US MARKETZavírá za: 1 h 40 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Automobilový průmysl po pandemii koronaviru: Co (ne)čeká jeden z pilířů českého i evropského hospodářství?

Výroba automobilů a jejich komponent zajišťuje podstatnou část výkonu ekonomiky řady zemí. Co čeká tradiční odvětví průmyslu v době po pandemii koronaviru?

EVROPSKÝ TRH: REKORDNÍ PROPAD V REKORDNĚ KRÁTKÉ DOBĚ

  • Výroba osobních automobilů v EU se v krizovém roce 2009 propadla o 12 %. Export osobních automobilů z EU se tehdy propadl o 30 %, rok 2010 byl pak ve znamení téměř 60% růstu.
  • Registrace osobních automobilů klesaly v období let 2008-2013 ročně v průměru o 4,4 %. V dubnu 2020 přitom došlo k téměř 80% meziročnímu propadu počtu registrací nových osobních aut.

NĚMECKÝ AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL: PROBLÉMY JIŽ PŘED PANDEMIÍ

  • Registrace nových aut v Německu se dostaly na historická minima (v dubnu -61 %). Produkce a vývoz osobních vozů ze země klesá již tři roky, pandemie sesun zrychlila.
  • Poptávka po elektromobilech roste.
  • Plánuje se zavedení "šrotovného", se kterým již mají Němci zkušenost z doby hospodářské krize v roce 2009. Tehdy nových registrací aut prudce přibylo, ale jejich pád přišel hned v roce 2010.

ČESKÝ AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL: SOUČASNÁ KRIZE NEMÁ V HISTORII OBDOBY

  • V době krize v roce 2009 stoupla výroba aut v ČR o 4 %, když tomu pomohlo otevření továrny společnosti Hyundai. Celý český automobilový průmysl se ale v roce 2009 propadl o 40 % a v letech 2012-2013 o 18 %. V případě krize z roku 2009 se produkce vrátila na předkrizovou úroveň za 2,5 roku, z krizových let 2012-2013 trval návrat 2 roky. Ani vývozu aut a dílů z ČR se recese nevyhnuly. První znamenala propad o čtvrtinu, druhá o pětinu.
  • V době velké recese v roce 2009 registrace nových aut v ČR vzrostly o 13 %. Pomohlo i mimořádné zrychlení odpisů, u ojetých vozů trvala krize až do roku 2014.
  • Duben 2020 a smutný rekord: Výroba vozidel v ČR spadla proti únoru o 88 %. Registrace nových aut v dubnu zaznamenaly propad proti únoru "jen" o 39 %. Registrace elektromobilů letos konečně silněji rostly, v dubnu se ale ani jim pokles nevyhnul.

VÝHLED: PŘEKLOPÍ SE NABÍDKOVÁ KRIZE V POPTÁVKOVOU?

  • Budoucí prodeje aut se budou odvíjet od rychlosti oživení ekonomiky EU. V optimistické variantě se evropský trh s auty letos propadne o 24 % na 11,7 milionu prodaných vozů, v příštím roce by se prodeje mohly zvýšit o čtvrtinu. Pokud by byl pokles ekonomiky hlubší a delší, prodeje by letos spadly o 29 %.
  • Evropský trh by mohly ovlivnit podpory zemí či celé EU. Celkem jistě bude podpora hodně zaměřena na ekologická vozidla.

CO SI AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL ZE SOUČASNÉ KRIZE ODNESE?

  • Větší lokalizace dodavatelsko-odběratelských řetězců a pokračující robotizace a digitalizace výroby.
  • Krize urychlí nástup technologických novinek ve výrobě.
  • Investice do digitalizace a konektivity aut vstoupí do popředí.
  • Podpora ekologie bude v EU pokračovat.
  • Výběr aut se přesune na internet.
  • Spolupráce mezi firmami, vědou a univerzitami funguje.

Zdroj: Česká spořitelna

Analytici ČSAutaČeská ekonomikaKoronavirusPrůmysl
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa