Další býčí hody ve hře: Prosincová sezónnost a Santa Claus rally

O Santa Claus rally se hovoří často v souvislosti s prosincovým obchodováním obecně, běžně se jí ale chápe jen krátké období, kdy jsou otevřené trhy mezi Vánocemi a Novým rokem. V průměru bývá závěr roku optimistický, investoři zkrátka asi nejsou žádní depresáci.
Letošní rok je zatím, pokud jde o sezónnost, téměř ukázkový, snad jen ty méně vydařené měsíce mezi květnem a říjnem byly o nějaké to procento výnosnější, než je zvykem.
Podrobnější pohled na sezónnost nabízí průměrné výnosy akcií (americký index S&P 500) v jednotlivých kalendářních měsících. Prosinec vychází ze srovnání jako druhý nejúspěšnější, pokud jde o průměr výnosů, a také společně s dubnem nejčastěji ziskový. Jako bonus lze vnímat, že v historii během prosince došlo k nejmenšímu propadu. Navíc jde o měsíc výkonnostně nadmíru stabilní.
Sezónnost má na trzích jednu velkou nevýhodu – má tendenci se lámat jako podzimní větvoví, zkrátka nefungovat. Obzvlášť tehdy, když na ni spoléháte. Začátek prosince letos pro americké akcie zrovna veleúspěšný nebyl, ačkoli se dařilo protlačovat daňovou reformu Kongresem. Rotace z technologického sektoru, na americkém trhu nejobjemnějšího, k finančním a průmyslovým titulům měla za následek zadrhnutí podzimní rally.
Velkou roli ale v závěru roku může (a pravděpodobně bude) hrát psychologie. Najde se jistě řada velkých investorů, kteří budou chtít na poslední chvíli vyšperkovat portfolia klientů ziskovými tituly, což podpoří nákupní apetit. Pro sváteční dobu typické nízké objemy obchodů a absence výrazných kurzotvorných událostí se pak zpravidla postarají o zbytek.
Pokud tedy letos místo vánoční hvězdy nebudou vzduchem létat rakety, naděje na akciově štědré Vánoce je solidní, vysokým valuacím a (rovněž psychologicky podmíněným) sklonům ke korekci navzdory.
Aktuality

