US MARKETOtevírá za: 13 h 32 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Pět věcí, které vysavač roomba dělá lépe než tesla

Tesly jsou pro jedny fenoménem a ukázkou nejpokročilejších technologií, pro jiné jsou to jen auta, která zase tolika superfunkcemi nedisponují. Americký spisovatel, podcaster, televizní moderátor a závodník v rally Alex Roy je mimo jiné (hrdým) majitelem Modelu 3 od Tesly a vysavače Roomba S9+ od společnosti iRobot. A v jednom ze svých článků se pokusil nastínit, na čem by Tesla mohla zapracovat, aby se její auta vyrovnala roombám. Čtete správně, Roy tvrdí, že jeho robotický vysavač za jedenáct set dolarů je v mnoha ohledech dokonalejší než Tesla Model 3 za více než pětačtyřicet tisíc. Zde je pět jeho hlavních postřehů.

1. Dokonale zná prostor, ve kterém se pravidelně pohybuje

Roombu stačí vybalit z krabice a její dobíjecí stanici zapojit do elektřiny. Když si pak stáhnete aplikaci iRobot, je hotovo - uklízení, aniž byste vy osobně museli přiložit ruku k dílu, může začít. Tedy poté, co se roomba vydá na mapovací projížďku, během které zjistí, jak je místnost velká nebo jak jsou v ní rozmístěné překážky, přičemž při každé další jízdě kontroluje, jestli se rozmístění překážek nezměnilo.

Při přebírání tesly vám bohužel k funkci autopilota nikdo neřekne, jak moc se na ni můžete spolehnout. Někdy funguje dokonale, jindy je autopilot přinejmenším zmatený. Otázkou tak je, proč Tesla pro funkci autopilota nezpracovává data, která její vozy na silnicích sbírají, podobně jako roomba, když podle odborníků má Tesla k dispozici více dat než jakákoli jiná automobilka.

2. Vyhýbá se (potenciálně) problematickým místům

Roombě také uživatelé mohou určit no-go zóny. To se hodí v případě, kdy hrozí zaseknutí vysavače kvůli překážce. Pod gaučem, pod kancelářským křeslem a podobně. Nadefinování no-go zóny je otázkou vteřin, a když se pak roomba dá do uklízení, no-go zónám se vyhýbá, takže nehrozí, že by úklid kvůli zaseknutí se nedokončila.

Někteří řidiči tesel si stěžují, že jejich vozy mají tendenci chovat se na stejných místech opakovaně nelogicky, například brzdí při projíždění pod některými nadjezdy. Člověk se tak musí ptát, proč Tesla řidičům nenabízí funkci, která by tento problém řešila. Řidiči by například mohli mít možnost označit místa, ve kterých se chová autopilot nestandardně, a zpětně navrhnout alternativní reakci autopilota. Pokud by stejný problém se stejnou opravou nahlásilo dostatečné množství řidičů, začal by se autopilot v daném místě chovat jinak.

3. Sama se vrací do dobíjecí stanice

Když roomba skončí s úklidem, případně když zjistí, že na jeho dokončení nemá dost energie, vrátí se do dobíjecí stanice. Povel k přerušení úklidu a návratu do dobíjecí stanice mohou stejně tak roombě udělit v aplikaci uživatelé. Funkci automatického příčného i podélného parkování mají i tesly, v případě parkování u dobíjecích stojanů je ale tato funkce nedokonalá. Zapracovat na tomto úkonu by přitom pro firmu neměl být takový problém, zvláště vezmeme-li v potaz, že sama provozuje nabíječky Supercharger.

4. Umožňuje testovat nové funkce zdarma

Tesla i iRobot umožňují testovat nově zaváděné funkce, ale s jedním velkým rozdílem. Zatímco iRobot tuto možnost nabízí zdarma, Tesla testování některých novinek podmiňuje účastí v programu Full Self-Driving Capability, který vyjde zájemce na 10 000 dolarů. Řidičům, kteří tento program zaplacený nemají, tak například Tesla neumožnila testovat funkci sledování semaforů a značek STOP. Zároveň je otázkou, jestli vůbec dává smysl uvolňovat podobné funkce pro testování, když jejich spolehlivost rozhodně není stoprocentní.

5. Je skutečně autonomní

Roomba nabízí to, po čem uživatelé touží - usnadňuje jim život, zbavuje je povinností, které spolehlivě vykonává sama, a oni se tak mohou věnovat jiným věcem. Tesla tvrdí, že její autopilot nabízí totéž, ve skutečnosti ale jen nabízí výměnu jedné činností za jinou. Lidé za volantem neřídí, ale sledují chování autopilota a předvídají, kde by mohl udělat chybu, aby případně zasáhli. Rozhodně tedy neplatí, že by se "řidiči" ráno při cestě do práce mohli dospat.

Zdroj: The Drive

DopravaInovaceTechnologieTeslaZajímavost dne
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika