Facebook: IPO se blíží, vyhoupne se hodnota firmy nad 100 miliard USD?

IPO v roce 2011 byly buď výhra, nebo prohra, přičemž většina upsaných akcií rostla první den, aby se následně vydala "na jih". IPO Facebooku by mohlo na investory působit jako červený hadr na býka, 10% podíl je k mání za 10 miliard USD. Je ovšem otázkou, zda má Facebook opravdu hodnotu 100 miliard USD. Odpoví jedině analýza, jejíž rychlou verzi jsem zpracoval.
Podle eMarketeru vzrostly reklamní příjmy Facebooku ze 2 miliard USD v roce 2010 na 4 miliardy v roce 2011, přičemž 89 % těchto příjmů pochází čistě z reklamy a zbytek z kreditů na Facebooku. Jak je vidět v první tabulce, kredity na Facebooku rostou velice rychle. Konkurenční Google a Yahoo! si mohou o podobných příjmech z tradiční reklamy nechat zdát.
Jak můžete ušetřit díky sociálním sítím?
Pokud vezmeme hodnotu firmy z případného IPO ke konci roku 2011, tedy přibližně 100 miliard USD, bylo by P/E Facebooku 100, tedy vysoké. Ale pokud Facebook dokáže v příštích třech letech zvyšovat zisky stejným tempem jako v minulosti, kdy dosahoval růstu o 100 %, pak by v roce 2014 bylo ohodnocení P/E na hodnotě zhruba 12, což už extrémně vůbec nevypadá. Samozřejmě, otázka růstu je diskutabilní, ale nutí nás alespoň přemýšlet o případných IPO a jejich ocenění.
Porovnejme Facebook s jinou technologickou společností, i když s jiným obchodním modelem. Amazon má očekávané P/E na horizontu jednoho roku přibližně 100, takže vedle sebe můžeme postavit ocenění obou společností.
Proč se Facebook (zatím) nebojí Google+
Ve druhé tabulce je uveden zisk a obrat Amazonu. Zatímco společnost výrazně roste, vykazuje nízkou ziskovou marži a ukazatel PEG (P/E k růstu) je 3,4 (Facebook má ukazatel PEG na hodnotě 1,5).
To ukazuje, že jsou investoři jsou ochotni platit za růst firmy. A pokud provedeme pro Amazon podobnou kalkulaci jako pro Facebook do roku 2014, pak můžeme P/E Amazonu za tři roky čekat okolo hodnoty 40, zatímco P/E Facebooku kolem 12.
Pokud investoři pochybují o růstu online reklamy na Facebooku, poslední dvě tabulky zobrazují silnou míru růstu reklamních příjmů Facebooku. Na Facebook připadlo 12 % celkových online reklamních příjmů v Americe za rok 2010.
Proč Facebook? Protože nemá konkurenci!
Tento podíl by se do roku 2012 měl zvýšit na 20 %. To je velmi významná informace, zvláště pokud se čeká, že online reklamní příjmy v Americe vzrostou do roku 2012 na 15 miliard USD.
Investorům se IPO nevyplácely, protože po jednodenním růstu se kurz akcií po počáteční euforii vydal "na jih".
LinkedIn: Vstup na burzu za 45 dolarů - a hravé překročení 100 dolarů v polovině obchodování!
Přestože se má za to, že bude primární úpis Facebooku naceněn poměrně vysoko, a samozřejmě za předpokladu, že poroste, nemusí být tato akcie marnou příležitostí.