19. 4. 2021 14:40
Investorský magazín: Jsou high yield dluhopisy nebo akcie Coinbase zajímavou volbou pro drobné…
Napadlo to již mnoho lidí, ale určit reálnou hodnotu internetu prakticky nelze. Je například těžké určit již to, co vše by se v ocenění mělo zohlednit. Na změření internetu zkrátka neexistuje podobný nástroj, jako je HDP v případě ekonomické výkonnosti.
HDP jako měřítko digitální ekonomiky nemůže fungovat, protože nezohledňuje hodnotu zboží, které je dostupné zadarmo. Digitální zboží a aplikace přitom představují stále větší část ekonomiky, a přestože jsou dostupné zdarma, pomáhají při vytváření hodnot (z hlediska HDP přitom prakticky neexistují). Internet navíc ovlivňuje stále více věcí, které bychom nakupovali i bez něj, jako jsou jídlo a další.
Nové digitální zboží se vyznačuje tím, že je zadarmo, je možné vytvářet jeho dokonalé kopie, které jsou následně dostupné okamžitě prakticky kdekoli na Zemi. To u klasického zboží nebylo možné. V roce 1984 představovala informační část ekonomiky, jako jsou data, novinky, software, hudba a další, 4,6 % amerického HDP. V současné informační době, kdy je jedniček a nul nesrovnatelně více, představuje tato část ekonomiky stále jen 4,6 % HDP USA.
Skupina ekonomů z MIT pod vedením Erika Brynjolfssona se snažila přijít s novým nástrojem, který by byl schopen měřit výhody plynoucí z digitální ekonomiky. Nazvala jej HDP-B (B jako benefits, tedy výhody, přidaná hodnota). Zeptali se lidí, kolik by museli dostat zaplaceno, aby se vzdali konkrétního digitálního zboží nebo aplikace. U Facebooku to například bylo průměrně 48 dolarů, aby se jej lidé vzdali na měsíc. Jen u samotného Faceboku to pak při počtu jeho uživatelů dává přidanou hodnotu v miliardách dolarů.
Každé zboží, a nejen to digitální, má pro lidi jinou cenu. V tabulce jsou seřazeny věci, bez nichž si lidé dovedou představit život alespoň na jeden rok nejhůře. Podle Brynjolfssona není HDP-B lepším nástrojem než HDP, měří samozřejmě něco jiného, ale ukazuje alespoň rámcově hodnotu některých internetových služeb a zboží proudícího digitálními kanály.