Apple: Sázka na ekosystém se komplikuje, trh by ocenil růst

Akcie společnosti Apple za poslední měsíce ztratily z vrcholu přes 30 %. Na takové poklesy nejsou investoři u jedné z největších veřejně obchodovaných firem na světě zvyklí. Situaci výrobce iPhonů shrnuje analytik Jan Šumbera z České spořitelny.
Pod propady cen akcií Applu se největší měrou podepsaly rostoucí obavy o zpomalení prodejů iPhonů, tedy klíčového produktu. Ty se začátkem ledna potvrdily, když Apple přistoupil ke zhoršení výhledu na klíčové čtvrté čtvrtletí kalendářního roku. Hlavní vinu management připisuje slabší poptávce z Číny a pomalejšímu cyklu přesunu zákazníků od starších k novým modelům.
Proč je to takový problém? Tržby za iPhony tvoří více než 60 % příjmů Applu. Tím ale jejich vliv na hospodaření nekončí. Jednou z hlavních předností (a potenciálem) ikonické firmy je vybudovaný ekosystém poháněný operačním systémem iOS. Rostoucí počet prodaných zařízení do něj postupně vtahuje další uživatele. Jejich nákupy aplikací, hudby či videa pak do kasy společnosti přisypávají dodatečné dolary.
Apple dominuje prémiovému segmentu chytrých telefonů. Díky tomu si historicky dokáže účtovat vyšší ceny než konkurence. Zejména v rychle rostoucích ekonomikách, kde spotřebitelé bohatnou, může pomýšlet na zkopírování svého úspěchu ze západních zemí. Již zmíněný ekosystém generuje vyšší marži a tržby jsou stabilnější, neboť nejsou závislé na produkčním cyklu. Apple má díky tomu na kontech velké množství hotovosti.
Společnost ovšem s posledními řadami iPhonů příliš nepochodila. Jejich ceny jsou hodně vysoké, jejich případné snížení přitom zatlačí na tržby. Bez růstu počtu zařízení v oběhu je omezený potenciál pro segment služeb, pročež se valuace nemůže posunout blíže prémiově ceněným softwarovým hráčům.
Ještě nedávno platil Apple za miláčka investorů. Jako první překročil hranici tržního hodnoty 1 bilionu dolarů. Nejnovější produktové řady nicméně neohromily. Poptávka je slabá. Utlumený zájem z Číny může odrážet nejistotu spojenou s obchodními válkami, stejně tak ale může být signálem, že Apple s cenou (aktualizovaný model X v podobě varianty XR začínal na ceně přes 1 000 dolarů) přestřelil. V relativním srovnání proti konkurenci se sice drží s růstem ceny zpátky, v absolutním vyjádření nicméně posouvá cenovku možná již za hranice toho, co jsou uživatelé ochotní zaplatit.
Pohled na meziroční tempo růstu počtu prodaných iPhonů proto není nikterak vzrušující. Hrubá marže poslední roky stagnuje, a to navzdory novým dražším modelům. V hrubé marži se přitom skrývá příběh, na který investoři hodně sázejí, a sice růst podílu tržeb ze segmentu služeb. Ten zahrnuje App Store, iCloud, iTunes či Apple Music. Jde o oblast, která nese výrazně vyšší marži (okolo 70 %) a která v posledních letech dynamicky roste, a to nikoli vlivem většího počtu prodaných zařízení, ale primárně vlivem vyšší útraty jednotlivých zákazníků Applu.
Jejich počet je podle našich odhadů někde okolo 650-700 milionů s tím, že v průměru na každého připadají necelé dva produkty (například iPhone a iPad). Jestliže jejich počet neroste, růstový příběh segmentu služeb stojí na větších útratách zákazníků za hry, muziku a aplikace. A to je pole, kde dominantní postavení Applu vybudované v segmentu prémiových telefonů neplatí. V muzice stojí proti Spotify či Pandora Media, které mají podle nás spotřebitelsky atraktivnější model. Ve videu soupeří Apple s Netflixem a Amazonem. Na trhu aplikací si pak ukrajuje procento výdělku vývojářů, nutně však naráží na problém času. I zcela posedlý člověk nebude kupovat další aplikace, pokud jim nemůže věnovat čas.
Výsledkem výše zmíněného je relativně pesimistický pohled trhu na akcie Applu ("jen" polovina analytiků doporučuje akcie firmy kupovat, zbytek radí je držet). Ocenění se optikou násobku k zisku pohybuje na úrovni 12, což není s ohledem na vysokou tvorbu volného peněžního toku a ohromné zásoby hotovosti nikterak přehnané. Pokud Apple zvládne byť jen střídmě růst a rozšiřovat svou uživatelskou bázi, trh to ocení.
Zdroj: Česká spořitelna