US MARKETOtevírá za: 2 h 26 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

O2 Czech Republic loni stoupl čistý zisk o 0,2 % na 5,46 miliardy Kč, spotřeba mobilních dat vyskočila o 30 %

Telekomunikační společnosti O2 Czech Republic loni vzrostly provozní výnosy meziročně o 2 % na 38,76 miliardy Kč. Čistý zisk se společnosti zvýšil jen o 0,2 % na 5,46 miliardy Kč, negativně na něj působily odpisy spojené s dřívějšími investicemi.

Výnosy vzrostly ve všech segmentech. V České republice se zvýšily o 2,1 % na 31,35 miliardy Kč, a to díky 3,5% růstu výnosů segmentu pevných linek na 11,14 miliardy Kč a o 1,3 % vyšším výnosům mobilního segmentu, které dosáhly 20,21 miliardy Kč. Hlavními zdroji nárůstu byly finanční služby, mobilní data, O2 TV a prodej zařízení.

"Investice v roce 2018 mířily do růstových oblastí, což se projevilo zvýšením provozního zisku v roce 2019," uvedl ve výsledkové zprávě Tomáš Kouřil, místopředseda představenstva a finanční ředitel O2. "Tyto investice navýšily účetní odpisy, a negativně tak ovlivnily čistý zisk, i ten však v průběhu roku již vykazoval pozitivní trend. Naše strategie tak funguje."

Na Slovensku vzrostly celkové provozní výnosy v roce 2019 o 2 % na 298 milionů eur. V českých korunách dosáhly provozní výnosy 7,65 miliardy Kč, což představuje nárůst o 2,2 %. Podobně jako v České republice stály za tímto nárůstem především vyšší výnosy z mobilních datových služeb.

Investice a růst zákaznické báze podpořily čistý zisk v posledních třech měsících roku

Konsolidovaný provozní zisk EBITDA vzrostl v roce 2019 meziročně o 13 % na 12,62 miliardy Kč díky růstu výnosů, meziročně stejným celkovým nákladům a pozitivnímu vlivu nového účetního standardu IFRS 16. V ČR vzrostl provozní zisk EBITDA o 11,8 % na 9,51 miliardy Kč, na Slovensku se zvýšil o 18,7 % na 3,15 miliardy Kč (+18,6 % na 123 milionů eur). Konsolidovaná EBITDA marže vzrostla meziročně o 3,2 procentního bodu, a za celý loňský rok tak dosáhla 32,6 %.

Konsolidovaný čistý zisk v roce 2019 vzrostl meziročně o 0,2 % na 5,46 miliardy Kč. Pozitivní vliv investic do růstových oblastí realizovaných v roce 2018 v kombinaci s novou produktovou nabídkou a úspěšnou vánoční kampaní se naplno projevil ve výsledcích za čtvrté čtvrtletí, ve kterém čistý zisk vyskočil meziročně o 16,7 %.

Spotřeba mobilních dat vzrostla o 30 %

Počet zákazníků některého z tarifů O2 TV, která funguje na pevné lince od O2 i na internetovém připojení od jakéhokoli poskytovatele, dosáhl k 31. prosinci 2019 přibližně 443 tisíc včetně zákazníků, kteří využívají měsíční balíčky O2 TV Sport Pack online a O2 TV HBO a Sport Pack. V průběhu roku se tak počet zákazníků O2 TV zvýšil o 106 tisíc.

Celkový počet mobilních registrovaných zákazníků v ČR na konci roku činil 5,86 milionu. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla k 31. prosinci 2019 na úrovni 3,25 milionu, počet zákazníků mobilních předplacených služeb byl 1,97 milionu.

Již téměř 77 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení, více než dvě třetiny všech telefonů podporují technologii 4G LTE. Větší objem dat v tarifech FREE+, O2 NEO a O2 Data spolu s nárůstem počtu zákazníků s chytrým telefonem s podporou 4G LTE přispěly v roce 2019 k meziročnímu nárůstu spotřeby mobilních dat o 30 %.

Počet zákazníků vysokorychlostního internetu přes kabel i pomocí bezdrátové technologie dosáhl v Česku k 31. prosinci 2019 přibližně 835 tisíc. Za rok 2019 se tak jejich počet zvýšil o 26 tisíc.

Na Slovensku k 31. prosinci dosáhl celkový počet aktivních zákazníků 2,15 milionu. Zákaznická báze mobilních smluvních služeb byla 1,39 milionu a jejich podíl na celkové mobilní bázi za rok vzrostl o 2,1 procentního bodu na 64,7 %.

Poměr čistého dluhu společnosti k jejímu provoznímu zisku EBITDA ke konci prosince dosahoval 0,68. Byl tak výrazně pod střednědobým cílem managementu na úrovni 1,5.

Za samotné čtvrté čtvrtletí 2019 společnost vykázala celkové výnosy 10,17 miliardy Kč (meziročně +3,4 %), zisk EBITDA 3,3 miliardy Kč (meziročně +17 %) a čistý zisk 1,44 miliardy Kč (meziročně +16,7 %).

"Výsledky O2 za poslední loňské čtvrtletí potvrdily naše vysoké očekávání díky pokračujícímu rychlému přírůstku zákazníků u O2 TV a solidnímu růstu počtu zákazníků v ostatních segmentech kromě pevných hlasových linek. Nové mobilní tarify v Česku vedou ke klesajícímu ukazateli ARPU a vyšší míře odchodu zákazníků, ale celkově jsou pozitivní díky vysokému nárůstu počtu zákazníků," říká analytik Petr Bártek z České spořitelny.

"O2 jako vždy ukázala velmi dobrou kontrolu nákladů. Celoroční zisk byl prakticky stabilní, což podporuje naše očekávání stabilní dividendy na úrovni 21 Kč na akcii (8,8% hrubý dividendový výnos). Hlavním rizikem zůstává možný příchod nového operátora, jak se o to snaží vláda v rámci aukce 5G frekvencí. Proces se ale evidentně nedaří, když investice do 5G jsou velice nákladné a stávající operátoři už aktivně brání své tržní podíly uváděním nových tarifů. O2 tak po dobrých výsledcích zůstává zajímavým dividendovým titulem," dodává Bártek.

Společnost O2 Czech Republic vlastní s majoritním podílem zhruba 80 % investiční skupina PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem skupiny PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner.

Zdroj: O2 Czech Republic

Akcie ČRO2 Czech Republic (dříve Telefónica C.R.)TelekomunikaceVýsledková sezóna
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika