Kofola ČeskoSlovensko loni vydělala 312,3 milionu Kč, tržby jí meziročně vzrostly o 2,2 %

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko vykázala za loňský rok čistý zisk 312,3 milionu Kč. V předloňském roce vydělala 231,3 milionu Kč. Meziročně vyšší byly také výsledky na úrovni zisků EBIT a EBITDA. Pozitivní výsledek skupina udržela navzdory složité situaci na polském trhu, kde donedávna působila hlavně prostřednictvím společnosti Hoop Polska. Vedení Kofoly navrhuje vyplatit dividendu v hrubé výši 13,50 Kč na akcii.
Tržby Kofole stouply o 2,2 % na 7,12 miliardy Kč a provozní zisk EBITDA se jí zvýšil o 6,4 % na 1,01 miliardy Kč. Na trzích v Česku a na Slovensku se skupině tržby zvýšily o 7,3 % a na trzích ve Slovinsku a v Chorvatsku stouply o 2,6 %. Pokles tržeb Kofola zaznamenala jen v Polsku. Tržby skupiny bez započtení společnosti Hoop Polska vzrostly o 7,2 % (bez efektu nedávných akvizic o 4,1 %). Provozní zisk EBIT firmě stoupl o 15,3 % na 443,7 milionu Kč.
Nárůst EBITDA byl tažen velice pozitivním výsledkem v České republice, který byl podpořen zejména vyšším objemem tržeb a nižší cenou cukru. Růst táhly především značky Kofola, Vinea, Rajec a Rauch, významným podílem však přispěly i tržby nově získané společnosti LEROS a tržby z prodeje balených salátů Titbit.
Náklady na odbyt, marketing a distribuci se zvýšily z 2,09 miliardy Kč na 2,2 miliardy Kč (+5,0 %) a náklady na administrativní činnost stouply z 373,7 milionu Kč na 442 milionů Kč (+18,3 %).
Vedení společnosti navrhuje vyplatit ze zisku z loňského roku dividendu ve výši 13,50 Kč na akcii (hrubý dividendový výnos 4,3 %).
"Očekávali jsme dividendu ve výši 16,50 Kč na akcii, nicméně vzhledem k výraznému impairmentu společnosti Hoop Polska ve výši 622 milionů Kč spojenému s jejím prodejem je dividenda v navrhované výši 13,50 Kč na akcii velmi solidní," říká analytik Miroslav Frayer z Komerční banky.
Struktura tržeb zůstává stabilní
Na celkových tržbách se nejvíce podílely výnosy z prodeje sycených nápojů (42,6 %) a minerálních vod (27,2 %). Následovaly výnosy z prodeje nesycených nápojů (10,3 %), sirupů (8,9 %), salátů, džusů a dalších produktů značky UGO (5,5 %) a z prodeje produktů v kategorii "ostatní" (5,5 %).
Tržby freshbarů UGO dále rostou
Velice dobře opět vyzněly výsledky freshbarů a salaterií UGO. Tržby v tomto segmentu stouply z 537 milionů Kč na 622 milionů Kč. Celkový počet provozoven UGO přitom meziročně klesl z 84 na 81.
Tržby za celou společnost UGO trade bez tržeb franšízového segmentu, ale včetně prodeje čerstvých šťáv v lahvičkách a balených salátů dosáhly loni 452 milionů Kč.
"S hospodářským výsledkem jsme velmi spokojeni," říká Jannis Samaras, generální ředitel Kofoly. "Přálo nám počasí, ale přeje nám i poptávka po zdravějších potravinách s vyšší přidanou hodnotou. Je radost vidět, že se naše značky Premium Rosa, Titbit nebo LEROS těší zájmu našich zákazníků, za rok 2018 do tržeb skupiny přispěly téměř 300 miliony korun. Ukazuje to, že náš odhad poptávky byl již před lety správný."
Za samotné čtvrté čtvrtletí vykázala Kofola tržby 1,64 miliardy Kč (+2,0 %), provozní zisk EBITDA 176,82 milionu Kč (-27,7 %) a čistý zisk 51,95 milionu Kč (meziročně +236,3%).
"Výsledky za čtvrté čtvrtletí považujeme za smíšené. Celoroční cíl pro zisk EBITDA ve výši miliardy korun byl splněn, když dosáhl 1,01 miliardy Kč. Návrh na výplatu dividendy je ve shodě s očekáváním," napsal analytik Bohumil Trampota z J&T Banky. "Společnost ukazuje silnou schopnost generovat hotovost, zadlužení Kofoly se mírně snížilo, poměr čistého dluhu k zisku EBITDA klesl z 2,5 na 2,4. Tuto úroveň považujeme za komfortní," dodal Trampota.
"Společnost reportovala výsledky, které potvrdily trendy z předchozích čtvrtletí obsahovaly ale výrazné jednorázové položky. Částečně negativní je zveřejněná čistá prodejní cena společnosti Hoop Polska na úrovni 202 milionů Kč proti hrubé ceně 354 milionů Kč (cca 2% negativní dopad do ocenění)," napsal analytik Petr Bártek z České spořitelny.
Během konferenčního hovoru management společnosti uvedl, že na rovině zisku EBITDA letos čeká celoroční výsledek 1,08 miliardy Kč, což znamená meziroční růst o 6,8 %.
"Cílený růst zisku EBITDA je pro nás zklamáním, konsensuální odhady se pohybovaly okolo 10 %. Nicméně, ocenění je na úrovni 8,3x EV/EBITDA relativně nízké," dodal Bártek.
Skupina Kofola ČeskoSlovensko je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má výrobní závody v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K jejím výrobkům patří vedle limonády Kofola také ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola rovněž vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina.
Minulý týden Kofola informovala, že dokončila prodej polské firmy Hoop Polska. Nově polskou firmu vlastní polská ZMB Capital vyrábějící vody Ustronianka. Finální prodejní cena podniku činila 13,75 milionu eur. Kofola v této souvislosti nyní zaúčtovala odpis 345,8 milionu Kč.
Na polském trhu Kofole zůstala společnost Premium Rosa, která vyrábí rostlinné a bylinné produkty. Z Hoop Polska zbyl Kofole ještě závod v Grodzisku včetně ochranné známky na minerální vodu. Tento závod je také určen k prodeji.
Většina společnosti (68 %) patří společnosti Aetos, za níž stojí rodina Samarasů spolu s Reném Musilou a Tomášem Jendřejkem, kteří jsou v Kofole od jejího počátku. Rodinu Samarasů navenek zastupuje Jannis Samaras.
Zdroj: Kofola, ČTK