Federace zadavatelů: Třetina velkých značek přeruší reklamu na sociálních sítích

Výdaje na reklamu na sociálních sítích pozastaví kvůli nedostatečné regulaci nenávistných projevů téměř třetina velkých světových značek. Vyplývá to z průzkumu Světové federace reklamních zadavatelů (WFA), na který v úterý upozornil list Financial Times. Členové WFA generují 90 % světových výdajů na marketingovou komunikaci. Společnost Facebook v pondělí oznámila, že se podrobí auditu ohledně toho, jak nenávistné projevy na svých sociálních sítích reguluje, a v úterý se chystá oslovit skupinu zadavatelů reklamy.
Podle WFA se dalších 41 % respondentů ještě nerozhodlo, zda kvůli nenávistným komentářům a obsahu, který rozděluje společnost, své digitální kampaně na platformách jako Facebook, Twitter či Snapchat pozastaví.
Ze zjištění průzkumu vyplývá, že bojkot Facebooku a dalších sociálních sítí má potenciál rozšířit se na většinu velkých zadavatelů reklamy. V anketě odpovídalo 58 členů WFA, kteří ročně generují celosvětově 90 miliard USD výdajů za reklamu.
"Popravdě se to jeví jako bod zlomu," konstatoval šéf federace Stephan Loerke. Očekává, že věc bude mít hlubší dosah než původní měsíční bojkot Facebooku, tedy kampaň s názvem Stop Hate for Profit (Zastavme nenávist pro zisk).
Ačkoli tržby společnosti Facebook utváří ze tří čtvrtin malí a střední zadavatelé reklamy, bojkot se neblaze podepsal na reputaci sociální sítě i stejnojmenné firmy. A je to cítit i na burze.
Inzerování na sociálních sítích pozastavily mimo jiné Unilever, Verizon, Adidas, Starbucks, Coca-Cola, Ford, HP či Volkswagen. Některé firmy se účastní pouze měsíčního bojkotu, jiné se ze sociálních médií stahují až na půl roku.
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg v pátek oznámil, že firma bude přísněji moderovat obsah příspěvků na své síti. Nenávistná sdělení v reklamách zakáže a bude upozorňovat na problematické příspěvky. Přibývání velkých společností k bojkotu od té doby nicméně nabralo na rychlosti.
Audit Facebooku uskuteční společnost Media Rating Council. Vyhodnotí mimo jiné to, jak společnost chrání zadavatele reklamy před tím, aby se jejich příspěvky neocitly vedle škodlivého obsahu. Rozsah a načasování auditu se ještě domlouvá, informovala společnost Facebook. Jeho viceprezidentka pro globální marketing Carolyn Eversonová má ještě v úterý oslovit skupinu zadavatelů reklamy.
Zdroj: ČTK