Vyjímečné Champagne Louis Roederer

Investice do vína chutná a potěší i perspektivou svého možného zhodnocení. Představujeme další kousek, který může obohatit vaši vinotéku.
Když se řekne šampaňské, snad každý člověk si vybaví láhev s agrafou, typický zvuk při jejím otevření, dvě úzké skleničky, z jejichž dna prchají k povrchu jemné bublinky, a pak samozřejmě konkrétní slavnostní situaci. Láhev champagne totiž podtrhne sílu okamžiku, přidá mu na důstojnosti, emocích a na důležitosti.
Velcí milovníci těchto vín si jej ovšem dopřávají častěji k nejrůznější gastronomii, ať už k obědovému nebo večernímu menu. Všeobecně se champagne podává jako aperitiv, k ústřicím, k nejrůznějším předkrmům, k mořským plodům, k zeleninovým pokrmům, ale i k lehkým dezertům a sýrům. A co takhle vyzkoušet nejrůznější gastronomické laskominy s jedním z nejlepších šampaňských na světě?
CRISTAL – šampaňské carů
Cristal – jméno, při jehož vyslovení zbystří každý milovník skvělých vín, luxusu a krásy. Není divu, patří totiž mezi tři nejlepší šampaňská na světě! Vyrábí se pouze v nejlepších letech a jeho produkce je redukována na několik desítek tisíc lahví. Poptávka po tomto skvostu hodně převyšuje jeho nabídku.
Již od první poloviny 19. století věděl Louis Roederer jak dobýt velké trhy, jako byla německá knížectví - Holandsko, Švédsko a především pak významný ruský trh. Velký milovník těchto vín car Alexandr II. poslal svého dvorního sommeliéra do Remeše, aby mu přivezl speciální cuvée, tzn. že se podílel spolu se sklepmistrem podniku Roederer na jeho stvoření. Poprvé spatřil Cristal světlo světa roku 1876.
Vznik láhve Cristal
Když se v podniku dozvěděli, že je car rozhořčen tím, že lahve se nijak neodlišují od lahví obyčejných smrtelníků, povolali vlámského mistra sklenáře, jenž byl proslulý výrobou úchvatných nebarvených křišťálových lahví s rovným dnem… Tak se zrodil i název mýtického „cuvée de prestige“ - Cristal v „nejjasnější“ lahvi náležitě ozdobené císařskými znaky.
Za vlády Mikuláše II. se Maison Louis Roederer stal „Oficiálním dodavatelem ruského císařského dvora“, ale říjnová revoluce toto půl století trvající aristokraticko-chuťové souznění ukončila. Na konci dvacátých let 20. století se Cristal vrátil na honosné evropské stoly a později i na ty světové, od té doby je zcela nemožné uspokojit poptávku po tomto skvostu. Jeho sláva je skutečně oslňující.
S Cristalem se nezřídka setkáváme i v aukčních síních, například Cristal 1990 byl 25. října 2008 v newyorské Rockefeller Plaza vydražen za 11.400 $. Rekordní sumu za tento ročník však zaplatil o rok dříve dražitel z Milána, Cristal 1990 si pořídil za 13.000 €.
Historie podniku
Vraťme se ale na úplný začátek, tedy ke vzniku celého podniku. V roce 1776 založili otec a syn Duboisovi v Reims vinařství, které později prodali Nicolasovi Schreiderovi. Od roku 1819 jej vlastní a spravuje rodina Roederer. Vinařství Louis Roederer je dnes jedním z posledních velkých stále nezávislých „Maison de Champagne“, který vždy řídili a stále řídí skuteční odborníci. Louis Roederer se narodil v roce 1809 ve Štrasburku a společníkem ve vinařství svého strýce Nicolase Schreidera se stal již ve svých osmnácti letech. O šest let později pak podnik zdědil, pojmenoval ho podle sebe a v následujících letech dovedl k nečekanému rozmachu.
S pomocí svého bratra Eugèna a Huga (Hugues) Kraffta, neúnavného obchodního cestujícího hovořícího mnoha jazyky, se prodeje během jeho života zvýšily o 600 000 lahví, ze 100 000 na 700 000 lahví ročně. Roku 1870 převzal vinařství jeho syn Louis Roederer II. Zajímavostí je, že Louis junior byl přímo posedlý knihami. Jeho knihovna, s díly a výkresy z 18. století, je považována, po té v Château Chantilly, za druhou největší a nejskvostnější ve Francii. Pod jeho taktovkou dosáhla champagnes Roederer dalšího skvělého úspěchu – prodej dvou a půl milionů lahví v roce 1872, z čehož 666 000 lahví tohoto skvělého šumivého vína putovalo do Ruska (na carský dvůr) a 390 000 lahví do Spojených států amerických.
Pak přišla krize
Tento úspěšný vinař však zemřel v roce 1880 v pouhých 34 letech. Vzkvétající podnik po něm přebírá jeho sestra Léonie a její manžel Jacques Olry a po nich jejich děti Louis-Victor a Léon Olry-Roederer, který musel čelit nejednomu úskalí, jenž mu osud připravil – 1. světové válce v letech 1914 až 1918, Říjnové revoluci v Rusku, kvůli které přišlo vinařství o svého největšího odběratele, americké prohibici v roce 1919 a krizi v roce 1929. Léon, známý pro svou eleganci „sportmana“, svými hřebčíny, loveckým vybavením nebo zřízením podnikových odborů, tak po své smrti v roce 1932 zanechal maison značně oslabený.
Jeho obdivuhodná žena Camille Olry-Roederer, která řídila vinařství více než 40 let, vyvedla podnik obrovskou pílí a odhodláním z vinařského stínu. V roce 1979 po ní nastoupil do čela vinařství její vnuk Jean-Claude Rouzaud, vážený enolog, který nastolil politiku upřednostňování kvality nad kvantitou. Vedle řízení „admirálského“ podniku zahájil rozvoj celé řady velkých vín nejen v Champagne, ale také v Bordeaux, v Provence, v Portugalsku a v Kalifornii. Syn Jean-Clauda, Frédéric Rouzaud, převzal řízení podniku v roce 2006 a pozdvihl ambice podniku mezi skupinu velkých vín na světové úrovni.
A jedna zajímavost nakonec: víte, že Champagne je jediná francouzská vinařská oblast, která nemusí na vinětách uvádět označení A.O.C. (Appelation d’Origine Controlée – oblast kontrolovaného původu – označení pro vína nejlepší kvality). Proč? Jednoduchá odpověď – vína ze Champagne jsou natolik ojedinělá, specifická, výjimečná, nezaměnitelná a jedinečná, že označení A.O.C. na vinětách prostě nepotřebují.
Vývoj ceny tohoto champagne
Aktuality
