US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Trump stále hrozí celní přestřelkou. Výhody volného zahraničního obchodu jsou přitom jasné

Nástupu Donalda Trumpa do druhého funkčního období předcházely po mnoho měsíců obavy z nárůstu protekcionistických opatření. Byla to ostatně i jeho politika v prvním prezidentském období. Jedním z cílů této politiky by mělo být snížení chronického obřího schodku amerického zahraničního obchodu. Krátkodobě taková opatření fungují pro ta odvětví a firmy, které si vylobbují ochranu. Ale co zbytek ekonomických subjektů, a to firem i domácností?

Žádná země a její ekonomika není plně soběstačná. Vždy musí spoléhat na to, že některé vstupy pro svou produkci i pro finální spotřebu domácností či veřejného sektoru bude muset dovážet. Zdrojem je tudíž nejen domácí, ale i zahraniční výroba. Celkovou produkci lze využít na mezispotřebu, tedy jako vstup do další výroby, jako finální spotřebu domácností či soukromé nebo veřejné investice v domácí ekonomice, nebo může být vyvezena do zahraničí, kde ji užijí tamní firmy nebo domácnosti. Každá země je takto zapojena do zahraničního obchodu.

Jednou z nejvýznamnějších teorií, které vysvětlují výhody mezinárodního obchodu, je teorie komparativních výhod, kterou publikoval již v roce 1817 britský ekonom David Ricardo. Podle této teorie by měly země specializovat svou výrobu na produkci těch výrobků, u kterých mají relativně nižší náklady v porovnání s ostatními zeměmi, a dovážet ty výrobky, které je pro ně relativně dražší vyrábět. Platí tedy, že i když jedna země má absolutní výhodu v produkci třeba dvou statků oproti druhé zemi, může stále být pro obě výhodné obchodovat, pokud mají různé relativní náklady na výrobu různých produktů. V důsledku toho by mohly obě země dosáhnout vyšší úrovně blahobytu a bohatství tím, že by se specializovaly na ty výrobky a služby, u kterých mají komparativní výhodu a obchodovaly by mezi sebou.

Je tedy jedno, jak vyspělá nebo zaostalá je v produktivitě práce daná země v porovnání s dalšími zeměmi. Vzájemný zahraniční obchod je dlouhodobě výhodný pro všechny zúčastněné. Mezi hlavní pozitiva zahraničního obchodu lze řadit:

  • Zvýšení produktivity: Specializace na výrobu zboží a služeb, ve kterých má země komparativní výhodu, umožňuje zvýšit produktivitu a efektivitu výroby. Zapojení se do mezinárodní dělby práce má významný dopad do potenciálu ekonomického růstu. Zároveň umožňuje zemím získávat přístup k novým technologiím a know-how, což dále podněcuje inovační aktivitu, a tedy zvyšování produktivity a ve finále vede k vyšší konkurenceschopnosti.
  • Rozšíření trhu: Zapojení se do zahraničního obchodu znamená rozšíření možností prosadit se na nových trzích, zvýšit výrobu a ziskovost.
  • Snížení nákladů: Jedná se o přímý důsledek předchozího bodu, kdy navýšení produkce vede k úsporám z rozsahu – s rostoucím objemem výroby se průměrné náklady na jednotku produkce snižují. Fixní náklady jsou totiž pokryty vyšším objemem produkce.
  • Zlepšení nabídky na trhu: Díky svému zapojení do mezinárodního obchodu má země přístup k širšímu spektru produktů a technologií, spotřebitelům je díky tomu dostupný větší výběr produktů. Vyšší konkurence na trhu pak vede k nižším cenám a lepší kvalitě.
  • Zvýšení inovačního potenciálu: Zmíněná vyšší konkurence v zahraničním obchodě může nutit firmy, aby inovovaly a zlepšovaly produkty a služby, což může vést ke zvýšení inovačního potenciálu země a rychlejšímu technologickému pokroku.
  • Diverzifikace rizika: Pokud se země specializuje na jedno zboží nebo službu, může být zranitelná v případě, že poptávka po tomto zboží nebo službě klesne. Zapojení se do zahraničního obchodu umožňuje zemím diverzifikovat svou výrobu a snížit riziko v případě náhlých změn na trhu. Diverzifikační efekt hraje významnou roli samozřejmě i na straně vstupů, respektive dovozů.

Co tedy obecně znamená omezování zahraničního obchodu? Opak výše uvedeného – méně efektivní alokaci zdrojů, a tedy nižší produktivitu, vyšší ceny a nižší výběr zboží a služeb pro spotřebitele, nižší ekonomický růst a v neposední řadě zvýšené riziko, že se obchodní války promítnou do zvýšené geopolitické i politické nestability.

Co to (ne)znamená pro USA?

Zjednodušeně lze říci, že ani samotné USA nebudou jednoznačným vítězem obchodních válek. V první fázi vyvolají případně zaváděná cla tlak na zvýšení cenové hladiny, zatímco ve druhé vlně snaha firem přesouvat výrobu zpět do Ameriky povede k trvalejšímu růstu cen v důsledku nákladnější výroby.

Zároveň bude nižší konkurenční tlak ze strany zahraničních firem umožňovat těm americkým, aby si ceny mohly diktovat ještě snáze. K jejich růstu pak může přispívat i (anti)migrační politika, která zredukuje množství pracovní síly a podpoří tlak na růst mezd. V krátkém období tedy může přijít vyšší hospodářský růst i cenová hladina, v delším období pak lze předpokládat negativní dopad na hospodářský růst při vyšší inflaci.

USA - bilance zahraničního obchodu se zbožím

Text vyšel na webu E15 23. ledna 2025.

Americká ekonomikaDonald TrumpEkonomické a politické hrozbyMezinárodní obchodSpojené státy americké (USA)Světová ekonomika
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio