Kofola za prvních devět měsíců roku vydělala 260 milionů Kč, oznámila změny v managementu a potvrdila výhled

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko vykázala za prvních devět měsíců tohoto roku čistý zisk 260,3 milionu Kč. O rok dříve za stejné období vykázala zisk 215,9 milionu Kč. Firma vedle výsledků hospodaření oznámila také změny v managementu. Na konferenčním hovoru management společnosti potvrdil výhled celoročních výsledků hospodaření.
Tržby Kofole stouply o 2,3 % na 5,48 miliardy Kč a provozní zisk EBITDA se jí zvýšil o 18,2 % na 834,2 milionu Kč. Na trzích v Česku a na Slovensku zisk EBITDA stoupl z 525 milionů Kč na 692 milionů Kč, zatímco v Polsku jeho hodnota klesla z 20 milionů Kč na 5 milionů Kč a na ostatních trzích se snížila ze 161 milionů Kč na 137 milionů Kč.
Náklady na odbyt, marketing a distribuci se zvýšily z 1,6 miliardy Kč na 1,7 miliardy Kč (+4,5 %) a náklady na administrativní činnost stouply z 285,6 milionu Kč na 317,8 milionu Kč (+11,3 %).
Kofole se jako tradičně nejvíce dařilo v ČR a na Slovensku. Bez započtení polského trhu by nárůst tržeb skupiny dosáhl 7 %. Na českém trhu Kofole stouply tržby o 10,1 %, na slovenském trhu se zvýšily meziročně o 3 % a v adriatickém regionu stouply o 5,2 %. V Polsku naopak tržby spadly o 18,6 % na 796 milionů Kč, zejména vlivem nižších prodejů privátních značek.
Struktura tržeb zůstává stabilní
Na celkových tržbách Kofoly se od ledna do září nejvíce podílely výnosy z prodeje sycených nápojů (41,65 %) a z prodeje minerálních vod (29,11 %). Následovaly výnosy z prodeje nesycených nápojů (10,54 %), sirupů (8,62 %), salátů, džusů a dalších produktů značky UGO (5,28 %) a z prodeje produktů v kategorii "ostatní" (4,8 %).
Tržby freshbarů UGO dále rostou
Velice dobře opět vyzněly výsledky fresh barů a salaterií UGO. Tržby v tomto segmentu, včetně prodeje produktů UGO mimo stejnojmenné provozovny, stouply z 348 milionů Kč na 425 milionů Kč. Celkový počet provozoven UGO přitom meziročně klesl z 82 na 79. Na konci roku 2017 měla síť UGO 84 provozoven.
"Sezónu hodnotíme jako mimořádně úspěšnou. Samozřejmě, že nám k růstu pomohlo i počasí, největší radost ovšem máme z růstu tržních podílů v segmentu HoReCa. Z korporátního pohledu je milníkem významné navýšení likvidity našich akcií po odchodu private equity partnera (CED Group)," uvedl generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko Jannis Samaras.
Za samotné třetí čtvrtletí skupina vykázala tržby dvě miliardy korun (meziročně +2,9 %), provozní zisk EBITDA 395 milionů korun (meziročně +10,7 %) a čistý zisk 174,8 milionu korun (meziročně +5,4 %).
Konferenční hovor: Potvrzení výhledu pro zisk EBITDA, dividendy by měly dosahovat zhruba 13,45 Kč na akcii
Na konferenčním hovoru vedení Kofoly potvrdilo výhled pro celoroční provozní zisk EBITDA na úrovni jedné miliardy korun, zároveň ovšem uvedlo, že jde spíše o minimum a skupina zřejmě tuto úroveň překoná.
Společnost si zafixovala ceny cukru na příští rok na úrovni o zhruba 20 % nižší než v letošním roce. Tato úspora bude z poloviny kompenzována vyšší cenou plastů (PET granulát), i tak by však měl být celkový efekt cen základních materiálů na náklady příznivý.
Společnost plánuje zaúčtovat další snížení hodnoty polských aktiv (Hoop Polska), jak již dříve avizovala, mělo by jít řádově o stovky milionů korun. To sníží její čistý zisk, avšak nikoli výplatu dividend, jelikož společnost si před časem snížila základní jmění, což jí umožní výplatu části dividend z emisního ážia.
Finanční ředitel očekává minimální výši dividend v příštích letech 300 milionů Kč, což je asi 13,45 Kč na akcii. Při tržní ceně titulu 300 Kč to představuje hrubý dividendový výnos kolem 4,5 %.
"Celkově konferenční hovor potvrdil velmi dobré letošní výsledky (díky růstu v HoReCa v ČR a SR) i očekávaný pokračující propad cen cukru v příštím roce. Plánované dividendy jsou solidní. V adriatickém regionu si Kofola vede poměrně dobře ve Slovinsku, Chorvatsko je zatím zklamáním. Očekáváme, že v adriatickém regionu příští rok postupně porostou prodej i provozní zisk EBITDA," uvedl analytik Petr Bártek z České spořitelny.
Analytici: Čísla za třetí čtvrtletí jsou dobrá, budoucnost polského trhu je stále nejistá
"Tržby rostly kromě Polska ve všech regionech, kde společnost působí. Ziskovost společnosti byla příznivě ovlivněna klesajícími cenami cukru na trzích, kdy náklady na prodej zboží, kam spadají i materiálové náklady za cukr, činily ve 3Q2017 1,11 miliardy Kč a v 3Q2018 jen 1,08 miliardy Kč. Čistý dluh společnosti od konce roku 2017 vzrostl z 2,4 miliardy Kč na 2,6 miliardy Kč a poměr čistého dluhu vůči zisku EBITDA dosáhl 2,4. Zvýšení čistého zadlužení jde na vrub akvizice firmy Leros a výplaty dividend. Ve třetím čtvrtletí došlo k odprodeji zbývající části podílu CED Group, čímž se navýšil podíl volně obchodovatelných akcií na burze na 27 %. Vzhledem k tomu, že Kofola nadále zlepšuje ziskovost, předpokládáme, že výsledky za třetí kvartál budou mít na cenu akcií spíše pozitivní vliv," uvedl analytik Miroslav Frayer z Komerční banky.
"Celkově byla čísla za třetí čtvrtletí velice silná díky růstu v Česku, kde rostoucí domácí poptávka, dobré počasí a padající ceny cukru pomohly k růstu tržeb o 12 % a EBITDA o 30 %. Náklady na cukr Kofole klesly o dvojnásobek nárůstu mzdových nákladů. Výsledky byly lepší, než jsme čekali, díky marži ve Slovinsku, kde ovšem Kofola neřekla nic nového k vleklým jednáním s místním největším řetězcem. V Polsku firma i přes padající tržby vykázala kladný zisk EBITDA, čekali jsme ztrátu. Kofola ovšem pouze potvrdila výhled EBITDA, možná kvůli pomalejšímu vývoji v Chorvatsku, kde byly tržby meziročně jen stabilní. Výsledky kvůli stabilnímu výhledu vidíme jen mírně pozitivně, titul je nicméně stále obchodován s výrazným diskontem vůči srovnatelným společnostem," upozornil Petr Bártek.
"Management ve výsledkové zprávě uvedl, že v rámci posílení aktivit v Polsku uzavřel dohodu s Nestea o distribuci jejích produktů. Pokud se nepodaří dostatečně rozšířit produktové portfolio na polském trhu, Kofola prodá tamní značku Hoop. Rozhodnutí ovšem zatím nebylo učiněno. Výsledky na provozní úrovni považujeme za pozitivní, mírným zklamáním může být pro investory odklad rozhodnutí o polských aktivech," doplnil Milan Vaníček, analytik z J&T Banky.
Změny ve vedení společnosti
Kofola vedle výsledků hospodaření oznámila také změny v managementu. Jannis Samaras dosud zastával dva nejvyšší posty ve firmě - byl šéfem jak celé skupiny, tak českých a slovenských aktivit. Se zvětšováním skupiny a rostoucím významem jednotlivých entit se rozhodl, že dále bude zastávat jen funkci šéfa celé skupiny.
Uvolněnou židli generálního ředitele Kofoly pro ČR a Slovensko Samaras předal dosavadnímu finančnímu řediteli skupiny Danielu Buryšovi, který v Kofole působí osm let.
"Daniel Buryš se bude věnovat naší nejvýznamnější entitě a dá jí veškerou pozornost, kterou si zaslouží. Díky této změně získám prostor soustředit se na budoucnost a směřování celé skupiny. Čekají nás velké výzvy a je potřeba se na ně co nejlépe připravit," okomentoval své rozhodnutí Jannis Samaras.
Pozici finančního ředitele bude nově zastávat Pavel Jakubík, který deset let působil v Kofole na pozici finančního manažera a člena dozorčí rady.
Firma současně oznámila, že 30. listopadu uspořádá valnou hromadu. Hlavními tématy budou změna stanov společnosti a jmenování členů výboru pro audit a členů dozorčí rady.
Výplata rekordní dividendy
Akcionáři Kofoly v polovině května na valné hromadě schválili, že firma ve formě dividendy rozdělí rekordních 16,20 Kč na akcii před zdaněním. Na dividendu šel celý zisk za rok 2017 a část nerozděleného zisku z let předchozích. Rozhodným dnem pro nárok na dividendu byl 11. květen, výplata začala 18. června. Celkem šlo na dividendu 361,18 milionu Kč, v loňském roce si akcionáři Kofoly rozdělili 301 milionů Kč, což bylo do té doby nejvíce v historii.
Skupina Kofola ČeskoSlovensko je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má výrobní závody v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K jejím výrobkům patří vedle limonády Kofola také ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola rovněž vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina.
Většina společnosti (68 %) patří společnosti Aetos, za níž stojí rodina Samarasů spolu s Reném Musilou a Tomášem Jendřejkem, kteří jsou v Kofole od jejího počátku. Rodinu Samarasů navenek zastupuje Jannis Samaras.
Zdroj: Kofola, ČTK