských elektromobilů je zatím nízká kapacita baterií. Většina čínských vozů dokáže na jedno nabití ujet nejvýše 300 kilometrů, zatímco tesly zvládají i 500 kilometrů. Je nicméně otázkou času, kdy dojezd čínských elektromobilů začne narůstat. Čína si hodně slibuje od nové továrny BYD na výrobu baterií v severozápadní provincii Čching-chaj. Ta by měla vyrábět baterie v objemu 24 gigawatthodin ročně, což by mělo stačit asi pro 570 tisíc aut BYD Yuan EV500.

"Tesla je v oblasti elektromobilů stále světovou špičkou, auta BYD na elektrický pohon ale ukazují, že je to pravděpodobně právě Čína, kdo v rukou drží silnější karty. Budoucnost elektrifikace dopravy podle mě bude hlavně záležitostí Číny," říká Patrick Luk, expert na tuto oblast z Cranfield University.

Pokud máte o BYD stále pochybnosti, možná byste také měli vědět, že téměř 25% podíl v podniku vlastní prostřednictví Berkshire Hathaway legendární investor Warren Buffett. Hodnota podílu, který v roce 2008 koupil za zhruba 232 milionů dolarů, se přitom za deset let vyšplhala na více než 1,3 miliardy dolarů.

Zdroj:
MarketWatch, Wired.co.uk, Bloomberg
Přestat sledovat
Doprava
Přestat sledovat
Technologie
Přestat sledovat
Přestat sledovat
22. 4. 2021 17:01
Miroslav Plojhar (Česká spořitelna): Výhled tuzemské ekonomiky je býčí, v oblasti veřejných financí…
Centrální banky
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Forex (FX)
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Miroslav Plojhar
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
20. 4. 2021 17:01
Štěpán Křeček (BH Securities): Největší vliv na vývoj trhů má nabídka peněz. Pokud přetrvá,…
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
20. 4. 2021 12:31
Zajištění proti inflaci? Třeba i levná hypotéka, vysvětluje expert
České státní dluhopisy
Přestat sledovat
Hypotéky
Přestat sledovat
Inflace
Přestat sledovat
Investiční strategie
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Výnosy
Přestat sledovat
Zajištění
Přestat sledovat
19. 4. 2021 14:40
Investorský magazín: Jsou high yield dluhopisy nebo akcie Coinbase zajímavou volbou pro drobné…
Bitcoin
Přestat sledovat
Dluhopisový trh
Přestat sledovat
Firemní dluhopisy
Přestat sledovat
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Investorský magazín
Přestat sledovat
Kryptoměny
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat