Automobilka Nissan se po 11 letech propadla do ztráty

Japonský výrobce aut Nissan Motor se v loňském roce kvůli nižšímu prodeji poprvé po 11 letech propadl do ztráty. Firma současně představila nový čtyřletý plán, který zahrnuje snížení výrobní kapacity o pětinu, včetně uzavření továren ve Španělsku a Indonésii, a fixních nákladů o 300 miliardy JPY (68,3 miliardy Kč). Automobilka by se díky novému plánu měla stát menší a efektivnější.
Čistá ztráta za rok do konce března činila 671,22 miliardy JPY ve srovnání se ziskem 319,14 miliardy JPY o rok dříve. Provozní ztráta dosáhla 40,5 miliardy JPY. Prodej aut se snížil o 13 % na 4,8 milionu a byl nižší již druhým rokem za sebou. Tržby klesly o téměř 15 % na 9,9 bilionu JPY.
Ve středu Nissan a jeho partneři Renault a Mitsubishi představili nový plán, který počítá s tím, že budou více spolupracovat při vývoji a výrobě aut, aby tak snížili náklady.
Výsledky Nissanu za loňský fiskální rok zhoršila pandemie nemoci způsobené novým koronavirem, která prudce snížila poptávku a zastavila výrobu. Nissan se však potýkal s problémy již předtím a provozní zisk automobilky se zhoršuje po čtyři roky. To přimělo firmu ještě před koronavirem přehodnotit plán agresivní expanze prosazovaný propuštěným šéfem Carlosem Ghosnem. Automobilka se snažila zvyšovat svůj podíl na trhu, zvláště v USA, což však vedlo k nadměrné kapacitě výroby a byla pak nucena nabízet výrazné slevy.
Generální ředitel Nissanu Makoto Učida novinářům řekl, že evropskou výrobu firma nově soustředí do továrny v britském Sunderlandu a výrobu z Indonésie přesune do Thajska.
Nissan neposkytl výhled na nový fiskální rok. Učida dodal, že budoucnost zůstává nejistá a je mimořádně obtížné odhadnout další vývoj.
Španělská vláda v reakci na uzavření závodu v Barceloně varovala, že rozhodnutí způsobí ztrátu 3 000 pracovních míst. V závodě se vyrábějí elektrické dodávky a pick-upy, napsala agentura Reuters.
Zdroj: ČTK
Aktuality
