České chalupy a chaty zasáhla výprodejová vlna

Za sedmero horami, sedmero řekami a nějakou tou dálnicí stávají chaloupky. Čím menší mají kouzlo, tím obtížněji se prodávají. Národ chatařů a chalupářů sice stále stojí o své "samoty u lesa", nároky jednotlivých kupců ovšem rostou - a prodejci často musejí jít s cenami dolů.
Už od roku 2008 je v nabídce realitní kanceláře M&M reality holding stará chalupa v obci Horní Střítež na Táborsku. Objekt vyžadující celkovou rekonstrukci stál ze začátku 550 tisíc korun. Dnes ho majitel nabízí za 354 tisíc. Slevit musel i vlastník rekreační chaty v Seči nedaleko Chrudimi. Před třemi lety si za ni představoval 1,5 milionu korun. Dnes, i po půlmilionové slevě, marně čeká na kupce. A takto by bylo možné pokračovat.
Ekonomická krize, která od roku 2008 "režíruje" tuzemský realitní trh, se dotkla i českého fenoménu v podobě rekreačních chalup a chat. V některých ohledech dokonce výrazněji než trhu s byty a rodinnými domy. Podle Jana Zachystala, realitního experta kanceláře RE/MAX Alfa, se na trhu objevují rekreační objekty, jejichž majitelé se během ekonomické recese dostali do finančních potíží a logicky se zbavují nemovitosti, kterou nezbytně nepotřebují.
Potenciální zájemci zároveň koupi chaty či chalupy velmi pečlivě zvažují. Ani pro ně totiž rekreační bydlení není v současné době prioritou.
Se stejnou skutečností operují banky. Obávají se, že úvěry na rekreační bydlení by lidé nemuseli splácet, když pro ně není "životně důležité". "Pro kupující je proto velmi obtížné získat na koupi chaty či chalupy půjčku," upozorňuje Zachystal.
Dobrá lokalita prodává
Na trhu s chatami a chalupami tedy obecně převládá nabídka nad poptávkou. "Lukrativní nemovitosti jsou však i v současné době pryč okamžitě. Často se ani nedostanou do veřejné nabídky, protože máme v interní databázi tisíce zájemců o hezké chaty a chalupy," konstatuje Miroslav Jonáš, obchodní ředitel společnosti M&M reality holding. Co se týče rekreačního bydlení, nejatraktivnějšími lokalitami v tuzemsku jsou podle Jonáše Krkonoše, Vysočina a Šumava, následují Beskydy a Jeseníky. Stálé oblibě se těší také okolí přehrad a řek a historické rekreační oblasti v blízkosti větších měst.
"Lokalita je to, co klienti preferují. Záleží jim na tom, aby v místě nebylo moc novostaveb, a naopak nechyběly inženýrské sítě, les, často rybník. Důležitou roli hraje dobrá dopravní dostupnost," přibližuje situaci Jonáš. Chaty a chalupy v lukrativních lokalitách podle něho ani v období ekonomické recese nijak závratně nezlevňují.
U nemovitostí, o které ani před krizí převratný zájem nebyl, však ceny od roku 2008 klesly minimálně o 30 procent. "Většina z nich se nyní prodává za cenu, která dle mého názoru odpovídá realitě a je adekvátní stavu a povaze nemovitosti," konstatuje Jonáš.
Kdo chce skutečně prodat, musí být ochoten s cenou pracovat. Kupující chodí s hotovostí a žádají slevu. Pokud ji nedostanou, neváhají se poohlédnout jinde. Ani odpovídající cena však rychlý prodej stoprocentně nezaručí.
Jak se bude trh s chatami a chalupami dále vyvíjet? Čtěte na Profit.cz
Aktuality
