Operátorovi O2 Czech Republic v prvním pololetí vzrostl zisk o 2,8 % na 2,68 miliardy Kč

Telekomunikační společnost O2 Czech Republic vykázala za letošní první pololetí provozní výnosy 19,33 miliardy korun, což je o 1,8 % meziročně více. Ve druhém čtvrtletí výnosy kvůli koronaviru stagnovaly. Pandemie měla ve druhém kvartálu negativní vliv na výnosy z roamingu a prodejů telefonů, což způsobilo pokles příjmů mobilního segmentu. Čistý zisk za první pololetí vzrostl o 2,8 % na 2,68 miliardy korun.
V souvislosti s omezením pohybu lidí kvůli vyhlášení nouzového stavu se výrazně utlumila aktivita obchodních kanálů, což vedlo ke zpomalení růstu počtu zákazníků. To byl, společně s výpadkem výnosů z roamingu, podle vedení firmy hlavní důvod, proč O2 dosáhla u klíčových ukazatelů jen mírného růstu.
Provozní zisk EBITDA se společnosti v prvním pololetí zvýšil o 4,5 % na 6,33 miliardy Kč. EBITDA marže O2 dosáhla v prvním pololetí 32,7 %, meziročně tak vzrostla o 0,8 procentního bodu.
Počet mobilních registrovaných zákazníků společnosti v Česku ke konci června vzrostl proti začátku roku o 43 000 na 5,91 milionu. Zákaznická báze u mobilních smluvních služeb byla 3,26 milionu. Počet zákazníků některého z tarifů služby O2 TV se od začátku roku zvýšil o 33 000 na 476 000. Na Slovensku měla společnost na konci června 2,157 milionu zákazníků.
Výnosy v mobilním segmentu klesly v prvním pololetí o 0,6 % na 9,83 miliardy Kč, výnosy ve fixním segmentu se naopak zvýšily o 8,7 % na 5,96 miliardy Kč.
Na Slovensku poklesly provozní výnosy v prvním pololetí o 3,7 % na 3,62 miliardy Kč. Podobně jako v České republice stály za poklesem především nižší výnosy z roamingu a z prodejů telefonů.
"V první polovině roku jsme kvůli pandemii interní očekávání nenaplnili. Zasažena byla zejména mobilní část našeho podnikání, kde došlo k meziročnímu poklesu výnosů. Díky striktní kontrole provozních nákladů jsme byli schopni mírně navýšit provozní zisk ve druhém čtvrtletí. Zároveň se nám podařilo získat nové financování, které zajistí naši finanční stabilitu v příštích letech," uvedl finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil.
Ve druhém čtvrtletí zisk vzrostl o 2,9 % na 1,41 miliardy Kč
Za samotné druhé čtvrtletí vykázala O2 provozní výnosy 9,74 miliardy Kč (meziročně beze změny), provozní zisk EBITDA 3,23 miliardy Kč (meziročně +2,5 %) a čistý zisk 1,41 miliardy Kč (meziročně +2,9 %).
Silný růst výnosů z pevného internetu (+5,3 % meziročně) převážil nižší tržby mobilního segmentu (-2,4 %) a pokles tržeb ze Slovenska (-3,5 %). Firma dosáhla solidního růstu zákazníků v segmentu fixního internetu (+5 tisíc mezičtvrtletně) a O2 TV (+18 tisíc). Tuzemský mobilní segment ukázal rychlý růst tržeb z dat (+14 %). Tržby na Slovensku bez vlivu změn měnových kurzů ve druhém čtvrtletí klesly meziročně zhruba o 9 %.
Poměr čistého dluhu k provoznímu zisku EBITDA bez zahrnutí leasingu se zvýšil mezikvartálně na 0,9 z 0,6 kvůli výplatě dividendy. Volné cash flow se nicméně zvýšilo na 2,8 miliardy Kč z 2,1 miliardy Kč.
Analytici: O2 prošla nelehkým obdobím velice dobře
"O2 ve světle covidu-19 celkově oznámila za druhý kvartál solidní výsledky. Nárůst počtu zákazníků zůstal velice dobrý u placené televize, pevného internetu, smluvních zákazníků a u průmyslových SIM. Pokles tržeb z roamingu v České republice a na Slovensku byl výraznější, než se čekalo, ale byl kompenzován solidními tržbami z ICT a hardwaru. Klíčové růstové segmenty (mobilní a pevná data a O2 TV) pokračovaly v dobré výkonnosti a firma ukázala poměrně striktní kontrolu nákladů. Celkově vidíme výsledky pozitivně, ačkoli pozornost trhu je v současnosti upřena na podmínky chystané aukce frekvencí pro 5G sítě," napsal analytik Petr Bártek z České spořitelny.
"Výsledky za druhé čtvrtletí celkově nepřinesly výraznější překvapení. Nastíněné trendy z konce prvního kvartálu (snížený roaming a nižší tržby z prodeje hardwaru v mobilním segmentu) se promítly také do druhého čtvrtletí jakožto důsledek pandemie covidu-19. Z našeho pohledu se firmě podařilo zaznamenat dobrá čísla, která potvrzují náš pohled, že O2 prošla nelehkým obdobím velmi dobře. Nicméně neočekáváme, že by se solidní čísla výrazněji promítla do pátečního obchodování vzhledem k tomu, že investoři vyčkávají na vyjasnění situace kolem připravované aukce nových kmitočtů, která může výrazněji změnit tržní prostředí v Česku," doplnil analytik Milan Vaníček z J&T Banky.
Loni firmě stouply výnosy o 2 % na 38,76 miliardy korun. Čistý zisk jí ale vzrostl kvůli investicím jen o 0,2 % na 5,46 miliardy korun. Firma zvýšila počet zákazníků u všech svých služeb, nejvíce přidala O2 TV (více než 100 000). Spotřeba mobilních dat vzrostla loni za celý rok o 30 %.
Společnost O2 Czech Republic vlastní s majoritním podílem zhruba 80 % investiční skupina PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem skupiny PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner.
Zdroj: O2 Czech Republic, ČTK