Proč medvědím trendům (ne)věnovat pozornost

Nejen americké akcie za sebou mají řadu medvědích trendů, přesto dlouhodobě vykazují velice zajímavé výnosy. V případě indexu S&P 500 jde za posledních téměř sto let v průměru o bezmála deset procent ročně.
Následující graf zobrazuje vývoj amerického akciového trhu během jednotlivých medvědích trendů definovaných jako pokles z posledního maxima o minimálně 20 % od dosažení maxima po odraz ode dna. Jak upozorňuje Michael Batnick z investiční společnosti Ritholtz Wealth Management, všechna tato období jsou započítána v dlouhodobé výkonnosti akcií. Jinými slovy, chtějí-li investoři na americkém trhu dlouhodobě dosahovat výnosu 8-10 %, musejí přistoupit na to, že hodnota jejich portfolií při pasivním investování neporoste kontinuálně a ani nebude vždy jen stoupat.
Barry Ritholtz z Ritholtz Wealth Management si na medvědích trzích všímá něčeho, o čem se jinak moc nemluví, a sice jejich subjektivního vnímání investory.
"V polovině 90. let jsem se profesně přesouval z práva do financí. Začal jsem investovat, moje portfolio ale bylo docela malé. Když pak splaskla internetová bublina, z hlediska mého portfolia to pro mě takřka nic neznamenalo. Pokud něco, vznikla po propadech skvělá investiční příležitost. Byl jsem tehdy ale v práci, kde se veškeré finanční odměňování odvíjelo od situace na trzích a stability celého odvětví, takže jsem to vnímal jako absolutní katastrofu," vzpomíná Ritholtz.
"Když nastoupila velká finanční krize, byly již prostředky v investicích a spoření na důchod v naší domácnosti značné. V době covidové pandemie jsme byli samozřejmě zase o něco dále. Navíc i hodnota mé společnosti se odvíjí od toho, co se děje na trzích. Propady, které nastaly za velké finanční krize a v době pandemie covidu-19, mě přechodně připravily o miliony dolarů. Člověk by řekl, že bych to měl vnímat extrémně negativně, tak to ale nebylo," pokračuje.
Když o tom Ritholtz zpětně přemýšlel, uvědomil si, že člověk medvědí trhy nevnímá primárně podle toho, jak dopadají na jeho jmění, ale že mnohem důležitější je kontext, životní zkušenosti, tedy mimo jiné i vědomí toho, že žádný medvědí trh není věčný. "Medvědí trhy tu byly a vždy budou. S tím nic neuděláte. Jediné, co máte šanci ovlivnit, je to, jak velký jim budete přikládat význam," dodává.
Zdroj: ritholtz.com