Operační program Praha – pól růstu ČR nabízí necelých 11 miliard korun

OP Praha – pól růstu ČR (OP PPR) nahrazuje programy OP Praha – Adaptabilita a OP Praha – Konkurenceschopnost. Dotace z nového programu budou směřovat na projekty v oblastech výzkumu, technologického rozvoje a inovací, udržitelné mobility, energetických úspor, sociálního začleňování a boje proti chudobě, vzdělávání a zaměstnanosti.
Jedním z hlavních cílů Operačního programu Praha – pól růstu ČR je podpora Prahy jako hlavního inovačního centra České republiky.
"Nelze říci, že Operační program Praha – pól růstu ČR nahrazuje Operační program -Praha Adaptabilita a Operační program Praha - Konkurenceschopnost. Vzhledem k tomu, že oba dva programy svůj účel splnily, nebylo by efektivní stále podporovat stejné oblasti," vysvětluje mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman, který uvádí i jednu z důležitých výhod operačního programu pro Prahu pro příští roky.
"Je jím jedno ucelené metodické rozhraní, ve kterém by se žadatelé a příjemci měli lépe orientovat."
Pro Operační program Praha – pól růstu ČR byla Evropskou komisí stanovena celková alokace ve výši 5,5 miliardy korun. Avšak protože hlavní město Praha je více rozvinutý region, Komise požadovala, aby se na financování programu z 50 procent podílela i Česká republika. Dalších 5,5 miliardy korun tak program získal z národních zdrojů.
"Tím, že Praha je z pohledu poskytování evropských dotací specifická, budeme určitě lákat žadatele k podání maxima projektů ze všech oblastí, které můžeme dotovat. Je možné, že se jedná o poslední programové období v současné podobě a unikátní možnost získat dotace v takovém formátu a objemu se nemusí opakovat. Žadatelé by tedy neměli zbytečně otálet s přípravou projektových žádostí," uvádí Vít Hofman.
Prioritní osy a žadatelé
Program pracuje s pěti prioritními osami. Prioritní osa 1 je zaměřena na posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací. Na tyto projekty je vyhrazeno 3,4 miliardy korun.
Prioritní osa 2 se soustředí na podporu projektů v oblasti udržitelné mobility a energetických úspor. Pro tyto projekty je vyčleněno zhruba 3,2 miliardy korun.
Prioritní osa 3 míří na projekty sociálního začleňování a boje proti chudobě. Alokace je v tomto případě stanovena na 1,4 miliardy korun.
V prioritní ose 4 budou mít šanci získat dotaci projekty zaměřené na vzdělávání a vzdělanost a podporu zaměstnanosti. V rámci této osy bude mezi žadatele přerozděleno více než 2,5 miliardy korun.
Necelá půl miliarda korun půjde pak na provoz programu, tedy Prioritní osu 5 – technická pomoc.
Vít Hofman upozorňuje na to, že objem finančních prostředků, který v rámci jednotlivých výzev bude vždy předmětem vyhlášené výzvy.
"Vzhledem k vývoji čerpání z programu budou možná také finanční realokace mezi jednotlivými prioritními osami, která zajistí efektivnější čerpání a řádné dočerpání," říká.
Typickým žadatelem o dotaci z Operačního programu Praha - pól růstu ČR je zejména Hlavní město Praha, pražské městské části, organizace zřízené a založené hlavním městem Prahou, městskými částmi, organizace pro výzkum a šíření znalostí (podle definice Rámce Společenství pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací), podnikatelské subjekty, nestátní neziskové organizace nebo profesní a zájmová sdružení. Část peněz z programu zcela jistě připadne i Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, Technické správě komunikací hl. m. Prahy, Správě železniční dopravní cesty a ROPIDu, což je právnická osoba založená kraji a obcemi pro plnění úkolů při zřizování a organizaci integrovaných veřejných služeb v přepravě cestujících. Šanci na získání dotace však mají i různá vzdělávací zařízení.
"Největší objem peněz lze získat z prioritní osy 1 na aktivity vedoucí k vyšší míře mezisektorové spolupráce stimulované regionální samosprávou a umožní snazší vznik a rozvoj znalostně intenzivních firem," vysvětluje Hofman.
Podle něj se konkrétně jedná o projekty na podporu aktivit vedoucích ke komercializaci výsledků výzkumu pomocí ověření proveditelnosti a komerčního potenciálu a jejich zavedení do praxe (proof-of-concept), projekty zadávání veřejných zakázek v předobchodní fázi (pre-commercial public procurement), projekty inovační poptávky veřejného sektoru a projekty spolupráce výzkumného sektoru s aplikační sférou.
"Podpořeny však budou i projekty na zvyšování kvality a efektivity fungování vědeckotechnických parků, včetně inkubátorů, projekty na vznik a rozvoj kapacit poskytujících progresivní služby pro podnikatele a projekty na rozvoj inovačních firem v počátečních obdobích jejich životního cyklu," dodává Hofman.
Druhá prioritní osa – udržitelná mobilita a energetickým úsporám je určena projektům, které povedou k energetickým úsporám v městských objektech s využitím vhodných obnovitelných zdrojů energie, energeticky efektivních zařízení a inteligentních systémů řízení, a také podpoří aktivity, které přispějí ke zvyšování atraktivity užívání městské veřejné dopravy.
Aktuální výzvy
Hlavní město Praha počítá s vyhlášením prvních výzev na podzim letošního roku. Výzvy budou zaměřeny na prioritní osu 4 a 5. Indikativní plán výzev je zveřejněn zde. Z něj vyplývá, že výzvy pro z hlediska objemu finančních prostředků nejdůležitější prioritní osy na sebe nenechají dlouho čekat.
"Troufáme si říci, že nejnáročnějšími projekty budou velké investiční, kde se bude řešit i stavební dokumentace a kde současně předpokládáme vyhlašování veřejných zakázek velkého finančního objemu," tvrdí Hofman.
Upozorňuje na to, že mnoho dotacemi podporovaných aktivit mohou žadatelé z Prahy realizovat prostřednictvím ostatních operačních programů. Ostatně i tak má Praha výsadní postavení, je jedním krajem, který má pro roky 2015 až 2023 vlastní operační program.
Prioritní osy a specifické cíle OP PPR
Prioritní osa 1 – Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací
Specifický cíl
- 1.1 Vyšší míra mezisektorové spolupráce stimulovaná regionální samosprávou
- 1.2 Snazší vznik a rozvoj znalostně intenzivních firem
Prioritní osa 2 - Udržitelná mobilita a energetické úspory
Specifický cíl
- 2.1 Energetické úspory v městských objektech dosažené také s využitím vhodných obnovitelných zdrojů energie, energeticky efektivních zařízení a inteligentních systémů řízení
- 2.2 Zvyšování atraktivity užívání městské veřejné dopravy
Prioritní osa 3 - Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě
Specifický cíl
- 3.1: Posílená sociální infrastruktura pro integraci, komunitní služby a prevenci
- 3.2: Posílená infrastruktura pro sociální podnikání
- 3.3: Posílené aktivity pro integraci, komunitní služby a prevenci
Prioritní osa 4 - Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Specifický cíl
- 4.1: Navýšení kapacity a zkvalitnění předškolního, základního a středního vzdělávání a zařízení pro poskytování péče o děti do 3 let
- 4.2: Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti
- 4.3: Zvýšení dostupnosti zařízení péče o děti
Prioritní osa 5 - Technická pomoc
Zkušenosti z OP PA a OP PK
Nejvíce podpořených projektů bylo v minulosti z Operačního programu Praha – Adaptabilita. Dotace hlavně směřovaly na projekty v Prioritní ose 1 – podpora znalostní ekonomiky, kde příjemci dotací zaměřovali své projekty na další profesní vzdělávání vlastních zaměstnanců, příjemce a případně partnera. Operační program Praha - Konkurenceschopnost měl nejvíce úspěšných projektů v Prioritní ose číslo 3 - inovace a podnikání a v oblasti podpory rozvoj malých a středních podniků. Finančně nejnáročnějšími projekty byly v rámci tohoto programu projekty rekonstrukcí tramvajových tratí, u nichž se výše dotací pohybovaly kolem půl miliardy korun. Z programu byly dále podpořeny projekty revitalizací parků a zahrad. Podporována byla ale i oblast . vědy a výzkumu.
Informace o OP PPR
Veškeré důležité informace o Operačním programu Praha – pól růstu ČR naleznou žadatelé o dotace na webových stránkách prahafondy.eu. Praha pro žadatele a příjemce pořádá také semináře a workshopy, poskytujeme metodickou podporu a osobní konzultace. Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana také dbám na sdílení takzvaných best practices s dalšími institucemi spravujícími evropské dotace.
Zásady OP PPR
- Praha je specifická v rámci ČR – je to centrum a hybatel ekonomických, ale i společenských trendů v celé ČR, proto by mělo být zájmem ČR tuto pozici posílit a dále rozvíjet.
- Praha neřeší soudržnost, ale konkurenceschopnost mezi metropolemi EU – úloha fondů mimo Prahu je kompenzační, resp. kohezní. Podporovaná opatření v Praze mají být prorůstová a proinovační.
- Praha je tahounem ČR – je nutné a žádoucí udržet Prahu pólem růstu a tahounem ekonomiky ČR navzdory daleko rozsáhlejším intervencím z EU v ostatních regionech ČR.
- Praha je jediným velkoměstem ČR – metropolí – tzn. má jiné potřeby než ostatní regiony ČR a intervence v Praze musí být koordinovány a řízeny na úrovni města.
- Praha si zvolila strategii SMART Prague – jde o nosný koncept pro OP Praha, který má Prahu posunout k nejvíce konkurenceschopným a rozvinutým městům/regionům EU/světa.
- Praha dokáže maximálně využít synergie – při nastavování OP jsou uplatňovány zkušenosti z minulého a ze současného programového období. Připravovaný program má multifondový charakter, který vyžaduje důkladnou koordinaci mezi intervencemi.
Aktuality
