Analýza: Chování spotřebitelů se mění, v ekonomice se přesunou biliony dolarů

V mnoha odvětvích se objevují nová rizika a příležitosti. Lidé se totiž kvůli covidu-19 vyhýbají veřejným prostorům a méně létají. A také se mění to, za co utrácejí.
Kvůli pandemii, která vede lidi k tomu, aby trávili více času doma, vyhýbali se cestování a změnili své výdajové návyky, mohou firmy očekávat posun ekonomické hodnoty o více než 3 biliony amerických dolarů.
Prostřednictvím makroekonomického modelu, který zahrnuje údaje od 38 tisíc společností z 25 průmyslových odvětví a data o výdajích domácností v 15 zemích, které tvoří přibližně 80 % celosvětového HDP, společnost Accenture mimo jiné zjistila následující:
- Více než 2 biliony USD se mohou přesunout z odvětví, jako jsou gastronomie, tradiční maloobchod a komerční nemovitosti, protože spotřebitelé tráví více volného času doma.
- Změny ve výdajích mohou způsobit čistý pokles až o 687 miliard USD napříč průmyslovými odvětvími.
- Pokud současný pokles v letecké dopravě přetrvá dlouhodoběji, do jiných průmyslových odvětví a ekosystémů bude proudit roční hodnota až 318 miliard USD.
Měnící se chování spotřebitelů vyvolává turbulence, které přetvářejí celá odvětví a jejich ekosystémy. Společnosti musejí být připraveny včas na změny reagovat například responzivními obchodními nebo provozními modely, které podporují agilní technologie. Musejí umět odhalit nové hodnoty a lépe vyhovět požadavkům zákazníků. Pro dosažení ekonomických cílů je důležitá míra provázanosti jednotlivých systémů a schopnost včas reagovat.
Podle nejnovějšího průzkumu Accenture Consumer Pulse očekávají téměř tři čtvrtiny (73 %) respondentů, že v příštích šesti měsících budou trávit volný čas v pohodlí domova. To ovlivňuje tradiční maloobchod i průmysl volného času a směřuje hodnoty do společností, které nabízejí elektronické obchodování a digitální zábavu.
Krize má nepříjemný dopad na mnoho firem, ale nabízí také příležitosti k novým způsobům podnikání. Pokud budou firmy rozumně otevřené, mohou přinést zákazníkům nové typy zážitků a sobě možnost růstu. Před pandemií covidu-19 byl prodej v obchodech pro většinu společností hlavním nebo jediným prodejním kanálem, s e-commerce a digitálním marketingem si spíše jen pohrávaly. Do budoucna budou vítězit společnosti, které propojí příjemné digitální i fyzické zážitky a nabídnou rychlejší a pohodlnější služby.
Útlum poptávky po letecké dopravě měl hluboké dopady, a to od leteckých společností a letišť přes výrobce letadel až po hotelové řetězce a jejich dodavatele. Data naznačují, že obchodní cesty budou jedním z posledních segmentů, které zažijí v dlouhodobějším horizontu oživení. Vzhledem k tomu, že lidé budou mít nadále čas na dovolenou, je pravděpodobné, že hodnota se přesune do domácího cestovního ruchu, digitální zábavy a rekreace ve volné přírodě.
Zásadní změny v chování, včetně výrazného útlumu letecké dopravy a diskomfortu lidí ve veřejných prostorách, vytvářejí příležitosti v jiných oblastech. Společnosti potřebují inovovat, aby podpořily nové zdroje příjmů a zmapovaly svá partnerství. Mohou nabízet služby s přidanou hodnotou, které uspokojí nové způsoby práce a spotřebitele, kteří dbají o své zdraví. Hotely například mohou využít stávající kapacity k poskytování služeb lidem, kteří zde chtějí během dne pracovat.
KOMPLETNÍ ANALÝZA VČETNĚ GRAFŮ
Zdroj: Accenture