Tato akcie by vás mohla po moři dopravit ke 100% zisku

Overseas Shipholding Group (OSG) je jedním z největších provozovatelů tankerů na světě. Flotila OSG zahrnuje všechny druhy tankerů k přepravě ropy a operuje celosvětově. Akcie firmy jsou podle nás zajímavou dlouhodobou investiční příležitostí.
V listopadu 2012 se OSG dobrovolně přihlásila pod bankrotovou ochranu amerického bankrotového soudu (článek 11) s plánem na restrukturalizaci. Tento krok byl učiněn proto, aby společnost snížila zadlužení, restrukturalizovala stávající závazky a vytvořila silnější rozvahu pro následující roky. OSG pokračovala v činnosti i přes bankrotovou ochranu, její tržby to výrazně nepostihlo.
Žádost o ochranu před věřiteli společnost podala poté, co vyšlo najevo, že finanční výkazy zpět do roku 2009 nejsou věrohodné. Investoři OSG následně podali žalobu na členy vedení společnosti. Soudní proces pokračuje, soud však zatím neshledal pochybení managementu.
Finanční výsledky nemusejí být přesné, nicméně i tak jsou užitečným zdrojem informací. Společnost OSG, podobně jako její konkurenti, vykázala v posledních dvou letech ztrátu. Přepravní sazby se totiž rapidně propadly z vrcholu v roce 2007 ve výši 229 484 USD na 21 000 USD. Stalo se tak kvůli převisu nabídky lodí, jejichž stavba o objednávky vyvrcholily právě v předkrizovém období. Dle našeho názoru nadměrná kapacita lodí ani větší domácí produkce ropy USA neohrozí v dlouhodobém horizontu obchodní model rejdařů. Jednoduše neexistuje alternativa; vzpomeňme na podobnou úvahu Warrena Buffetta, když kupoval železniční dopravce v USA.
Režim bankrotové ochrany nedovoluje aktuální srovnání s konkurencí. Proto jsme zvolili dlouhodobé průměry, abychom porovnali OSG s Frontline. Tržní kapitalizace OSG je 135 milionů USD, Frontline je oceněna na 280 milionů USD. OSG provozuje 80 plavidel, Frontline pouze 31. Tržby OSG, ačkoli v posledních 3 letech stagnují, jsou stále okolo 1 miliardy USD. Frontline, dříve s tržbami až 1,4 miliardy USD, za letošek očekává pouze 300 milionů USD. Tržby poklesnou u obou s tím, že probíhá demolice části flotil kvůli nízkým tarifům.
V uplynulých dvaceti letech měli rejdaři průměrné P/E zhruba 4 až 8. Nízký poměr je pravděpodobně dán inherentní volatilitou jejich obchodního modelu a tradičně velkým dluhovým páčením. Při dosavadních cenách akcií by tohoto poměru společnost OSG dosáhla při zisku 15 až 30 milionů USD. To není nereálné, přihlédneme-li k faktu, že lepšího výsledku dosáhla společnost v 18 z posledních 25 let (5krát zaznamenala ztrátu). Samozřejmě, v historii byly tržby nižší v absolutním vyjádření (vliv inflace).
Náš investiční tip podporuje také to, že se nám líbí rodinné vlastnictví firem. Věříme, že většinou zajišťuje kontinuitu a odhodlání, vlastnosti, které jsou v cyklickém podnikání typu lodní přepravy ceněné. OSG byla založena v roce 1969 Raphaelem Recanatim, židovským bankéřem a filantropem. Recanati také založil americkou větev Israel Discount Bank of New York, z níž vybudoval nejziskovější zahraniční izraelskou banku. Měl dva syny (Oudiho a Michaela), kteří drží značné podíly v OSG.
Doporučení
Nákup akcií Overseas Shipholding (US6903681053)
Cenové rozpětí: 3 až 5 USD
Investiční horizont: 5 let
Cíl zisku: 100 %
Akcie dříve stála přes 80 USD, nyní by byla úspěchem i desetinová cena.