Co musíte ráno vědět (28. dubna)

Jak si ve čtvrtek vedly akcie v Evropě a na Wall Street, jakého růstu v prvním čtvrtletí dosáhla americká ekonomika a kdy by se mohla rozjet nákladní tatra na vodík? To vše musíte ráno vědět.
1. Americké akcie ve čtvrtek výrazně zpevnily, pomohly jim solidní výsledky společnosti Meta Platforms
Americké akcie výrazně posílily. K růstu přispěly překvapivě příznivé čtvrtletní výsledky internetové společnosti Meta Platforms, které zatlačily do pozadí obavy ze zpomalování růstu ekonomiky Spojených států. Index Dow, který zahrnuje akcie třiceti předních amerických podniků, si připsal 1,57 % a zakončil obchodování na 33 826,16 bodu. Širší index S&P 500 vzrostl o 1,96 % na 4 135,35 bodu a index Nasdaq Composite, v němž je zastoupeno mnoho firem z odvětví vyspělých technologií, se zvýšil dokonce o 2,43 % na 12 142,24 bodu. Index volatility VIX spadl o 9,61 % na 17,03 bodu a výnos 10letých vládních dluhopisů USA vzrostl o deset bazických bodů na 3,528 %. Ceny ropy se zvedly o tři čtvrtě procenta, zlato a stříbro zakončily obchodní den s minimálními změnami a bitcoin posílil o pět procent na 29 640 USD.
2. Evropské akcie se ve čtvrtek na směru neshodly, změny indexů ale nebyly velké
Západoevropské akciové indexy se ve čtvrtek na směru neshodly. Na poli makrodat se investoři odpoledne zaměřili na americký HDP za první čtvrtletí a vyhodnocovali také sérii hospodářských výsledků velkých firem. Dařilo se titulům v průmyslovém odvětví, naopak mediální sektor odepsal téměř dvě procenta. Panevropský index STOXX Europe 600 stoupl o 0,18 % na 464,03 bodu, německý DAX uzavřel se ziskem 0,03 % na 15 800,45 bodu a francouzský CAC 40 se zvýšil o 0,23 % na 7 483,84 bodu, zatímco britský FTSE 100 se snížil o 0,27 % na 7 831,58 bodu.
3. Pražská burza ve čtvrtek poprvé v tomto týdnu posílila, nahoru ji táhly banky
Pražská burza poprvé v tomto týdnu zpevnila, index PX ve čtvrtek stoupl o 0,51 % na 1 416,49 bodu. Nahoru trh táhly bankovní tituly, nejvíce se dařilo akciím Erste Group Bank, v největším objemu se obchodovalo s cennými papíry Komerční banky. Akcie elektrárenské společnosti ČEZ stagnovaly.
4. Očekávané události
V noci na pátek vyjde série japonských dat (inflace pro oblast Tokia, nezaměstnanost, průmyslová výroba, maloobchodní tržby, zahájená výstavba, stavební objednávky) a japonská centrální banka bude jednat o nastavení měnové politiky. Dopoledne nabídne v Německu HDP, nezaměstnanost a index dovozních cen, za eurozónu zprávu o HDP a dále britský index cen rezidenčních nemovitostí od Nationwide. Odpoledne budou investoři zvažovat německou inflaci a v USA osobní příjmy a výdaje, index nákupních manažerů pro oblast Chicaga a finální dubnový index spotřebitelské důvěry Michiganské univerzity. Očekávané události celého týdne včetně odhadů analytiků najdete v našem burzovním kalendáři.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
5. Růst americké ekonomiky v prvním čtvrtletí nečekaně zpomalil na 1,1 %
Hrubý domácí produkt Spojených států se v prvním čtvrtletí v přepočtu na celý rok zvýšil o 1,1 %. Ve čtvrtek to v rychlém odhadu uvedlo americké ministerstvo obchodu. Je to nečekaně prudké zpomalení z 2,6 % v loňském čtvrtém kvartálu. Analytici očekávali, že růst největší ekonomiky světa zpomalí pouze na 2 %.
6. Čistý zisk Monety v prvním čtvrtletí klesl o 5,8 % na 1,22 miliardy Kč
Čistý zisk Monety Money Bank v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 5,8 % na 1,22 miliardy koruny. Provozní výnosy banky se snížily o šest procent na 2,84 miliardy korun. Ve výhledu MONETA uvedla, že celkové provozní výnosy by letos měly dosáhnout minimálně 12 miliard korun. Provozní zisk za rok 2023 byl měl být nejméně 6,3 miliardy korun a čistý zisk alespoň 4,3 miliardy korun.
7. Ifo: Vlna zdražování v Německu je za vrcholem, pokles inflace ale bude pomalý
Vlna zdražování v Německu už dosáhla vrcholu, zvyšování cen v příštích měsících plánuje čím dál méně německých podniků. Inflace se však bude snižovat jen velmi pomalu. Uvedl to ve čtvrtek mnichovský ekonomický institut Ifo na základě svého průzkumu mezi německými podniky.
8. Deutsche Börse nabízí 3,9 miliardy eur za dánskou společnost SimCorp
Německá burzovní společnost Deutsche Börse nabídla 3,9 miliardy eur za převzetí dánské softwarové firmy SimCorp. Chce tak diverzifikovat své podnikání, uvedla ve čtvrtek v tiskové zprávě. Transakce se uskuteční, pokud nabídku přijme více než polovina akcionářů společnosti SimCorp.
9. Soud v USA odmítl obnovit antimonopolní žalobu na firmu Meta Platforms
Odvolací soud ve Spojených státech ve čtvrtek odmítl obnovit žalobu, v níž skupina amerických států viní internetovou společnost Meta Platforms z porušení antimonopolních zákonů. Informovala o tom agentura Reuters.
10. Město ve Francii přimělo závod Coca-Coly, aby přestal čerpat podzemní vodu
Francouzská obec Grigny poblíž Paříže přiměla místní závod společnosti Coca-Cola, aby přestal čerpat podzemní vodu. Chce tak přispět k zachování cenného přírodního zdroje, řekl agentuře AFP starosta obce Philippe Rio. Závod se teď stejně jako ostatní obyvatelé připojí na vodovodní řad, kterým teče vyčištěná voda z řeky Seiny.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
BONUS
Prototyp nákladní tatry s pohonem na vodík by se mohl začít testovat na podzim
Prototyp nákladního automobilu Tatra s pohonem na vodík by se v Kopřivnici na Novojičínsku mohl začít testovat na podzim. Do výroby by se vůz mohl dostat koncem roku 2025 nebo v roce 2026. Problémem ale zatím je jeho vysoká cena. Tento týden to na konferenci Národního strojírenského klastru v Ostravě řekl ředitel výzkumu a vývoje automobilky Tatra Trucks Radomír Smolka.
"Vývoj vodíkové tatry je teď ve fázi, kdy se připravuje stavba prototypu. Dodávané díly, baterie, trakční elektromotor, lahve, všechno už máme v naší partnerské firmě Devinn, tam se testují, my v Tatře začínáme kompletovat podvozek tak, abychom někdy v červenci či srpnu mohli začít instalovat technologie do vozidla a postupně ho zprovozňovat," řekl Smolka.
Na vývoji vozu s klasickým tatrováckým podvozkem automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a vysokoškolskými pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež. Firma Devinn z Jablonce nad Nisou se zabývá vývojem vodíkových technologií.
"Náš optimistický plán je, že v říjnu začneme jezdit u nás v Tatře na polygonu, zprovozníme základní systémy, primárně jako bateriové elektrické vozidlo, nainstalujeme palivové články a následně začnou v Devinnu ladit systémy. Pak se vozidlo převeze do Jablonce, kde se doladí vodíkové technologie," uvedl Smolka. Pak by začalo intenzivní testování vozu na polygonu v Tatře a u vybraných partnerů.
Smolka řekl, že vůz berou jako první nosič nových technologií. "Už jenom při návrhu a vývoji jsme se toho hodně naučili," řekl. Paralelně s vodíkovým vozem běží i vývoj a stavba prototypů dalších aut, bateriových i různých dalších kombinací.
"Můj odhad je, že pokud by o ty technologie byl zájem a našel by se zákazník, který by za to byl ochoten zaplatit, protože ta částka je aktuálně poměrně vysoká, tak někdy v druhé polovině roku 2025, spíše v roce 2026 bychom se mohli bavit o sériové výrobě," řekl ředitel.
Ceny klasických bateriových těžkých nákladních vozidel se podle něj pohybují zhruba na úrovni trojnásobné ceny vozidel se spalovacími motory. "Kombinace s palivovými články je z toho pohledu asi ta nejdražší, takže se bavíme až o pětinásobku či šestinásobku ceny běžného spalovacího motoru. Já říkám, že bez brutální podpory státu a dotačních pobídek, případně úlev zákazníkům je to dnes pro zákazníky asi nezajímavé," řekl Smolka.
Technologie se neustále vyvíjejí, a tak je podle něj pravděpodobné, že než se vodíková tatra dostane do výroby, zase se posunou. "Předpokládáme, že do dvou tří let budou jiné technologie baterií. Možná, že budou baterie výkonnější, budou jiné technologie článků. Ballard a velcí výrobci palivových článků pracují na modernizaci," řekl ředitel. S dalším vývojem by se podle něj mohl například dramaticky zmenšit chladicí systém.
"Předpokládáme, že z pohledu mechanické zástavby do toho určitě sáhneme, než to přijde do výroby. Nicméně z pohledu řídicího systému, z pohledu poznání nových typů pohonů a kombinací se principiálně v zásadě nic nezmění," řekl Smolka.
Aktuality
