V hledáčku investičního makléře: Volkswagen pod palbou

Společnost Volkswagen zveřejnila koncem května hospodářské výsledky za první kvartál letošního roku. Analytici oslovení agenturou Reuters očekávali, že provozní zisk klesne o více než 17 %, oznámená čísla ale výrazně předčila očekávání (koncern reportoval provozní zisk o 3,4 % vyšší, konkrétně 3,44 miliardy eur).
Hospodářské výsledky reportovala i mladoboleslavská Škoda Auto. Provozní zisk jí v prvním čtvrtletí vzrostl meziročně o 30 % na 8,5 miliardy korun. Firma již v dubnu oznámila, že měla za první kvartál nejvyšší odbyt v historii (téměř 277 tisíc vozů). Na přelomu května a června společnost zaregistrovala v USA tři své modely (Octavia, Yeti a Superb). Na konci roku se čeká uvedení nového SUV Kodiaq.
Další silný zástupce koncernu, výrobce luxusních vozů Audi v prvním kvartálu vydělal 1,2 miliardy eur (-15 %). Ke špatným výsledkům výrazně přispěly problémy s airbagy (Audi si v prvním čtvrtletí dala stranou 100 milionů eur na případné problémy s airbagy Takata). "Dosáhli jsme cílů v oblasti ziskovosti prostřednictvím důsledného řízení nákladů. To nám dává finanční prostor pro cestu investic a inovací," uvedl finanční ředitel Audi Axel Strotbek. Audi uvede novou generaci A8 a v roce 2018 zahájí sériovou výrobu plně elektrického vozu.
Již několik měsíců se nejen v USA řeší problém s emisemi. Volkswagen bude muset v rámci mimosoudního vyrovnání odkoupit od majitelů problémové vozy. Na vyrovnání si firma již vytvořila několikamiliardový rozpočet. Co ale bude s těmito vozy dělat? Je to jednoduché – vozy jsou bezpečné, nejsou porouchané, nemají vadné šrouby jako více než 590 tisíc Fordů ani vadné bezpečnostní pásy jako asi 3 miliony Toyot. Takže odkoupené vozy může zbavit softwaru, který mylné emise zobrazuje, a může je prodat například v rozvojových zemích. Ve výsledku tedy nemusí mít takzvaná Dieselgate takové finanční dopady, jaké se původně odhadovaly. Nesmíme ale zapomenout na mnoho žalob, které byly na Volkswagen podány v USA a dalších zemích.
Na firmu se hrnou další problémy v USA. Zahraniční agentury v květnu informovaly o zahájení vyšetřování americké Komise pro mezinárodní obchod (ITC) ve věci toho, zda Volkswagen a nebo jeho dceřiné společnosti neporušily patenty, které souvisejí s vývojem hybridních vozidel. Tyto patenty vlastní americká společnost Paice.
Vrátí se hodnota akcií Volkswagenu i přes uvedené problémy v letech 2016 nebo 2017 ke 200 eurům? Napovědět mohou podrobnější výsledky celého koncernu.
Jak se vyvíjela cena akcií společnosti Volkswagen?
Zajímavé je srovnání s cenami akcií dalších německých automobilek, konkrétně BMW (zeleně) a Daimleru (fialově).
Dále nabízíme srovnání vývoje obou typů akcií Volkswagenu s indexem DAX a evropským indexem akcií automobilek.
A nakonec akcie Volkswagenu s Bollingerovými pásmy.