TOP 10 nejdražších děl ženských autorek v historii uměleckých aukcí

Nejvyšší částky v řádu stovek milionů dolarů stále padají výhradně za díla výtvarníků-mužů, nicméně i v kategorii žen se v posledních letech dějí přelomové věci. Díky květnovému úspěchu sochy Louise Bourgeois se žebříček absolutně nejdražších prodejů přepisoval i letos. Doposud nepřekonaná suma přes 44,4 milionu dolarů patří obrazu od americké malířky Georgie O'Keeffe.
Vzrůstající zájem o díla výtvarnic se jako obchodní, výstavní i sběratelský trend definuje již od konce desátých let nového tisíciletí. Na přelomu milénia ještě málokoho napadlo cíleně sledovat celosvětové statistiky prodejů ženských autorek, vždyť například v roce 2000 si umělkyně započítaly u těch nejznámějších dražebníků v součtu pouze 82 milionů dolarů. Nabídka, co do kvality i množství, se ale pomalu rozšiřovala a za necelé dvě dekády se roční souhrnná částka za prodeje děl od umělkyň navýšila téměř o řád, na přibližně 775 milionů dolarů v roce 2018.
Před dvěma lety se aukční obrat za díla umělkyň vyšplhal na téměř 1,1 miliardy dolarů. Na aktuálně "vítězné" vlně se vezou především osvědčené americké výtvarnice druhé poloviny 20. století a britské současné malířky. Sběratelé a sběratelky si však hledí i prozatím méně zvučných jmen mladých žen, vedle autorek euroamerického původu také například Japonek.
Žebříček absolutně nejúspěšnějších děl světových umělkyň vychází z globálních aukčních databází a pracuje s částkami převedenými na americké dolary včetně všech provizí a poplatků. Stejně jako u "všeobecných" statistik se vždy jedná o veřejné aukce, ať už sálové či on-line, tedy nikoli o privátní prodeje za předem vyjednané částky. Většina děl z nejdražší desítky dosáhla ve své době překvapivých výsledků, které (viděno zpětně) poukázaly na tehdejší "podcenění" tohoto sběratelského segmentu.
U konkrétních položek šlo vždy o fantastické částky, etablující jak samotné tvůrkyně, tak někdy celé umělecké směry, jako v případě "ženského" surrealismu Fridy Kahlo nebo impresionismu Berthe Morisot. Všechny prodeje z první desítky se vejdou do intervalu od necelých 11 milionů po více než 44 milionů dolarů. Figurují v ní díla prodaná v rozmezí posledních patnácti let.
I přes rostoucí zájem sběratelů, jsou však ženy stále z pohledu cen o řád níže než jejich mužští kolegové. Aukční záznamy evidují asi dvě desítky děl s cenovkou přes 100 milionů dolarů od mužů, ale ani jediný aukční úspěch přes 50 milionů dolarů od umělkyň.
TOP 10 nejdražších prodejů děl světových umělkyň (v USD včetně poplatků)
1. Georgia O'Keeffe: Jimson Weed/White Flower No. 1
Georgia O'Keeffe: Durman obecný/Bílý květ č. 1 (1932)
- olej na plátně, 121,9 x 101,6 cm
- konečná cena: 44 405 000 USD
- Sotheby's New York, 20. 11. 2014
Makrosondu do mikrosvěta flóry Nového Mexika namalovala americká modernistka Georgia O'Keeffe (1887-1986) v roce 1932. Ve svém oblíbeném velkém formátu zachytila otevřený květ durmanu obecného, místní jedovaté a halucinogenní rostliny. Na pomezí zobrazivého surreálna a abstrakce zachycovala osobité pohledy na přírodniny, nejčastěji monumentálně zvětšené květiny, kterým nechala viditelnou formu a jen nastínila jejich tušené nitro. Georgia O'Keeffe se mezi špičku amerického uměleckého světa prosadila mezi válkami, jako vůbec první ženské výtvarnici jí v roce 1946 uspořádalo retrospektivu slavné MoMA (Muzeum moderního umění). Obraz opatrovala až do roku 1966 malířčina sestra, na aukcích se objevil pouze třikrát - bez většího zájmu v roce 1987 za 990 tisíc dolarů a o sedm let později za lehce přes milion dolarů (obě dražby u newyorské Sotheby's). V roce 2014 se již počítalo s výrazně vyšším výnosem, odhady se pohybovaly mezi 10 a 15 miliony dolarů. Konečných 44,4 milionu dolarů ustanovilo nový absolutní rekord za dílo jakékoli autorky, dalece před dosavadním osobním maximem 6,2 milionu dolarů. Jen pro srovnání, téže aukční sezóně kraloval triptych Francise Bacona za 142,2 milionu dolarů.
2. Frida Kahlo: Diego y yo
Frida Kahlo: Diego a já (1949)
- olej na sololitu, 30 x 22,4 cm
- konečná cena: 34 883 000 USD
- Sotheby's New York, 16. 11. 2021
Poptávka po obrazech originální mexické malířky Fridy Kahlo (1907-1954) značně převyšuje nabídku, vždyť za poslední tři dekády se dražilo pouze třiatřicet položek. Každá příležitost k nákupu tak skýtá rekordní potenciál. O drobném autoportrétu na sololitu s názvem Diego a já z autorčina závěrečného tvůrčího období se příliš nevědělo, neboť původně šlo o privatissimo pro blízké přátele z Chicaga. Poprvé se dílo vydražilo v roce 1990 za 1,4 milionu dolarů. Poté se obraz na další čtvrt století ukryl do soukromých sbírek, než se před dvěma lety vynořil u newyorské Sotheby's. Pořadatelé vsadili na malířčin silný životní příběh, exkluzivní provenienci a emotivní podtext obrazu, na němž se plačící Frida Kahlo vyrovnávala s dopady existenciální i partnerské krize s odkazem na svou osudovou lásku k malíři a aktivistovi Diegu Riverovi. Finálních téměř 35 milionů dolarů naplnilo spodní hranici předaukčních odhadů a přineslo dílu titul nejdražšího artefaktu z ruky latinskoamerického umělce či umělkyně. Novým majitelem se stal argentinský byznysmen a mecenáš Eduardo Costantini, mimojiné zakladatel Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires.
3. Louise Bourgeois: Spider
Louise Bourgeois: Pavoučice (1996)
- bronz 1/6, 337,8 x 668 x 632,5 cm
- konečná cena: 32 804 500 USD
- Sotheby's New York, 18. 5. 2023
Téměř sedmimetrová bronzová plastika od francouzsko-americké ikony poválečného umění přepisovala dražební historii letos hned na několika místech. Kráčející Pavoučice z roku 1996 se stala vítězkou květnové aukce u newyorské Sotheby's, s částkou necelých 33 milionů dolarů si fenomenální Louise Bourgeois (1911-2010) připsala prvenství mezi umělkyněmi v prvním pololetí a dokonce absolutní primát mezi sochařkami. Motiv "arachnoidů" ji provázel téměř celou osmdesátiletou tvůrčí kariéru v rozličných médiích, od kresebných skic přes důmyslné instalace až po gigantické kovové odlitky. Do dnes již ikonických forem maličkého těla s osmi tenkýma, ale stabilníma nohama promítala Bourgeois své vzpomínky na matku Joséphine, vyšívačku a tkadlenu v rodinné firmě na restaurování historických textilií. Formátově rozměrných Pavoučic existuje na čtyři desítky a na volném trhu se jich pohybuje přibližně polovina v příslušně očíslovaných bronzových nebo ocelových odlitcích.
4. Tamara de Lempicka: Portrait de Marjorie Ferry
Tamara de Lempicka: Podobizna Marjorie Ferryové (1932)
- olej na plátně, 100 x 65 cm
- konečná cena: 21 303 860 USD
- Christie's London, 5. 2.2020
Krása, elegance a talent původem britské kabaretní zpěvačky Marjorie Ferryové se protnula s art-decovou estetikou a portrétistickou prestiží polsko-rusko-židovské a v Paříži usazené malířky Tamary Łempické (1898-1980) a vznikla světoznámá podobizna. Od roku vzniku (1932) zůstala přes několik generací v držení rodiny portrétované dámy, než v roce 1995 a poté ještě jednou, o jedenáct let později, byla nabídnuta k prodeji. Poslední aukční výsledek z roku 2020 překonal všechna očekávání, když se z katalogových osmi milionů liber (bez poplatků) vyšplhal až na téměř 16,5 milionu liber, v přepočtu téměř 21,5 milionu dolarů včetně poplatků. Pro autorku šlo o radikální navýšení v krátkém časovém rozmezí, neboť jen o tři měsíce "starší" rekordní částka za obraz La Tunique Rose (Červená košilka) dosáhla u Sotheby's v New Yorku 13,3 milionu dolarů.
5. Agnes Martin: Untitled #44
Agnes Martin: Bez názvu č. 44 (1974)
- akryl a tužka na plátně, 182,9 x 182,9 cm
- konečná cena: 17 728 800 USD
- Sotheby's New York, 15. 11. 2021
Vedle figurativní malby je i v "ženské" kategorii nejžádanějším sběratelským segmentem abstrakce, což dokazuje páté místo bezejmenného plátna Agnes Martin (1912-2004) v absolutní top desítce. Téměř dvoumetrový čtvercový formát s rytmizovanými pastelově barevnými pásy byla oblíbená kombinace americké minimalistky kanadského původu. Martin se v 70. letech přestěhovala z rušného New Yorku do písčitého, skalnatého a zklidněného Nového Mexika, což jí přineslo nové možnosti k nahlížení světa skrze její oblíbené taoistické, zen buddhistické nebo environmentální směry. Malířčiny rozměrné výtvarné meditace byly vysoko ceněny již v předchozí dekádě, například plátno Orange Grove uspělo za 10,7 milionu dolarů již v roce 2016. Proto i v listopadu 2021 nabízené Bez názvu 44 mohlo aspirovat nad průměrný odhad 7 milionů dolarů (bez poplatků). K výjimečné konečné částce 17,7 milionu dolarů jistě přispěla i renomovaná provenience obrazu - přes newyorského galeristu jej přímo od autorky získali do své špičkové sbírky manželé Mackloweovi již v roce 1974. Soudem nařízený rozprodej této vybrané kolekce o sedmačtyřicet let později pak byl již jen závěrečným dějstvím jejich akviziční politiky.