Spojené státy chtějí zablokovat spojení luxusních firem Tapestry a Capri
Americká Federální obchodní komise (FTC) podala žalobu na zablokování spojení amerických výrobců luxusního zboží Tapestry a Capri Holding v hodnotě 8,5 miliardy USD. Obává se jejich dominantního postavení na trhu s kabelkami, protože dohoda sloučí výrobce kabelek Coach a Michael Kors. Vyplývá to z oznámení, které FTC zveřejnila v noci na úterý.
Oznámení FTC přichází ve chvíli, kdy několik amerických zákonodárců usiluje o to, aby komise, která funguje jako antimonopolní úřad, zvýšila kontrolu mnohamiliardových transakcí, které by mohly vést ke zvýšení cen a ovlivnit spotřebitele.
V případě spojení hrozí, že miliony amerických spotřebitelů přijdou o výhody přímé konkurence společností Tapestry a Capri, která zahrnuje konkurenci v oblasti cen, slev a propagačních akcí, inovací, designu, marketingu a reklamy, uvedla FTC. Komise se také obává snížení mezd a zaměstnaneckých výhod pro zhruba 33 000 zaměstnanců sloučené skupiny
"Capri Holdings s rozhodnutím FTC důrazně nesouhlasí," uvedla firma v prohlášení. "Tržní realita, kterou vládní námitka ignoruje, v drtivé většině ukazuje, že tato transakce neomezí, nesníží ani nezabrání konkurenci." Podle Tapestry není pochyb o tom, že dohoda naopak hospodářskou soutěž podporuje a FTC podle ní zásadně nerozumí trhu a způsobu, jakým spotřebitelé nakupují.
Tapestry učinila nabídku na převzetí Capri loni v srpnu v naději, že firmy vytvoří americký módní gigant, který by mohl účinně konkurovat větším evropským firmám, jako je LVMH, a potenciálně získat větší podíl na globálním trhu s luxusem. Firmy vlastní také luxusní značky jako Kate Spade, Versace a Jimmy Choo. Dohodu již schválily regulační orgány Evropské unie a Japonska. FTC si však loni v listopadu vyžádala od firem více informací.
Americký trh s luxusním zbožím je značně roztříštěný. Existuje na něm několik odlišných značek, které uspokojují širokou škálu spotřebitelů, a na trhu je zdravá konkurence, řekli agentuře Reuters právníci zaměření na monopolní chování. Rozhodnutí FTC podat žalobu je podle nich překvapivé, protože u módy, oděvů a doplňků není o konkurenci nouze.
Zdroj: ČTK