Operátor O2 Czech Republic v prvním pololetí vydělal 2,6 miliardy Kč, meziročně o 6,2 % méně

Operátorovi O2 Czech Republic vzrostly v prvním pololetí výnosy o 2,1 % na 18,99 miliardy korun. Poprvé po deseti letech vzrostly i výnosy v pevné síti. Zisk ale kvůli zvýšeným odpisům klesl o 6,2 % na 2,6 miliardy korun.
Výnosy ve fixní síti vzrostly o 2,6 % na 5,45 miliardy Kč, mobilní výnosy pak stouply o procento na 9,92 miliardy Kč. Výnosy slovenské dceřiné společnosti O2 Slovakia vzrostly o 4,4 % na 3,76 miliardy Kč. EBITDA zisk společnosti vzrostl o 12,6 % na 6,06 miliardy Kč a EBITDA marže v prvním pololetí dosáhla 31,9 %, meziročně tak byla vyšší o tři procentní body.
"Po dlouhodobém růstu mobilních služeb se nám podařilo obrátit trend i ve fixních službách a dosáhnout růstu počtu zákazníků vysokorychlostního internetu, což pomohlo zvýšit výnosy v celém fixním segmentu. Růstu nadále pomáhá unikátní obsah O2 TV. Z té se stala jediná služba v Česku, která nabízí tak širokou a pestrou nabídku exkluzivního vysílání," uvedl předseda představenstva a generální ředitel O2 Czech Republic Jindřich Fremuth.
Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků byl na konci června 5,597 milionu. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 3,199 milionu. Již 74 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení.
Vysokorychlostní internet O2 na konci června využívalo asi 822 000 zákazníků, meziročně o 20 000 více. Počet zákazníků televize O2 TV, včetně uživatelů měsíčních balíčků a těch, kteří sledují televizi na webu či v aplikaci, se meziročně zvýšil o 39 % na 909 000 aktivních přístupů.
"Nárůst počtu zákazníků se již pozitivně projevil v našich výnosech za první pololetí 2019. Zatímco provozní zisk meziročně vzrostl o více než 12 %, zvýšené investice v loňském roce vedly k nárůstu odpisů a meziročnímu poklesu čistého zisku," dodal finanční ředitel Tomáš Kouřil.
Dceřiná firma O2 Slovakia měla na konci pololetí 2,081 milionu klientů. Podíl uživatelů smluvních služeb stoupl o 2,9 procentního bodu na 63,9 %. Růst výnosů na Slovensku táhla, podobně jako v Česku, mobilní data.
Za samotné druhé čtvrtletí O2 vykázala celkové výnosy 9,75 miliardy Kč (meziročně +3,6 %), provozní zisk EBITDA 3,15 miliardy Kč (meziročně +13,6 %) a čistý zisk 1,37 miliardy Kč (meziročně -5,4 %).
Analytici: Největším překvapením je pozitivní vývoj v českém fixním segmentu
"Firma překvapila slušnými výsledky na úrovni tržeb, které se pozitivně promítly napříč celou zprávou. Silný nárůst čtvrtletního zisku EBITDA byl zčásti ovlivněn novým účetním standardem IFRS 16, avšak i bez jeho implementace by EBITDA vzrostl o vysokých 7 %. EBITDA marže se meziročně zvýšila o téměř 3 procentní body a přesáhla 32 %. Za největší překvapení považujeme vývoj v českém fixním segmentu, kde tržby proti očekávanému poklesu vzrostly téměř o 7 %. Výrazným způsobem se pod tento výsledek podepsala placená televize, u které O2 registrovala další nárůst počtu zákazníků," říká analytik Jiří Kostka z Komerční banky.
"Výsledky celkově hodnotíme kladně. Ziskovost společnosti roste, čímž pomáhá k tvorbě volného cash flow. Konsolidované investice za první pololetí mírně přesáhly miliardu korun, což je meziročně téměř o 23 % méně, jejich podíl na celkových výnosech představoval 5,5 %. Úroveň čistého dluhu vůči zisku EBITDA se v polovině roku snížila na 0,5 oproti 0,7 ke konci prvního kvartálu. Akcie O2 Czech Republic by tak mohly obchodování otevřít růstem," dodává Kostka.
"Celkově hodnotíme zveřejněná čísla jako solidní a mohou mít kladný vliv na páteční obchodování. Samotná struktura je pak spíše neutrální vůči naší projekci vzhledem k překvapení u prodejů mobilních zařízení, které se zřejmě časem budou více stabilizovat s větší nasyceností trhu. Naopak pozitivně hodnotíme oživení v ICT službách, jež zaznamenaly překvapivý 31% růst," doplňuje analytik Milan Vaníček z J&T Banky.
"Společnost reportovala za druhé čtvrtletí silné tržby, částečně díky jednorázovému skoku v prodejích ICT a hardwaru s nízkými maržemi. Výsledek je ale podpořen hlavně pokračujícím silným růstem počtu zákazníků O2 TV, dobrým růstem v mobilním segmentu jak v ČR, tak na Slovensku a obnoveným růstem v pevném internetu po několika letech. EBITDA marže byla na dobré úrovni zhruba dle našich očekávání díky úsporám plynoucím z IT transformace a insourcingu prodeje. Investice po dokončení IT transformace klesají (v souladu s odhady), a zadlužení tak také klesá. Z těchto důvodů hodnotíme výsledky za druhé čtvrtletí jako pozitivní. Výsledky by měly minimálně zčásti kompenzovat dlouhodobější rizika a měly by poskytnout pozitivní impulz pro akcie O2 C.R.," dodává analytik Petr Bártek z České spořitelny.
Společnost O2 Czech Republic vlastní s majoritním podílem zhruba 80 % investiční skupina PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem skupiny PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner.
Zdroj: O2 Czech Republic, ČTK