US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,06 %
NASDAQ+1,76 %
DOW JONES+0,31 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,62 %
NVIDIA+4,14 %

Stovky milionů za diamanty... a za smrt!

Tak, a tohle je všechno?! To si možná pomyslí nejeden návštěvník florentského Starého paláce (Palazzo Vecchio), v jehož útrobách momentálně dlí diamantová lebka, proslulé to dílo britského umělce Damiena Hirsta.

Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
2. 4. 2011 | 18:00
Diamanty

Když lebku posázenou 8 601 diamanty obřadně obejde, je už ovšem zřízencem vyháněn ze setmělé místnůstky. Ve frontě čekají další. Podobně zřízenci nahánějí a vyhánějí například ty zájemce, kteří zatouží v hanojském mauzoleu spatřit balzamovaného komunistického strýčka Ho Či Mina.

Strýček Ho, pravda, vybízel k odříkavému žití, ale mnozí jeho kolegové ohánějící se srpem a kladivem (například afričtí diktátoři neblahé paměti) či bossové kolumbijských drogových kartelů by zřejmě byli jedinými možnými zájemci o diamantovou lebku - cosi tak okázale povrchního -, nebyla-li by ovšem zrovna dílem Hirstovým. Jemu to projde - on jediný mění kýč s názvem Pro lásku boží v cosi více.

Tak obratně, že lebku zamýšlel roku 2007 koupit zpěvák George Michael, tedy žádný mafián či diktátor, za nějakých padesát milionů liber. (Nebyl jediným zájemcem a nebýt příchodu hypoteční krize, jež trh s uměním zchladila, nejspíše by za tolik prodána byla.)

Ale možná to byl Hirstův záměr - stvořit objekt, na nějž půjdou skvěle uplatnit všechny možné marketingové kejkle (smrt a diamanty, to přece výtečně prodává!), a který tudíž "nastaví zrcadlo". V něm se spatří všichni ti, co lebku zhlédli a prozřeli, že vlastně jen podlehli marketingu, jenž bulíkuje, že povrchní okázalost je čímsi více. Pak by však Hirstova lebka paradoxně byla i uměním, ne pouze marketingem. Nesla by totiž hlubší poselství, ačkoli jen to o naší manipulovatelnosti a bezbrannosti tváří v tvář sofistikovanému marketingu.

Ostatně - jak příznačné! - ani diamanty, podstatná složka díla, nejsou ceněné proto, že by byly vzácné (jako je tomu třeba v případě zlata), nýbrž proto, že jejich cenu na světových trzích z velké části vyhání vzhůru nejúspěšnější marketingové motto dějin: "Diamanty jsou věčné".

Protože jsou věčné, garantují věčnost lásky, a jsou tedy nepostradatelným svatebním artefaktem, sugeruje to motto. A jaká jiná je láska boží, láska dokonalá, když ne věčná?

I diamanty mají svá investiční rizika!

DiamantyUmění
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio