Budoucnost českého automobilového průmyslu v kostce

Výroba automobilového průmyslu v Česku je poháněna třemi největšími automobilkami vyrábějícími osobní auta. Ty stojí z 98 % za celkovou výrobou vozidel u nás. Jejich úspěšnost tedy determinuje výkon českého průmyslu a hospodářství jako celku.
Od začátku roku ze sektoru nepřicházejí dobré zprávy. Výroba aut v meziročním srovnání maximálně stagnuje, což je sice dáno vysokou srovnávací základnou loňských dobrých výsledků, ale do jisté míry i modelovou strukturou vyráběných aut v Česku.
Meziroční růst výroby si byla schopna zachovat pouze Škoda Auto, což je podle našeho odhadu způsobeno primárně zavedením výroby modelů Karoq a Kodiaq, jimž nahrává nejen obecně rozšířený trend poptávky po tomto segmentu, ale i fáze ekonomického cyklu. Produkce Huyndaie, která aktuálně meziročně ztrácí, by měla do budoucna být podpořena zavedením inovované verze modelu Tucson do výroby.
Výroba větších modelů SUV bude pro český automobilový průmysl zásadní ze dvou důvodů. Jejich obliba stoupá bez ohledu na hospodářský cyklus, přičemž registrace těchto vozidel v Evropě vzrostly mezi roky 2001 a 2016 o 651 %. Navíc i probíhající testování autonomních vozidel je z důvodu bezpečí a komfortu založeno většinou na tomto segmentu aut.
I přes dobré výsledky některých segmentů či automobilek předpokládáme, že tempo růstu výroby aut letos poklesne z 5,2 % loni na konečná 3 %. V dalších dvou letech by ale výroba měla poklesnout (kolem 3 %) s tím, jak ekonomové ze Société Générale odhadují vývoj hospodářského cyklu v USA, potažmo ve zbytku světa. Současná americká expanze již totiž aspiruje na nejdelší v historii. Podle odhadu tak dojde ke konci roku 2019 a v roce 2020 ke zpomalení růstu v USA i v EU, hlavním odbytišti českého autoprůmyslu.
Podobný profil budou vykazovat i další indikátory automobilového průmyslu. Na rozdíl od výroby aut, která poklesne, výroba celého automobilového průmyslu pouze zpomalí, a to díky flexibilnější reakci dodavatelů.
Automobilové exporty také pouze zpomalí z 8,1 % v roce 2017 na 5,8 % v roce 2019. V celém českém vývozu na ně připadá asi 21 %, a budou tak mít zásadní vliv na výkon ekonomiky. Navíc jsou podobně jako celkový export České republiky koncentrovány (z třetiny) na Německo.
Struktura automobilového vývozu pak ukazuje zapojení české ekonomiky do dodavatelských řetězců. V případě Německa tvoří hotová auta kolem 40 % českého automobilového exportu. Na Slovensko (TOP 4) se vyveze ale pouze 30 % hotových aut z objemu vývozu, zbytek tvoří díly pro tamní výrobce automobilů, kdežto v případě Spojeného království (TOP 3) je podíl hotových aut okolo 80 %.
S nastíněným vývojem automobilového průmyslu je spojeno několik rizik, která jsou odvislá jak od tvůrců hospodářské politiky, tak od manažerů automobilek. Politici třímají v rukou uspořádání pobrexitových obchodních vztahů Británie a EU i obchodní vztahy EU a USA. Dopad zavedení případných amerických cel na českou ekonomiku odhadujeme na 0,4 % českého HDP. Manažeři automobilek pak mohou ovlivnit skladbu výroby.
Autorem článku pro iHNED.cz z 23. července 2018 je ekonom David Kocourek z Komerční banky.
Zdroj: IHNED.CZ
Aktuality
