Kofolu ve druhém čtvrtletí zradilo počasí. Ziskovost zasáhla i slovenská daň z cukru

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko musela strávit studené jaro a potvrdil se také pokles poptávky kvůli daňovým zásahům. Ve druhém kvartálu firma dosáhla tržeb 2,97 miliardy korun a její EBITDA klesl o 14,2 %. Meziročně vyšší tržby ale zaznamenaly dceřiné firmy Radenska Adriatic, LEROS i UGO.
Na českém a slovenském trhu ve druhém kvartálu došlo k očekávanému poklesu tržeb. To bylo dáno částečně méně příznivým počasím a částečně poklesem prodejů slazených nápojů na Slovensku kvůli dani z cukru platné od začátku roku. Tržby Kofole meziročně klesly o 3,1 % a EBITDA dosáhl 511 milionů korun. Čistý zisk byl 225 milionů korun, meziročně tak spadl asi o čtvrtinu z loňských 303 milionů.
Z pohledu investic započala Kofola stavbu nové skladové haly v závodě v Mnichově Hradišti, která by do budoucna měla přinést posílení efektivity v logistice a skladování. Po loňské akvizici provozovatele nápojových a jídelních automatů v Česku MIXA VENDING letos Kofola oznámila koupi společnosti ASO VENDING, největšího provozovatele kávových, jídelních a nápojových automatů na Slovensku. Transakci, kterou ve třetím čtvrtletí schválil slovenský antimonopolní úřad, dokončila v polovině srpna.
Pivo netáhlo, čerstvé potraviny ano
Chladné jaro negativně ovlivnilo i české pivovary. "Pokles tržeb způsobilo horší počasí a poklesly i prodeje v rámci exportu. Ve druhém čtvrtletí se nedařilo žádnému prodejnímu formátu, pokles zaznamenaly plechovky, sklo i kegy. Celkově proti loňsku ztrácíme 7,9 % v tržbách, na rovině EBITDA jsme 18,3 % pod loňským rokem," uvedl René Musila, generální ředitel skupiny Pivovary CZ, která zahrnuje značky Holba, Litovel a Zubr.
Na vlně úspěchu se naopak od dubna do června dále vezla "zdravá divize" UGO zaměřující se na čerstvé nápoje, saláty a další potraviny. "UGO překonalo očekávání u všech klíčových ukazatelů, a to jak z hlediska tržeb, tak z hlediska příspěvku k EBITDA. Výsledky byly poháněny produktovými inovacemi, digitalizací a otevřením nové salaterie v pražských Dejvicích. Cíl tržeb splnilo UGO i v divizi baleného sortimentu," vyzdvihl generální ředitel UGO Trade Marek Farník. Dařilo se také divizi čajů a kávy LEROS, která překonala odhady u tržeb i EBITDA.
Silné prodeje jadranských značek
Meziroční nárůst tržeb o 3,2 % zaznamenala v první polovině roku dceřiná Radenska Adriatic. Růst byl podpořen hlavně vyšším prodejem ve Slovinsku (+4 %) a 5% nárůstem na exportních trzích. "Zaznamenali jsme výrazný nárůst poptávky a spotřeby zejména v červnu, kdy oblast zasáhla dlouhá vlna veder. Růst se však proporcionálně nepromítl do EBITDA, a to hlavně kvůli vyšším provozním nákladům souvisejícím se zvýšenými investicemi do značky a rostoucími mzdovými náklady po úpravách minimální mzdy," vysvětlil generální ředitel Radenska Adriatic Marián Šefčovič. V samotném druhém čtvrtletí Radenska Adriatic dosáhla tržeb 486 milionů korun proti 458 milionům před rokem.
Management zhoršil výhled
Za celé první pololetí Kofola ČeskoSlovensko vykázala tržby 5,06 miliardy korun, EBITDA 673,8 milionu korun a čistý zisk 148,2 milionu. Před rokem ve stejném období dosáhla tržeb 5,12 miliardy, EBITDA 853,9 milionu a čistého zisku 283,4 milionu korun.
S ohledem na dosavadní výsledky a výhled se Kofola rozhodla korigovat očekávaný celoroční EBITDA z rozpětí 1,9 miliardy až 2 miliardy korun na jeho spodní hranici. Stále tak ale očekává růst oproti roku 2024, kdy EBITDA dosáhl 1,85 miliardy korun. V červenci Kofole prodeje podle objemu meziročně klesly o 11 % a podle hodnoty se snížily o 8 % a v srpnu byly nižší o 12 %, respektive o 11 %.
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko