2020: Rok, který navždy změnil nakupování

Rok 2020 se do historie zapsal nejen jako rok pandemie covidu-19, ale také jako rok, ve kterém se radikálně změnilo nakupování. On-line nákupy přestaly být světem budoucnosti a staly se světem přítomnosti.
Nakupování na Amazonu nebo v Česku na Alze, Mallu, Košíku či Rohlíku sílilo dlouhodobě, pandemie covidu-19 ale změnila evoluci v revoluci. Zavření prakticky všech obchodů se zbytným zbožím ve velké části světa a snaha spotřebitelů minimalizovat kontakty přivedly do prostředí e-commerce i ty, kdo do té doby byli zvyklí jen na nakupování v kamenných obchodech. Ve Spojených státech zaznamenaly vedle Amazonu enormní nárůst on-line poptávky z velkých jmen například také Target nebo Walmart.
Odborníci předpokládají, že po překonání pandemie se k nakupování výhradně v kamenných obchodech vrátí jen malá část lidí. Spotřebitelé zjistili, že nakupovat on-line je pohodlné, rychlé a mnohdy i levnější.
Změna chování spotřebitelů však bude mít podle očekávání i negativní důsledky. Kromě transformace trhu práce přinese i zvýšený tlak na rekonstrukci komunitního života v jednotlivých čtvrtích a městech, kde často právě menší specializované obchody a provozovny přispívaly k soužití lidí z blízkého okolí.
Ve Spojených státech se jasným vítězem koronavirové krize stal Amazon. Loni jeho byznys narostl asi o 38 %. Na to zareagovaly rovněž akcie společnosti, jejichž cena za poslední rok vzrostla o více než 60 %.
Na síť ale rychle zamířili i malí prodejci, využívali přitom například prodejní portál Shopify, jehož tržby se zvýšily proti roku 2019 o téměř 90 %. Dalším příkladem koronavirového vítěze je v USA server Etsy, který kromě prodeje zboží menších obchodníků zprostředkovává i prodej šperků a drobného umění. Jeho tržby se loni zvýšily proti roku 2019 dokonce o více než 100 %.
Obdobím hrůzy je pandemie pro ty, kdo prodej on-line z jakéhokoli důvodu odmítají, a často také pro ty, kdo se snaží na internetu prodávat napřímo. Prodej přes vlastní web ve většině případů vyžaduje velké náklady na reklamu a logistiku, ani intenzivní reklamní kampaň přitom není zárukou úspěchu.
Některé predikce zároveň naznačují, že dosavadní změny týkající se maloobchodu ještě nemusejí být u konce. Například podle odhadů odborníků z Green Street Advisors může do konce letošního roku dojít k zavření poloviny prodejen velkých řetězců v obchodních centrech. V tomto sektoru přitom pracuje zhruba půl milionu Američanů.
Zdroj: Vox.com