US MARKETZavírá za: 1 h 7 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Měnová politika a dlouhodobá ekonomická prosperita aneb Kdy budeme bohatí jako Němci?

Guvernér České národní banky Jiří Rusnok nedávno poskytl rozhovor Lidovým novinám. Ekonoma Michala Skořepu mimo jiné inspiroval k úvaze o měnové politice.

Jiří Rusnok v rozhovoru uvedl, že pokud jde o naši schopnost přiblížit se v bohatství Německu, bude klíčem moudrá hospodářská a strukturální politika. Také ovšem jinde upřesnil, že konkrétně měnová politika s bohatnutím nesouvisí. "Měna sama o sobě či měnová politika nemůže zajistit dlouhodobě prosperitu žádné země. To může jen dlouhodobě dobrá správa země, hlavně hospodářská politika," uvedl guvernér ČNB.

Z formulace není úplně jasné, zda je guvernér přesvědčen, že měnová politika nemá na dlouhodobý růstový trend ekonomiky vůbec žádný vliv. Pokud by o tom byl přesvědčen, bylo by to v souladu s mnoha ekonomickými učebnicemi, ale já bych si dovolil nesouhlasit.

Proč je správná měnová politika důležitá pro dlouhodobou prosperitu ekonomiky? Když jsou kroky centrální banky špatné, tedy pokud její politika nedostatečně stabilizuje ekonomiku (v dobrých časech málo zvyšuje sazby, ve špatných časech málo snižuje sazby), pak podle mého soudu zjevně poškozuje dlouhodobý potenciál ekonomiky. Má to (minimálně) dva důvody:

  • V dobrých dobách, kdy ve firmách a domácnostech panuje přehnaný optimismus, napomáhá špatná měnová politika (nedostatečně vysoké úrokové sazby) nežádoucímu zahajování neefektivních investic.
  • Ve špatných dobách, kdy firmy a domácnosti podléhají přehnanému pesimismu, napomáhá špatná měnová politika (nedostatečně nízké úrokové sazby) nežádoucímu ukončování efektivních investic.

Pokud přijmeme tuto argumentaci, pak správně vedená měnová politika je součástí, byť jistě ne jedinou, oné "moudré hospodářské a strukturální politiky", kterou potřebujeme, abychom se jednou měli jako naši západní sousedé.

Euroautobus, nebo vlastní auto aneb Když máme hlad jindy než průměrný člen eurozóny

Euroautobus, nebo vlastní auto aneb Když máme hlad jindy než průměrný člen eurozóny

Zdroj: Česká spořitelna

Analytici ČSČeská ekonomikaČeská republikaČNBMichal SkořepaÚrokové sazby
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa