Investice do technologií: Je potřeba oddělit zrno od plev

Jaký je potenciál technologického sektoru po jeho nedávných poklesech, jak je to s akciemi společností Groupon, LinkedIn a ostře sledovaného Facebooku? O tom jsme si povídali s Martinem Pavlíkem, portfoliomanažerem společnosti Conseq.
Poznámka: Rozhovor byl veden zhruba v půlce června, od té doby se ceny akcií mohly výrazně změnit.
Akcie Facebooku se obchodují kolem 28 USD, tedy hluboko pod upisovací hodnotou. Jaký očekáváte u této akcie vývoj v příštích dvanácti měsících?
Akcie Facebooku se po 25 % propadu od primárního úpisu dostaly na rozumnější úroveň a nabízejí větší prostor pro nenaplnění i tak vysokých očekávání růstu tržeb a čistého zisku. Avšak i nadále se cena akcií Facebooku pohybuje ve srovnání s hlavními konkurenty na téměř trojnásobných hodnotových ukazatelích, a bude tak velice záležet na vizionářských manažerech, zda zpeněží potenciál široké uživatelské základny.
Snížení nervozity a obrat sentimentu na globálních akciových trzích by mohl mít krátkodobý pozitivní vliv na cenu Facebooku, avšak ve střednědobém horizontu prostor pro růst ceny akcie nevidím.
Co třeba vývoj akcií Groupon?
Akcie prodejce slevových poukazů Groupon od primárního úpisu ze začátku listopadu loňského roku ztratily polovinu hodnoty. Firma není schopna splňovat stanovené cíle jak na úrovni tržeb, tak na úrovni zisku. Zároveň "kreativní" účetnictví zlehčující náklady na marketing nebo nutné zpětné revize hospodářských výsledků mnoho důvěry neposkytují. Navíc růst nových klientů znamená vyšší mezní náklady v podobě vratek nově nabízených dražších produktů a služeb, jako jsou například zájezdy.
Vrchol obliby slevových poukazů u klientů se zdá být blízko a pro Groupon se otevírá strastiplná odysea zefektivňování hospodaření vedoucího k zisku. Bez dosažení čistého zisku s jeho stabilizací nad úrovní ztráty a zdůvěryhodnění účetních výkazů veliký prostor pro růst ceny akcie nevidím.
Jak hodnotíte technologický sektor jako takový? V druhém kvartálu akcie společností, jako jsou Amazon, LinkedIn či Google, spíše ztrácely.
Většinu zmíněných firem můžeme definovat jako růstové firmy, tedy společnosti obchodující s vysokými hodnotovými ukazateli (P/E, P/B). Zároveň ziskovost nedosahuje úrovně zbylých sektorů. Pro opodstatnění současných cen akcií by tak většina společností musela dosahovat vysoké dynamiky růstu tržeb i zisků. Ne všem se to však podaří, a je proto k jednotlivým firmám přistupovat selektivně.
Na začátku roku akcie těchto společností většinou rostly, bylo to právě IPO Facebooku, co přimělo investory změnit svůj pohled na sektor?
Za poklesem sektoru bych nehledal ďábla v podobě Facebooku. Většina velikých firem zkrátka nebyla schopna splnit hospodářské cíle, což investoři vždy ocení negativně. Zároveň na globálních akciových trzích eskalovala nervozita ohledně vývoje dluhové krize v eurozóně, která vedla k propadům téměř všech akciových indexů.
Je celá situace kolem IPO Facebooku a šířící se žaloby na manažery tohoto IPO varovným signálem pro ostatní společnosti a důvodem k vyčkávání?
V případě IPO akcií Facebooku došlo k více pochybením. Vedle neposkytnutých nejaktuálnějších hospodářských výhledů některými bankami to byly také problém systému burzy Nasdaq a pobláznění mnoha investorů světovým fenoménem Facebook, kdy se nedbalo na základní fundamenty společnosti a očekávání byla nastavena příliš optimisticky.
Aktuality
