US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Automobilový průmysl po pandemii koronaviru: Co (ne)čeká jeden z pilířů českého i evropského hospodářství?

img
Zdroj: Investiční web

Výroba automobilů a jejich komponent zajišťuje podstatnou část výkonu ekonomiky řady zemí. Co čeká tradiční odvětví průmyslu v době po pandemii koronaviru?

Redakce IW
Redakce IW
5. 6. 2020 | 12:06
Auta

EVROPSKÝ TRH: REKORDNÍ PROPAD V REKORDNĚ KRÁTKÉ DOBĚ

  • Výroba osobních automobilů v EU se v krizovém roce 2009 propadla o 12 %. Export osobních automobilů z EU se tehdy propadl o 30 %, rok 2010 byl pak ve znamení téměř 60% růstu.
  • Registrace osobních automobilů klesaly v období let 2008-2013 ročně v průměru o 4,4 %. V dubnu 2020 přitom došlo k téměř 80% meziročnímu propadu počtu registrací nových osobních aut.

NĚMECKÝ AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL: PROBLÉMY JIŽ PŘED PANDEMIÍ

  • Registrace nových aut v Německu se dostaly na historická minima (v dubnu -61 %). Produkce a vývoz osobních vozů ze země klesá již tři roky, pandemie sesun zrychlila.
  • Poptávka po elektromobilech roste.
  • Plánuje se zavedení "šrotovného", se kterým již mají Němci zkušenost z doby hospodářské krize v roce 2009. Tehdy nových registrací aut prudce přibylo, ale jejich pád přišel hned v roce 2010.

ČESKÝ AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL: SOUČASNÁ KRIZE NEMÁ V HISTORII OBDOBY

  • V době krize v roce 2009 stoupla výroba aut v ČR o 4 %, když tomu pomohlo otevření továrny společnosti Hyundai. Celý český automobilový průmysl se ale v roce 2009 propadl o 40 % a v letech 2012-2013 o 18 %. V případě krize z roku 2009 se produkce vrátila na předkrizovou úroveň za 2,5 roku, z krizových let 2012-2013 trval návrat 2 roky. Ani vývozu aut a dílů z ČR se recese nevyhnuly. První znamenala propad o čtvrtinu, druhá o pětinu.
  • V době velké recese v roce 2009 registrace nových aut v ČR vzrostly o 13 %. Pomohlo i mimořádné zrychlení odpisů, u ojetých vozů trvala krize až do roku 2014.
  • Duben 2020 a smutný rekord: Výroba vozidel v ČR spadla proti únoru o 88 %. Registrace nových aut v dubnu zaznamenaly propad proti únoru "jen" o 39 %. Registrace elektromobilů letos konečně silněji rostly, v dubnu se ale ani jim pokles nevyhnul.

VÝHLED: PŘEKLOPÍ SE NABÍDKOVÁ KRIZE V POPTÁVKOVOU?

  • Budoucí prodeje aut se budou odvíjet od rychlosti oživení ekonomiky EU. V optimistické variantě se evropský trh s auty letos propadne o 24 % na 11,7 milionu prodaných vozů, v příštím roce by se prodeje mohly zvýšit o čtvrtinu. Pokud by byl pokles ekonomiky hlubší a delší, prodeje by letos spadly o 29 %.
  • Evropský trh by mohly ovlivnit podpory zemí či celé EU. Celkem jistě bude podpora hodně zaměřena na ekologická vozidla.

CO SI AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL ZE SOUČASNÉ KRIZE ODNESE?

  • Větší lokalizace dodavatelsko-odběratelských řetězců a pokračující robotizace a digitalizace výroby.
  • Krize urychlí nástup technologických novinek ve výrobě.
  • Investice do digitalizace a konektivity aut vstoupí do popředí.
  • Podpora ekologie bude v EU pokračovat.
  • Výběr aut se přesune na internet.
  • Spolupráce mezi firmami, vědou a univerzitami funguje.

Zdroj: Česká spořitelna

Analytici ČSAutaČeská ekonomikaKoronavirusPrůmysl
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio