US MARKETOtevírá za: 13 h 13 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+6,18 %

Tato auta mají investiční potenciál. Na co si dát při výběru pozor?

Zatímco někteří lidé investují na akciovém trhu, jiní dávají přednost předvídatelnějším typům investic. Příkladem takové investice jsou klasická auta. Vozy, které za sebou mají alespoň třicetiletou historii, jsou mezi investory stále populárnější. Pečlivě vybrané modely bez vady mohou získat na hodnotě třeba i několikanásobně, a to již po několika letech.

Aby mohlo být auto považováno za takzvanou klasiku, mělo by být vyrobeno před více než třiceti lety. Ne každé takto staré auto je ale vhodnou investicí. Objem produkce, cena a důvody výroby mohou odlišit řádné veterány od obyčejných starých aut. Například vůz, který byl svého času extrémně populární a masově dostupný, nebude pravděpodobně příliš žádaný, ale jeho nejžhavější, nejsilnější nebo nejvzácnější verze být může. Třeba Ford Sierra, který byl v 80. a 90. letech velice populární, není mezi sběrateli klasických aut žádaný, zatímco Cosworth, konkrétně jeho vysoce výkonná závodní verze, jíž se vyrobil omezený počet kusů, ano.

Která auta v různých cenových relacích by měla v budoucnu získávat na hodnotě?

Mercedes-Benz 500SL nebo 600SL (R129). Nadčasový design těchto na svou dobu nadčasových a skvěle propracovaných roadsterů je často vyhledávaný nadšenci do německých automobilů.

Mercedes 600SL

Audi S2 Coupe. Vůz vybavený ikonickým 2,2litrovým pětiválcem s 20 ventily nabízí silný výkon při zachování charakteristického vzhledu Audi.

Audi S2

Peugeot 205 GTI 1.9. Vůz často považovaný za kmotra segmentu hot-hatch. Auto nabízí spoustu zábavy, přestože je jeho výkon na současné standardy spíše konzervativní.

Peugeot 205 GTI

Citroën SM. Ikonické auto s příměsí Maserati. Velice speciální vůz s odpružením, které je sofistikovanější než u současných luxusních aut.

Citroën SM

Lancia Delta Integrale EVO (nebo EVO2). Extrémně drahé auto, které si odneslo spoustu slávy z mistrovství světa v rallye. Velice cenný kousek pro jakéhokoli sběratele aut.

Lancia Delta Integrale EVO 2

Tenká hranice mezi investicí a koníčkem

Sběratele klasických aut lze rozdělit do dvou skupin – na ty, kteří auta kupují a prodávají za účelem zisku, a ty, kteří si tato vozidla pořizují pro vlastní potěšení a nasedají do nich při speciálních příležitostech.

Řidiči, kteří uvažují o pořízení veteránu, jsou často sváděni myšlenkou, že si užijí jízdu v pořádné klasice a následně ji prodají za výhodnou cenu. Může se ale stát, že auto bude již příliš opotřebované a ztratí na hodnotě. Lidé, kteří kupují auta jako investici, s nimi obvykle jezdí jen sporadicky. Dbají na to, aby zůstala ve špičkovém stavu, a minimalizují riziko havárie. Jezdí s nimi pouze při zvláštních příležitostech a vyhýbají se extrémním povětrnostním podmínkám. Taková auta musejí být garážovaná na suchém, izolovaném a teplotně regulovaném místě, což si žádá další investice.

Starší auta lákají mladší řidiče

Mladé a nezkušené řidiče ke koupi staršího auta může motivovat něco jiného. Pro některé je vozidlo pouze prostředkem, jak se dostat z bodu A do bodu B, a nezajímají se o automobilovou kulturu. Jiní zatím v řízení nenabyli dostatek důvěry a pro starší a levný vůz se rozhodnou proto, aby předešli finančním nákladům v případě nehody.

Existují však i mladí nadšenci, kteří si užívají emoce spojené s jízdou v klasikách, které možná řídili jejich rodiče nebo prarodiče. Mimo pocitů z výborné investice mohou veterány často vyvolat také nostalgii a přinášet cenné vzpomínky.

Klasiky bez vady mohou být na západních trzích dražší

V západní Evropě je kultura klasických aut více etablovaná, zatímco ve východní Evropě někteří majitelé ani nevědí, jaký poklad se k nim dostal nebo jaká je skutečná hodnota staře vypadajícího Mercedesu-Benz. Pokud vozidlo patří mezi vysoce žádaná, vyplatí se je proto prodat na západních trzích, jako jsou Itálie, Francie, Německo, Belgie nebo Spojené království.

Smlouvání se soukromými prodejci: Snadnější, ale rizikovější

Kupci doufají, že narazí na vzácný kousek, jehož majitel si ani neuvědomuje jeho skutečnou hodnotu. Pravděpodobnost nalezení takové příležitosti je ale spíše nízká. Profesionální prodejci většinou vědí, co prodávají, a proto bývají starší a dobře udržovaná auta v autosalonech výrazně dražší.

Celý proces nákupu je však při pořizování veteránu od autorizovaných prodejců transparentnější, protože vozy před prodejem kontrolují. Kupování auta od soukromých prodejců s sebou nese rizika, protože může být obtížné na první pohled poznat, jak bylo vozidlo dříve udržováno a řízeno.

Za koupi stojí auta věrná původnímu designu

I sběratelské kousky jsou často rekonstruovány a přelakovány a máloco z jejich původního vzhledu zůstane bez porušení. Aby si staré klasické vozidlo udrželo co největší hodnotu, musí být co nejvíce z jeho částí původních a v co nejlepším stavu.

Není nic horšího, než mít vozidlo, které prošlo nějakými levnými opravami, zejména pokud jde o auta, jejichž údržba je velice obtížná a nákladná. Například starší modely Mercedes-Benz byly ve své době velmi pokročilé, ale jejich opravy jsou nyní noční můrou, protože téměř pro všechno byly použity hydraulické systémy. To často znamená nekonečné hledání originálních dílů, přičemž některé komponenty mohou být opraveny pouze zkušenými mechaniky.

Důkaz o údržbě doložený dokumenty

Klasická auta mohou mít dlouhou historii servisních úkonů, přičemž některé z těchto záznamů možná ani nebyly nikdy digitalizovány. Takže jediným dostupným důkazem dobrého stavu je servisní dokumentace.

Kupci veteránů by měli dokumentům od vozu věnovat zvláštní pozornost, protože mohou být padělané a zakrývat jeho možné nedostatky. I když možná ne všechny, některé historické záznamy již mohly být digitalizovány, takže je samozřejmě vhodné prověřit si historii vozidla on-line pomocí VIN (identifikační číslo vozu) a zjistit, zda se informace shodují.

Zdroj: carVertical

AutaInvestiční alternativySběratelství
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa