Německý soud se začal zabývat hromadnou žalobou kvůli Dieselgate

Soud v Braunschweigu se dnes začal zabývat hromadnou žalobou zhruba 470 000 klientů na automobilový koncern Volkswagen ve skandálu dieselgate, který propukl před čtyřmi lety. Majitelé automobilů s naftovým motorem se žalobou pokoušejí zvýšit své šance na odškodnění od automobilky. U soudu je zastupuje německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV.
První ústní jednání soudu začalo kvůli velkému zájmu veřejnosti ve víceúčelové městské hale v Braunschweigu, nikoli v soudní síni.
"Podle našeho názoru Volkswagen podváděl, a musí proto skládat účty," citovala agentura DPA šéfa VZBV Klause Müllera.
"Podle nás neutrpěli zákazníci žádnou škodu, protože všechna vozidla je možné používat v provozu a jsou bezpečná," argumentuje naopak Volkswagen.
Koncern odmítl výzvu předsedajícího soudce Michaela Neefa, aby se dohodl na urovnání žaloby. "Ještě dnes těmito vozidly denně jezdí statisíce zákazníků. Proto z našeho pohledu nevznikla žádná škoda a tím pádem ani žádný důvod k žalobě," uvedl Volkswagen.
Podle Neefa musí soud mimo jiné zvážit, zda majitele aut poškodil samotný software umožňující manipulovat s měřením emisí, nebo až následné zákazy provozu starších naftových aut v některých oblastech, uvedla agentura AP.
Volkswagen už dříve odmítl výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Argumentoval přitom rozdílnými právními podmínkami.
V USA se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na urovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (236 miliard Kč). Koncern v rámci dohody mimo jiné souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5 100 až 10 000 dolarů. Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu či odkup jejich vozu.
Společnost Safe Diesel, která zastupuje české spotřebitele poškozené v kauze dieselgate, tento měsíc u Obvodního soudu pro Prahu 8 rozšířila svou žalobu o 1 897 dotčených vlastníků vozidel Volkswagen. Celkem tak ve sporu bude zastupovat téměř 6 000 klientů a pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 korun. Dalších několik tisíc poškozených v kauze zastupuje organizace DieselGate. Vozidel s upraveným softwarem je v České republice zhruba 165 000.
Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že nainstaloval zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká mimo jiné více než milionu vozů Škoda Auto.
Zdroj: ČTK