US MARKETOtevírá za: 34 h 16 m
DOW JONES-0,61 %
NASDAQ-1,00 %
S&P 500-0,67 %

Kofola kupuje od Podravky chorvatského výrobce minerálky Studenac

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko oznámila, že od chorvatské společnosti Podravka kupuje výrobce minerálních vod Studenac. Firmy již podepsaly dohodu o prodeji, akvizice by měla být dokončena ještě letos. Informovala o tom v úterý mluvčí Kofoly ČeskoSlovensko Jaroslava Musilová, hodnotu transakce neuvedla.

Kofola akvizicí posiluje svoji pozici v adriatickém regionu. Generální ředitel společnosti Jannis Samaras uvedl, že dohoda představuje důležitý krok pro růst skupiny. "Studenac představuje vše, co u značek hledáme - bohatou historii a zákazníky se silnou emoční vazbou na značku. Studenac nyní potřebuje zásadní obnovu a to je něco, co umíme velmi dobře," uvedl Samaras.

Studenac bude patřit do slovinské skupiny Radenska, kterou Kofola akvírovala loni. Kromě stejnojmenné minerální vody se portfolio rozšíří o pramenitou vodu Studena a sirupy Lero.

Musilová uvedla, že po prodeji nápojářské divize se Podravka bude soustředit na další rozvoj svého potravinového a farmaceutického portfolia. Spolu s novým majitelem Studenacu se ale zasadí o to, aby ve firmě pokračovala výroba a byla zajištěna pracovní místa tak, jak stanovuje kolektivní smlouva.

Podravka již ve své poslední výroční zprávě vedla Studenac jako aktiva k prodeji. Společnost podle výroční zprávy dosáhla loni tržeb v přepočtu asi 327 milionů Kč a vykázala EBITDA ztrátu 23 milionů Kč a čistou ztrátu 67 milionů Kč. Tržby měl Studenac v roce 2015 stabilní, ztráta se meziročně mírně snížila.

"Kofola již dříve indikovala, že chce do konce letošního roku v Chorvatsku dokončit jednu akvizici. My tuto akvizici vnímáme i přes aktuální ztrátové hospodaření Studenace mírně pozitivně. Studenac je známá chorvatská značka, která dále podpoří probíhající expanzi Kofoly na trzích jihovýchodní Evropy. Očekáváme významné synergie s Radenskou jak ve výrobě, tak v prodeji. Akvizice je v souladu se strategií Kofoly kupovat místní známé 'zaprášené' značky a dostat je zpět do zisku," říká Petr Bártek, analytik České spořitelny.

"Hodnota transakce nebyla oznámena. Nemyslíme si, že by akcie měly nyní na zprávu reagovat. Důležité budou především přeměna akvírované firmy a využití synergetických efektů. Transakce zapadá do dlouhodobé strategie Kofoly, zprávu tak nyní vnímáme neutrálně," dodává Miroslav Frayer, analytik Komerční banky.

"Teprve příští kvartály ukáží, zda se Kofole podaří úspěšná reorganizace firmy a začlenění nových aktiv do své struktury. Prozatím hodnotíme informaci neutrálně," potvrzuje Marek Ševčík, analytik J&T Banky.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů. Má šest výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku a ve Slovinsku a zaměstnává kolem 2 000 lidí, z toho 700 v Česku.

K výrobkům Kofoly patří vedle stejnojmenné limonády ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina.

Většinovým vlastníkem Kofoly ČeskoSlovensko je společnost KSM Investment patřící rodině Samarasů, kterou navenek zastupuje především předseda představenstva Jannis Samaras. Loni dosáhla Kofola tržeb 7,19 miliardy korun (meziročně o 14,6 % více) a provozního zisku 589 milionů korun (o 33,1 % více).

V druhé polovině června Kofola oznámila, že odstoupila od smlouvy o koupi WAD Group, která ze 40 % vlastní slovenskou Water Holding. Důvodem byly podmínky pro schválení obchodu slovenským Protimonopolním úřadem.

Zdroj: ČTK

Akcie ČRFúze a akviziceChorvatskoKofola ČeskoSlovenskoPotraviny
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

Nahoru, nebo dolů #13: Čínské kovy a méně práce

20. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Podcast