O2 Czech Republic za prvních devět měsíců roku vydělala 4,02 miliardy Kč, kvůli vyšším odpisům meziročně o 4,6 % méně

Telekomunikační společnosti O2 Czech Republic v prvních devíti měsících roku vzrostly provozní výnosy meziročně o 1,4 % na 28,62 miliardy Kč. Čistý zisk společnosti kvůli vyšším odpisům klesl o 4,6 % na 4,02 miliardy Kč, pokles ale v třetím čtvrtletí proti předchozím kvartálům zpomalil.
O2 zaznamenala v ČR růst výnosů v segmentu pevných linek i v mobilním segmentu shodně o 1,2 % na 8,12 miliardy Kč, respektive na 15 miliard Kč. Hlavními zdroji nárůstu byly mobilní data, finanční služby a O2 TV.
Pokles zisku souvisí se zvýšenými investicemi v loňském roce, které se projevily letošním nárůstem odpisu majetku. Provozní zisk EBITDA společnosti vzrostl meziročně o 11,7 % na 9,32 miliardy Kč.
"Vysoké investice v roce 2018 navýšily účetní odpisy a snížily čistý zisk v roce 2019. Investice ale mířily do růstových oblastí a společně s novou produktovou nabídkou přispívají k dalšímu růstu. Provozní zisk roste, čistý zisk již vykazuje pozitivní trend, naše strategie funguje," vysvětlil místopředseda představenstva a finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil.
Operátor měl na konci září 5,62 milionu mobilních zákazníků, z toho 3,22 milionu tvořili smluvní klienti. Tři čtvrtiny telefonů v síti O2 spadají do kategorie chytrých zařízení. Spotřeba mobilních dat díky větším objemům v tarifech meziročně narostla o 30 %. Počet zákazníků některého z tarifů O2 TV, která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoli jiného poskytovatele, dosáhl letos k 30. září celkem 406 000, což je zhruba o třetinu více než loni. Počet zákazníků vysokorychlostního internetu se zvýšil o 21 000 na 830 000.
"Naše výsledky ukazují, že rozhodnutí nabídnout zákazníkům internet na doma, O2 TV a mobilní tarify v balíčcích O2 Spolu bylo správné. Aktuálně si nový mobilní tarif pořizuje 70 % zákazníků právě v balíčcích O2 Spolu a celá třetina z nich volí tarif s neomezenými daty. Do nabídky sportovního obsahu jsme nově zařadili anglickou fotbalovou Premier League, čímž jsme potvrdili pozici O2 TV jakožto platformy nabízející na jednom místě nejlepší sportovní a filmový obsah," uvedl předseda představenstva a generální ředitel O2 Czech Republic Jindřich Fremuth.
Dceřiné společnosti O2 Slovakia vzrostly v prvních devíti měsících roku výnosy o 2,6 % na 5,67 miliardy Kč. Celkový počet aktivních zákazníků dosáhl na Slovensku 2,1 milionu, zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1,36 milionu.
Za samotné třetí čtvrtletí O2 reportovala provozní výnosy 9,63 miliardy Kč (3Q2018: 9,61 miliardy Kč), provozní zisk EBITDA 3,26 miliardy Kč (3Q2018: 2,96 miliardy Kč) a čistý zisk 1,42 miliardy Kč (3Q2018: 1,44 miliardy Kč).
Poměr čistého dluhu k provoznímu zisku EBITDA se společnosti ke konci září meziročně zvýšil z 0,84 na 0,9. I tak je ale výrazně pod střednědobým cílem managementu na úrovni 1,5.
Analytici: Čísla ze Slovenska jsou smíšená, celkově jsou ale výsledky pozitivní
"Zatímco tržbami O2 v třetím čtvrtletí mírně zaostala za očekáváním trhu, milé překvapení dodala na úrovni provozní i čisté ziskovosti. Struktura tržeb ukazuje na pokles v segmentu pevných linek a na Slovensku, zatímco český mobil zaznamenal mírný nárůst. Zisk EBITDA vzrostl o vysokých 10 %, což je do velké míry dáno změnou účetního standardu IFRS 16. Bez této změny by zisk EBITDA narostl jen o 3,7 %. Na úrovni čistého zisku měla ale nová metodika negativní dopad 10 milionů korun, a proto je zisk 1,42 miliardy korun příjemným překvapením. Na výsledku se podepsaly především nižší než očekávané náklady na prodej. Meziroční pokles je pak dán vyššími odpisy dlouhodobého majetku, které dopadly zhruba v souladu s naším očekáváním. Zveřejněná čísla tak především s ohledem na výši čistého zisku hodnotíme pozitivně," říká analytik Miroslav Frayer z Komerční banky.
"Lehce jsme zaskočeni pohledem na vývoj na Slovensku, a to i přes další růst počtu zákazníků. Celkově však hodnotíme pozitivně další úsporu v provozních nákladech. Lepší provozní čísla by měla mít lehce pozitivní odezvu na trhu. Delší výhled je však stále ovlivňován faktory, jako jsou nadcházející aukce frekvencí, otazník nad výtkou Evropské komise ke sdílení sítí s firmou T-Mobile a budoucí vliv nových datových tarifů na hospodaření společnosti, respektive pokračující tlak na ceny celkově," doplňuje analytik Milan Vaníček z J&T Banky.
"Celkově hodnotíme výsledky O2 za třetí čtvrtletí jako silné díky vysokým maržím a dobré kontrole nákladů. Tržby byly nižší než očekávání jen kvůli nízkomaržovým ICT a hardware prodejům, zatímco mobilní data byla silná, a to i na Slovensku. Slovensko, které bylo na úrovni tržeb kvůli hardwaru slabší, ukázalo silný růst počtu zákazníků (+5,7 %) i ARPU bez dat (+3,7 %)," dodává analytik Petr Bártek z České spořitelny.
Společnost O2 Czech Republic vlastní s majoritním podílem zhruba 80 % investiční skupina PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem skupiny PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner. Před několika dny se PPF dohodla na převzetí mediální skupiny CME, která v ČR provozuje mimo jiné televizní stanici Nova.
Během konferenčního hovoru k výsledkům O2 management znovu uvedl, že jeho cílem není tvorba obsahu, ale jeho distribuce. Transakce mezi PPF a CME by prozatím neměla mít pro O2 žádné významnější přínosy. Žádná konkrétní jednání mezi O2 a CME v současné době neprobíhají.
Zdroj: O2 Czech Republic, ČTK