Co Twitter dal: Kanárek v dole

Tentokrát něco o tom, že ani ropa neudělá z každého boháče, o legrační technické analýze, exportech Jižní Koreje a o další nebezpečné vlně sekuritizace. A pak ještě něco z historie ETF a nadzvukového létání.
1. Nebohatá Venezuela
Venezuela je smutným příkladem toho, že ani obří zásoby ropy nemusí stačit k bohatství země. Stačí pár blbců v čele a stát krachuje. Smutné je zejména to, že světlo na konci tunelu zatím není vidět.
2. Technika (snad) s humorem
Technickou analýzu mám rád, ale dokážu pochopit ty, kdo si z ní dělají legraci. Nepravidelná rubrika "udělejme to tak, aby nám to vyhovovalo" je toho důkazem. I tak ale přemýšlím, zda autora obrázku vedla úplná neznalost, frustrace z toho, že fundamenty nefungují, nebo (snad) smysl pro humor. Není na škodu připomenout, že fundamenty i technické grafy nakonec většinou vezmou zasvé kvůli emocím invetsorů.
3. Kanárek v dole
Exporty Jižní Koreje (jsou přezdívány kanárek v dole, protože země jako první reportuje svá obchodní data, přičemž jde o pátého největšího exportéra) klesly v prvních dvaceti dnech roku v meziročním srovnání o 14,6 %. Vzhledem k tomu, že velká část exportů Jižní Koreje míří do Číny a Japonska, jde o důležitý indikátor kondice světové ekonomiky. A strmý propad je známkou toho, že se děje něco nehezkého.
4. Sekuritizace opět a znovu
Lidé se z historie ne a ne poučit. Krizi před více než deseti lety způsobila sekuritizace a produkty zvané CDO (collateralized debt obligation, cenné papíry kryté dluhem) a CMO (collateralized mortgage obligations, cenné papíry kryté hypotékami). Nově to budou CLO (collateralized loan obligations), tedy cenné papíry kryté firemními úvěry.
5. První ETF na S&P 500
V úterý uplynulo 26 let ode dne, kdy se začalo obchodovat s prvním ETF navázaným na index S&P 500, SPDR S&P 500 ETF Trust. Jde stále o největší ETF na světě, který má pod správou asi čtvrt bilionu dolarů. A to přesto, že za tu dobu mu přibylo téměř 2 000 konkurentů, do nichž investoři investovali více než 3,5 bilionu dolarů.
V pondělí pak uplynulo 43 let od prvního komerčního letu nadzvukového letounu Concorde. Mezi USA a Evropou nakonec létalo pouze 16 těchto strojů, které dokázaly překonat Atlantik za 3 hodiny (rekord je 2:52:59). V roce 2003 se musely odebrat do důchodu, podobně rychlá náhrada se zatím na přepravním nebi neobjevila.
Aktuality
