Co musíte ráno vědět (9. října)

Jak se ve čtvrtek obchodovalo na burzách v USA a v Evropě, jak vysokou pokutu bude muset kvůli problémům s řízením rizik a vnitřními kontrolami zaplatit Citigroup a která letecká společnost se rozloučila se stroji Jumbo Jet? To vše musíte ráno vědět.
1. Americké akcie ve čtvrtek díky naději na nové stimuly vzrostly
Americké akcie ve čtvrtek posílily, protože komentář prezidenta Donalda Trumpa vyvolal naději na schválení nové finanční pomoci. Nejnovější statistika z trhu práce ovšem potvrdila názor, že jeho ožívání zůstává pomalé. Index Dow stoupl o 0,43 % na 28 425,51 bodu, širší S&P 500 vzrostl o 0,8 % na 3 446,83 bodu a index technologického trhu Nasdaq Composite se zvýšil o 0,5 % na 11 420,98 bodu. Index volatility VIX klesl o 6,06 % na 26,36 bodu a výnos 10letých vládních dluhopisů USA stagnoval na 0,784 %.
2. Evropské akcie ve čtvrtek zpevnily, dařilo se titulům ze sektoru ropy a plynu
Obchodování na západoevropských akciových trzích ve čtvrtek skončilo v plusu. Nejvyšší zisky si připsaly tituly ze sektoru ropy a zemního plynu, jejich dílčí index stoupl téměř o dvě procenta. Panevropský index STOXX Europe 600 stoupl o 0,78 % na 368,31 bodu, britský FTSE 100 se zvýšil o 0,53 % na 5 978,03 bodu, francouzský CAC 40 posílil o 0,61 % na 4 911,94 bodu a německý DAX uzavřel se ziskem 0,88 % na 13 042,21 bodu.
3. Pražská burza ve čtvrtek mírně zpevnila, akcie CME zakončily působení v Rybné na 104,60 Kč
Pražská burza ve čtvrtek smazala středeční ztráty, index PX stoupl o 0,17 % na 874,68 bodu. Vzhůru mu pomohly především akcie technologické společnosti Avast. Výraznějšímu růstu indexu naopak bránily cenné papíry bank. Naposledy se na pražské burze obchodovalo s akciemi mediální skupiny CME.
4. Očekávané události
V pátek bude sledovaný čínský index nákupních manažerů a tamní devizové rezervy, dále vyjde britská obchodní bilance, průmyslová výroba a HDP a také zaujmou statistiky z italského průmyslu. Ve Spojených státech budou oznámeny pouze velkoobchodní zásoby. Očekávané události celého týdne včetně odhadů analytiků najdete v našem burzovním kalendáři.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
5. Americká banka Citigroup musí zaplatit pokutu 400 milionů dolarů
Americká banka Citigroup musí zaplatit pokutu 400 milionů dolarů. Podle sdělení Úřadu pro kontrolu měny (OCC) totiž léta nebyla schopna i přes opakovaná upozornění dát do pořádku zjištěné nedostatky v řízení rizik a ve vnitřních kontrolách. Banka uvedla, že pokutu zaplatí.
6. Banka Morgan Stanley kupuje za sedm miliard dolarů správce aktiv Eaton Vance
Americká investiční banka Morgan Stanley se dohodla na převzetí investiční společnosti Eaton Vance, za kterou v hotovosti a akciích zaplatí zhruba sedm miliard dolarů. Banka ve čtvrtek uvedla, že si tímto krokem rozšiřuje aktivity v oblasti správy majetku a investic.
7. Soud: Google musí mediálním společnostem platit za obsah
Americká internetová společnost Google musí francouzským vydavatelským firmám a tiskovým agenturám platit za využívání jejich obsahu.Podle agentury Reuters tak ve čtvrtek rozhodl francouzský odvolací soud, který potvrdil dubnový verdikt antimonopolního úřadu. Google je už dlouho terčem kritiky za to, že ve svém vyhledávači veřejnosti zdarma zpřístupňuje zpravodajství.
8. Europoslanci potvrdili plán na 60% snížení emisí
Evropský parlament schválil návrh na přísnější omezení emisí skleníkových plynů, než plánuje Evropská komise. Většina europoslanců se podle výsledků středečního hlasování vyslovila pro to, aby Evropská unie zredukovala do roku 2030 zplodiny o 60 % proti hodnotám z roku 1990. Tento krok patrně povede ke složitým vyjednáváním s členskými státy, z nichž některé považují za příliš ambiciózní již zářijový návrh komise na 55% snížení.
9. Britský obranný výbor chce dřívější konec firmy Huawei v 5G sítích
Technologická firma Huawei uzavřela tajnou dohodu s čínskou vládou, a bude proto třeba, aby se britští operátoři zbavili jejích komponentů dříve, než bylo v plánu. Uvedl to ve čtvrtek obranný výbor britské Dolní sněmovny. Doplnil, že má pro své tvrzení "jasné důkazy", informovala agentura Reuters. Firma Huawei tvrzení poslanců odmítla.
10. Solární E4U v prvním pololetí vydělala 24,23 milionu Kč, zisk na akcii dosáhl 10,13 Kč
Energetická firma E4U, která v České republice vlastní dvě fotovoltaické elektrárny se souhrnným výkonem 4,4 MWp, v prvním pololetí vydělala po zdanění 24,23 milionu Kč. O rok dříve vykázala zisk po zdanění 19,67 milionu Kč. Celkové výnosy společnosti dosáhly 48,25 milionu Kč po 43,27 milionu Kč v prvním pololetí roku 2019. Společnost, s jejímiž akciemi se obchoduje na pražské burze, uvedla, že výsledky odpovídají očekávání a umožňují držet v roce 2020 nastavenou dividendovou politiku.
BONUS
British Airways se rozloučily s letadly Jumbo Jet
Britské aerolinky British Airways se rozloučily s velkokapacitními letadly Boeing 747 přezdívanými Jumbo Jet či Královna nebes. Z londýnského letiště Heathrow ve čtvrtek naposledy vzlétly zbývající dva stroje 747 těchto aerolinek, původně plánovanému souběžnému startu letadel nicméně zabránilo nepříznivé počasí.
Společnost British Airways byla donedávna největším provozovatelem letadel Boeing 747 na světě. V červenci však oznámila, že se rozhodla provoz těchto strojů ukončit. Reagovala tak na prudký útlum letecké přepravy v důsledku koronavirové krize. Boeing pak na konci července uvedl, že do dvou let výrobu letounů 747 ukončí.
Letadlo 747 bylo slavnostně představeno v září 1968, do vzduchu se poprvé vzneslo 9. února 1969 na letišti Pain Field nedaleko Seattlu na severovýchodě USA. Do služby se nový čtyřmotorový letoun dostal začátkem roku 1970, aerolinky Pan Am jej poprvé nasadily 22. ledna 1970 na lince z New Yorku do Londýna.
Za půl století se vyrobilo téměř 1 560 "sedmčtyřisedmiček", v posledních letech o tato letadla ale zájem pomalu upadal - i v důsledku příchodu Airbusu A380, kterému od podzimu 2007 patří pozice největšího dopravního letounu pro přepravu cestujících. I výroba Airbusu A380 ale příští rok skončí.
Letos výrobce letadel tvrdě zasáhla koronavirová krize, která vedla k prudkému omezení letecké dopravy. Mnoho aerolinek se proto rozhodlo přestat létat s obřími stroji a dává přednost menším letounům.
Aktuality
