Investice do umění: Nakupujte dříve, než budou autoři slavní

Proč v současné nejisté době investovat do umění? "Umění představuje tradiční investici prověřenou staletími," říká v rozhovoru pro pořad Alter Eko na Rádiu Česko Mária Gálová, ředitelka aukční síně Dorotheum. Ani investování do umění však není bez rizika. Mária Gálová i Eva Kočová z galerie Kotelna zdůrazňují, jak je důležité najít při investování důvěryhodného partnera na trhu, který vám s koupí uměleckých děl poradí.
"Velkou výhodou investice do umění je to, že nejde o nic virtuálního. Umění je hmotnou investicí, s níž si kupujete předmět, který můžete vlastnit, a také vám po celou dobu přináší přidanou hodnotu - potěšení a obohacení v lidské rovině," vysvětluje Mária Gálová.
Investovat do umění můžete začít podobným způsobem jako do jiných komodit. Eva Kočová doporučuje dva způsoby, jak s investicí do umění začít. Jeden je konzervativnější, a sice vsadit na již obchodované autory, a druhý spekulativnější - investovat s větší odvahou do současného – mladého – umění.
Rizika spojená s investicemi do umění
I zde je důležité brát na vědomí investiční rizika. Kromě nižší likvidity se investoři musejí na trhu s uměním ubezpečit, že nekupují falzum. "Pokud dodržujete základní zásady, dá se toto riziko optimalizovat. Je důležité vyhledávat na trhu partnery, kterým lze důvěřovat, a vyhýbat se neveřejnému trhu," doporučuje Mária Gálová.
"Můžete se obrátit například na kunsthistorika," dodává Eva Kočová. "V Čechách je bohužel velký nešvar, že se lidé snaží dostat přímo do ateliérů umělců. Nikde jinde ve světě se s tímto fenoménem nesetkáte. Vždy je prostředníkem galerie."
Zájemcům o koupi uměleckého díla na veřejném trhu Mária Gálová osvětluje, jaký je rozdíl mezi galeristy a aukčními domy. "Základní odlišnost spočívá v tom, že galerista prodává díla přímo od autorů jako první prodej. V aukčních domech si sice také můžete zakoupit současné umění, ale vždy to už bude z druhé ruky."
Podobně jako u akcií platíte provizi makléři, musíte i při koupi uměleckého díla počítat s přirážkou k takzvané "kladívkové ceně". Analogicky je i při prodeji výtěžek snížen o provizi aukčního domu. Mária Gálová i Eva Kočová se shodují, že jsou ve světě provize galeristů a aukčních domů zpravidla vyšší než na českém trhu.
Kde hledat "blue chips" na trhu s uměním?
Co se týče nejvyhledávanějších českých autorů, nelze nezmínit Zrzavého, Čapka nebo Fillu. Mária Gálová ale u těchto autorů na výsluní, kteří se prodávají za miliony, příliš neočekává potenciál krátkodobého zhodnocení.
"Blue chips" mezi českými autory by hledala spíše v druhé polovině 20. století. "Díla Věry Janouškové, Adrieny Šimotové, Ladislava Sutnara nebo Mikuláše Medka se sice prodávají o řád níže, ale své místo v kontextu českého výtvarného umění i světové výtvarné scény již mají," uzavírá Mária Gálová.
Zdroj: Rádio Česko
Aktuality
