Baterie do elektrických aut: Poptávka roste a Čína (stále) dominuje

Z celkových nákladů na výrobu elektromobilu tvoří asi 40 % náklady na baterii. Čína přitom dominuje nejen ve výrobě baterií, ovládá také dodávky surovin. Mezi deseti největšími světovými výrobci jsou pouze asijské firmy, samotná Čína má přitom 56% podíl.
Poptávka po lithium-iontových bateriích pro elektromobily výrazně roste, přičemž více než polovina poptávky pochází z Číny. Z celkové poptávky směřuje 91 % do osobních a lehkých užitkových aut, 7 % do nákladních aut a 2 % do autobusů.
Nejpoužívanější jsou baterie, jejichž katody obsahují lithium a dále podle druhu baterie různé množství niklu, manganu, kobaltu a případně hliníku (označení NMC, NCA či NMCA). Jejich podíl na trhu v roce 2022 činil 70 %. V posledních letech a s dostupností nových technologií začíná narůstat podíl baterií, které využívají technologii LFP, tedy místo kobaltu, niklu a manganu obsahují železo a fosfor (přesněji lithium-železo-fosfát). V roce 2022 dosáhl jejich podíl na trhu již 27 %.
Z celkových nákladů na výrobu elektromobilu přibližně 40 % tvoří náklady na baterii. Nejvyšší podíl nákladů "spolkne" katoda.
Čína dominuje ve výrobě baterií, ovládá dodávky surovin i výrobu článků. Mezi 10 největšími světovými výrobci jsou pouze asijské firmy, samotná Čína má 56% podíl.
V Evropě by měla kapacita baterií v roce 2025 dosáhnout 293 GWh, v roce 2030 až 1 374 GWh. Z toho by téměř 60 % měly tvořit evropské firmy, Čína by se měla podílet z jedné pětiny.
Celá analýza ve formátu PDF.
Zdroj: Česká spořitelna