US MARKETOtevírá za: 14 h 27 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

3 strašáci moderní doby, kterých se není potřeba bát

Každá doba přináší něco nového. 21. století má být věkem robotů, sdíleného vlastnictví a internetu. Nic ale není tak horké, jak se to uvaří.

1. Stroje lidem seberou práci

Automatizace, robotizace, čtvrtá technologická revoluce. Spousta názvů, které označují prakticky totéž. Už nejen ve výrobě, ale i ve službách mají být podle řady predikcí lidé nahrazeni roboty. Stroje a algoritmy mají o práci připravit například zaměstnance bank, novináře nebo překladatele, učitele a praktické lékaře.

Před robotizací a automatizací varuje například zakladatel čínského e-commerce gigantu Alibaba Jack Ma. Robotizace podle něj přinese třicet let neštěstí, a proto doporučuje, aby stroje vykonávaly jen činnosti, na které člověk nestačí.

Odborníci z analytické firmy Gartner ale upozorňují, že umělá inteligence a automatizace nejsou tak velká témata, jak se všeobecně tvrdí. "Každá technologie je nejdříve ignorována. Teprve poté se začne hovořit o jejím možném využití, tato diskuze ovšem rychle přejde do roviny nereálných úvah a přehnaných očekávání, takže tento ruch zase ustane a trvá velice dlouho, než dojde k jejímu racionálnímu využití," vysvětlují. Denně čteme o tom, kde se kvůli nástupu robotů ruší pracovní místa, data z trhu práce ale ani v nejmenším nenaznačují, že by mělo dojít k nějaké revoluci.

2. Nástup platformové ekonomiky

Milovníci sdílené ekonomiky tvrdí, že v horizontu několika let člověk nebude mít potřebu nic vlastnit. Půjčovat si prý nebudeme jen auta, kola nebo chaty na víkend, ale i nábytek nebo třeba oblečení. Až se člověku do hlavy vkrádá myšlenka, jestli by nebylo možné sdílet i přítelkyni a zubní kartáček.

Uber, Airbnb nebo třeba platformy pro P2P úvěrování mají bezesporu obrovský potenciál. Jde ale skutečně o novinky, které od základů změní způsob našeho myšlení a s ním i celou ekonomiku?

Například Airbnb dnes má globálně na celém hospitality segmentu jen procentní podíl. Hodnota platformy Uber dosahuje po několika kolech financování desítek miliard dolarů, společnost ale dosud nikdy nebyla zisková a existují vážné pochybnosti o tom, zda se do černých čísel bude vůbec schopná někdy dostat.

Jestli jsou platformy jako Airnbn, Uber, bitcoin nebo LendingClub v něčem dobré, je to marketing. Vědí, jak na sebe upozornit, jak se pasovat do role revolucionářů a bojovníků za lepší a férovější služby pro spotřebitele. Jenže každá z těchto platforem nemá jen výhody, ale i řadu nevýhod a limitů. O těch se ale nemluví. Je to podobné, jako když se člověk dívá na Měsíc a vidí stále jen jeho přivrácenou stranu.

3. Maloobchodní apokalypsa

Těžko budete hledat řetězec kamenných maloobchodních prodejen, který nebojuje s internetovou konkurencí. Móda, elektronika, potraviny, vše si dnes můžete koupit z pohodlí domova na internetu. Pesimistické predikce tvrdí, že v USA bude do roku 2023 uzavřela polovina z 1 200 obchodních domů.

Nic ale není černobílé, což nedávno potvrdil internetový gigant Amazon, který koupil řetězec supermarketů s biopotravinami a zdravou výživou Whole Foods Market. Necelých 14 miliard dolarů, které Amazon za firmu zaplatil, rozhodně nejsou drobné, takže nešlo jen o sázku do loterie, ale o dobře promyšlený krok.

Problémy maloobchodních prodejců pramení spíše z jejich zastaralých obchodních modelů. I internetoví prodejci otevírají kamenné prodejny, chápou ale, že prodejna není určena jen k tomu, aby tam lidé platili. Jde hlavně o servis a budování vztahů se zákazníky.

Zdroj: Inc.com

InovaceInternetMaloobchodTechnologieTrendy
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika