Vyplatí se investovat do filmového průmyslu?

Příšerné scénáře, plytký děj a počítačové triky za 20 milionů dolarů - takových filmů se točí stále více. Pro filmové fajnšmekry jsou návštěvy multiplexů v posledních letech hlavně utrpením, investoři do filmového průmyslu si však mnou ruce.
Například takový Souboj titánů. V očích mnoha diváků se nevyrovná původnímu filmu z roku 1981 a ani kritici novou verzi neušetřili. Na serveru IMDB se film jen stěží vyšplhal nad 50 procent.
Nechme však vkus a kvality filmu stranou a přesuňme se k finanční stránce tohoto remaku. Náklady na výrobu nepřesáhly 80 milionů dolarů a tržby v samotných Spojených státech dosáhly 160 milionů. Celosvětově se filmu podařilo utržit půl miliardy dolarů. Po ekonomické stránce tedy více než úspěšný film.
Zdá se, že pro kasovní trhák stačí najmout pár šikovných kaskadérů, společnost na trikové efekty a uvést film ve 3D. Neplatí to však vždy. Existuje tedy nějaké pravidlo, které určí, které filmy budou hitem, a které prodělají?
Zaměřme se na kolébku filmového průmyslu - Hollywood. Mezinárodní prodej zajišťuje americkým studiím tržby přes 68 procent z celkového prodeje vstupenek, tedy více než 32 miliard dolarů ročně.
Ještě před deseti lety to bylo 58 procent. Příspěvek amerických diváků se tedy snižuje. Proto se velké společnosti zaměřují hlavně na zahraniční trhy.
Rozvoj multiplexů v celém světě byl za poslední desetiletí obrovský a Hollywood si je toho vědom. Jižní Amerika nebo Evropa mají multiplexový boom za sebou, ale například Čína, druhá největší ekonomika světa, jej teprve zažije.
Kinosálů je v Číně zatím kolem pěti tisíc, ale do deseti let by jich mělo být až sedmkrát více. Hollywoodští producenti proto cítí peníze na hladovém trhu ve světě a na kvalitu produkce se tolik nezaměřují.
Paradoxem je, že celosvětový hit Tygr a drak z čínsko-americké produkce právě v Číně neuspěl. Koho to ale zajímá. Nedivil bych se, kdyby v remaku tohoto filmu hrál Tom Cruise, Cameron Diaz nebo Angelina Jolie a v Číně by to byl kasovní trhák. Zvučná jména jsou totiž v rychlém konzumním světě sázkou na jistotu.
Film The Expendables měl u nás premiéru ve čtvrtek. Pokud by něco podobného natočil Sylvester Stallone v polovině 90. let, nic ohromného by se nedělo. V posledních letech se však z ryze "béčkových" filmů stává móda. A když k tomu připojíte jména jako Stallone, Willis, Rourke, Schwarzenegger nebo Lundgren, úspěch je téměř zaručen. A nevadí, že se příběh vejde na zhuštěnou stránku A4. Legendární svalovci se podílejí největším letošním krveprolití - a to stačí.
Investice do filmového průmyslu tak přes mnohé hlasy z posledních let mají stále smysl. Pokles počtu diváků o 2 procenta za poslední 2 roky může zavádět, ovšem byl způsoben především zvyšováním vstupného v důsledku ekonomické krize.
Divácký svět se stále zvětšuje a hvězdy stříbrné plátno nikdy neopustí. Nezapomínejme na solidní příjmy z prodejů DVD, souvisejících počítačových her a podobně. Piráti neodradili například George Lucase od veleúspěšného projektu Hvězdných válek.